اگر دوست دارید فرشی به نرمی و لطافت ابریشم داشته باشید، فرش بامبو از آن دسته فرش های نرم و لطیف است که می توانید مهمان قدم های زیبایتان کنید.
اما این روزها یکی از دغدغه های اصلی خریداران فرش بامبو، نگرانی درباره کیفیت فرش بامبو، طول عمر آن و نحوه شستشو فرش بامبو است. و یک باور غلط که بین خریداران فرش بامبو رواج پیدا کرده است، این است که آیا فرش بامبو رنگش میره؟ و فرش بامبو بعد از مدتی تغییر رنگ می دهد؟

تا انتهای مقاله همراه ما باشید که به طور کامل این موضوع را بررسی کنیم.

روند تولید فرش بامبو

بیش از هرچیزی بهتر است ابتدا ببینیم که فرش بامبو چگونه تولید می شود تا بتوانیم دید بهتر و واضح‌تری داشته باشیم.

فرش های بامبو از بامبوی طبیعی تولید می شوند که در فرآیند تولید رنگ های مختلفی به آن ها افزوده می شود . برخلاف برخی دیگر از فرش‌ها که از رنگ‌های مصنوعی در تولید آن ها استفاده می شود، فرش های بامبو با استفاده از رنگ های طبیعی تولید می شوند.

مراحل تولید فرش بامبو به شرح زیر است:

  1. برداشت بامبو:
    در ابتدا، بامبوها از جنگل یا باغ‌های بامبو برداشت می‌شوند. بامبوها باید درست زمانی که رشد کرده اند و هنوز به صورت کامل خشک نشده باشندُ، برداشت شوند تا ویژگی‌های طبیعی و مقاومت بالای خود را حفظ کنند.
  2. خراشیدن و تمیز کردن:
    پس از برداشت، بامبوها باید خراشیده شوند. این عمل باعث حفظ طرح‌ها و الگوهای طبیعی بامبو می‌شود.
  3. خشک کردن:
    بامبوها پس از خراشیده شدن باید خشک شوند تا رطوبت آن‌ها کاهش یابد. این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تأثیر مستقیمی بر کیفیت و مقاومت فرش بامبو دارد.
  4. پوست کندن و تهیه الیاف:
    بامبوهای خشک شده سپس پوسته می‌شوند و به الیاف بامبو تبدیل می‌شوند. این الیاف برای تهیه نخ‌های مورد استفاده در فرش بامبو استفاده می‌شوند.
  5. رنگ‌آمیزی (در صورت لزوم):
    در برخی موارد، فرش بامبو ممکن است نیاز به رنگ‌آمیزی داشته باشد. در این صورت، رنگ‌های مورد نظر بر روی الیاف بامبو اعمال می‌شوند تا الگوها و طرح‌های مورد نظر ایجاد شود.
  6. بافت و تولید فرش:
    با استفاده از نخ‌های بامبو، فرش‌ها بافته و روانه بازار می‌شوند. این فرش‌ها می‌توانند با الگوها و طرح‌های متنوعی ساخته شوند.

فرش سبز رنگ بامبو

شما می توانید فرش های بامبو اکسیر را در طرح ها و رنگ های مختلف ببینید و اقدام به خرید کنید.

آیا فرش بامبو رنگش میره؟

احتمالا اگر در حال خرید فرش باشید، این جمله که کیفیت فرش بامبو پایین است را شنیده اید، اما بذارید خیال تان را راحت کنم که این جمله از اساس غلط است. رنگ فرش بامبو به طور کلی پایدار است و تغییرات کمی در طول عمر آن ممکن است اتفاق بیافتد. برای حفظ و ثبات رنگی فرش بامبو کافی است نحوه مراقبت و نگهداری از ان را بدانید و مواردی را که در ادامه خواهیم گفت را به درستی رعایت کنید تا فرشی با طول عمر بالا داشته باشید.

چه عواملی باعث تغییر رنگ فرش بامبو می شود؟

از جمله عواملی که باعث تغییر رنگ فرش بامبو می شود، عبارتند از:

  • شستشو نامناسب فرش بامبو
    یکی از مهم ترین  عواملی که باعث تغییر رنگ فرش بامبو می شود، نحوه شستشو غیراصولی فرش بامبو است. متاسفانه بسیاری از قالیشویی ها شستشوی اصولی و درست فرش را بامبو را رعایت نمی‌کنند و در نهایت به الیاف فرش آسیب می رسانند. شستشو و نحوه نگهداری فرش های بامبو همانند فرش های ابریشم دستباف است و حد الامکان بهتر است که به قالیشویی بدهید. چرا که شستشو فرش بامبو با مواد شوینده رایج خانگی مانند ماست، جوش شیرین، سرکه و … موجب تضعیف الیاف و تغییر رنگ فرش بامبو می شود.

هم چنین انتخاب قالیشویی قابل اعتماد ، برای شستشوی فرش بامبو بسیار مهم است. حتما قبل از انتخاب قالیشویی، اطلاعات لازم درباره نحوه شستشو فرش بامبو را کسب کنید.

  •  تابش مستقیم خورشید بر روی فرش بامبو
    فرش بامبو خود را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید. زیرا تابش مستقیم آفتاب در طولانی مدت باعث تغییر رنگ فرش بامبو می شود. بنابراین، بهتر است فرش را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید یا از پرده‌ها و روکش‌های محافظ استفاده کنید.
  •  تماس با مواد شیمیایی قوی:
    برای تمیز کردن فرش بامبو و در عین حال ثبات رنگی آن، به هیچ عنوان  از مواد شوینده شیمیایی و آنزیم دار، سفید کننده و شامپو فرش استفاده نکنید. چرا که مواد شوینده شمیایی حاوی انزیم باعث تغییر رنگ فرش بامبو شما می شود. برای شستشو و رفع لکه روی فرش بامبو، می توانید از مواد شوینده نرم و مناسب مانند رنگین تاژ استفاده کنید.
  •  تماس مستقیم با آب:
    فرش بامبو به طور کلی ضد آب است، اما در صورت مداوم قرار گرفتن در معرض آب یا رطوبت بالا ممکن است خراب شود. در نتیجه آب و رطوبت زیاد باعث تغییر رنگ فرش می شود. بنابراین، توصیه می‌شود از قرار دادن فرش بامبو در محیط‌های با رطوبت بالا مثل حمام‌ها یا آشپزخانه‌ها خودداری کنید.

سخن آخر

اکنون با خواندن این مقاله دیگر نباید نگرانی درباره اینکه آیا فرش بامبو رنگش میره یا نه داشته باشید. فقط کافی است که برای حفظ و ثبات رنگی فرش بامبو مواردی که ذکر شد را به طور کامل رعایت کنید تا طول عمر فرش بامبو خود را افزایش دهید و باعث حفظ رنگ و زیبایی فرش بامبو خود شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *