با وجود خانه‌های نقلی و آپارتمان‌های امروزی، انتخاب فرش مناسب فضای کوچک؛ یک دغدغه مهم است. به خصوص افرادی که به تازگی زندگی مشترک خود را شروع کرده یا مستقل شده‌اند، معمولا خانه‌های کوچک با سالن‌های کوچک دارند. برای این شرایط هر المانی در خانه از رنگ دیوارها گرفته تا اجزا و مبلمان خانه می‌تواند تاثیرگذار باشد. اما یکی از مهم‌ترین المان‌هایی که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود و نقش اساسی در بزرگ یا کوچک به نظر رسیدن فضا دارد، فرش است. هر فرشی با رنگ زمینه، پالت رنگی، طرح و نقش و حتی اندازه و ابعاد خود می‌تواند حس متفاوتی را در فضا ایجاد کند.

به همین دلیل در اینجا قرار است همه ویژگی‌های فرش مناسب فضای کوچک را بشناسید و در نهایت درست‌ترین تصمیم ممکن را بگیرید.

کدام رنگ فرش برای فضای کوچک مناسب است؟

اثرگذارترین قسمت فرش، رنگ آن است؛ چرا که در حسی که فرش القا  می کند و اثری که می‌گذارد نقش بسیار مهمی دارد. به ویژه رنگ زمینه فرش همان فاکتوری است که باید در انتخاب آن حساسیت به خرج داد. در این زمینه چند قانون مهم وجود دارد که فرش مناسب خانه‌ی کوچک را به تصویر می‌کشد:

  • رنگ‌های روشن هر فضایی را بزرگتر از آنچه که واقعا هست نشان می‌دهند. فرش رنگ روشن به خصوص اگر در فضای نورگیر استفاده شود، اتاق را دو برابر اندازه واقعی نشان می‌دهد. برای مثال فرش‌های رنگ صورتی، سفید، کرمی، آبی فیروزه‌ای و آبی روشن اتاق کوچک را بازتر نشان می‌دهد.
  • هر چه رنگ فرش تیره‌تر باشد، فضایی که در آن قرار دارد، کوچکتر و بسته تر نشان داده می‌شود. فرش‌هایی با زمینه مشکی، سورمه‌ای، لاکی و قرمز دقیقا همین تاثیر را دارند.  به طور کلی فرش هایی با اشباع رنگ زیاد (Saturation) یک فرش مناسب فضای کوچک نیستند و برای خانه‌های کوچک نباید به هیچ عنوان از این رنگ فرش‌ها استفاده کرد.
  • فرش با رنگ های خنثی برای خانه‌های کوچک بسیار مناسب است. فرش خاکستری دقیقا همین تاثیر را دارد. به طوری که فضا دلباز، بزرگ و آرام به نظر می‌رسد.
  • فرش با رنگ های گرم، سالن را کوچکتر و رنگ‌های سرد فضا را بزرگتر نشان می‌دهد. به همین جهت بهتر است از فرش با رنگ‌های خیلی گرم برای فضای کوچک استفاده نکنید.

کدام مدل فرش برای فضای کوچک مناسب است؟

علاوه بر رنگ فرش که نقش مهمی در اثرگذاری آن دارد؛ نقشه و طرح نیز بسیار تعیین‌کننده است. بنابراین بهتر است برای انتخاب طرح فرش مناسب فضای کوچک، به نکات زیر توجه کنید:

  • مناسب‌ترین مدل فرش برای سالن کوچک مدلی است که نقش و نگاره کمتری داشته باشد. همچنین انواع مدل فرش که در نقشه خود، نگاره‌ها پراکنده‌تر هستند، فضا را بازتر و بزرگتر نشان می‌دهند.
  • فرش‌هایی که دارای نقشه‌های شلوغ و به اصطلاح پرگل هستند، فضا را بسته و کوچک نشان می‌دهند.
  • فرش‌های به اصطلاح خلوت‌تر برای خانه کوچک مناسب‌ترند. برای مثال بعضی از مدل‌های فرش افشان و یا نقشه‌هایی مانند قاب قرآنی مناسب‌ترین مدل‌ها برای فضای بسته است.

فرش مناسب فضای کوچک با طرح قاب قرآنی

هر چه نقش و نگارهای فرش بزرگتر باشد، سالن بزرگتر دیده می‌شود. به خصوص فرش‌هایی که در مرکز خود نقش‌های بزرگ دارند، مناسبترین انتخاب برای فضاهای کوچکند.

کدام سایز فرش مناسب فضای کوچک است؟

ابعاد فرش مشخص می‌کند که چیدمان و دکوراسیون سالن به چه صورتی باشد و چه حسی را القا کند. در این زمینه نیز در انتخاب فرش برای خانه‌های کوچک چند قانون مهم وجود دارد:

  • برای سالن کوچک باید فرشی را خریداری کنید که همه کف را پر نکند. یعنی باید کناره‌های اتاق حداقل تا سی سانتی‌متر از هر طرف خالی باشد. به این ترتیب فضا از آنچه که هست بزرگتر نشان داده می‌شود.
  • فرش در سالن کوچک باید به شکلی قرار بگیرد که حداقل پایه‌های جلویی مبل بر روی آن قرار بگیرند. این قانون هم در حسی که فضا القا می‌کند نقش دارد.
  • فرش باید به گونه‌ای خریداری شود که اندازه آن مناسب مرکز سالن باشد. یعنی باید فرش را در وسط سالن قرار دهید تا فضا بازتر و بزرگتر نشان داده شود.
  • فرش دایره‌ای به دلیل توهمی که در چشم ایجاد می‌کند، می‌تواند فضا را بزرگتر نشان دهد. فرش بیضی شکل نیز دقیقا همین تاثیر را دارد.

سبک دکوراسیون داخلی و مدل فرش در خانه کوچک چگونه هماهنگ می‌شود؟

یکی از مهارت‌های مهمی که به شما کمک می‌کند فضا را بزرگتر نشان دهید، هماهنگ کردن اجزا با یکدیگر است. برای خانه‌های کوچک یک قانون در این زمینه به شما کمک می‌کند. هرچه زمینه رنگ اجزا دکوراسیون داخلی به یکدیگر نزدیک‌تر باشند، فضا بزرگتر به نظر می‌رسد. همچنین بدیهی است که وجود وسایل و اشیا کمتر در خانه کوچک، فضا را بازتر و بزگتر نشان می‌دهد.

چه نوع فرشی برای سالن پذیرایی کوچک مناسب است؟

سالن پذیرایی همان بخشی از خانه است که حتما باید فرش داشته باشد. بهترین انتخاب برای این فضا یک فرش گرد یا بیضی با رنگ روشن، نقش و نگار بسیار کم و پراکنده و ابعاد کوچکتر از کف سالن است. اما بسیاری از افراد فرش گرد را مناسب سالن پذیرایی نمی‌دانند، این دست از سلایق باید به نکاتی مانند رنگ و طرح فرش، برای انتخاب یک فرش مناسب فضای کوچک دقت کنند.

کدام نوع فرش برای آشپزخانه کوچک مناسب است؟

آشپزخانه پر رفت و آمدترین اتاق هر خانه است، که اتفاقا ریخت و پاش زیادی نیز دارد. به همین دلیل نمی‌توان از مزیت فرش‌های رنگ روشن، سرد، خنثی و خلوت برای بزرگتر نشان دادن آن استفاده کرد. با این وجود شما می‌توانید از قالیچه‌هایی که یک طیف رنگی در خود داشته و دارای نقش‌های راه راه و یا لوزی شکل هستند استفاده کنید. همچنین فرش کرمی رنگ می‌تواند انتخاب خوبی برای آشپزخانه کوچک باشد.
اگر آشپزخانه شما مستطیلی بوده و یا جزیره داشته باشد، می‌توان از رانر برای پوشاندن کف آن استفاده کرد. این مدل فرش نیز تاثیر زیادی در بزرگتر و بازتر دیده شدن آشپزخانه دارد.

فرش مناسب برای آشپزخانه کوچک با خطوط عمودی

فرش هیستوریا کد M02l

چه نوع فرشی برای اتاق خواب کوچک مناسب است؟

برای اتاق خواب کوچک بهتر است از یک فرش یا قالیچه تک رنگ که البته رنگ روشن، سرد و خنثی دارد، استفاده کنید. شما می‌توانید یک قالیچه کوچک را در جلوی تخت خواب و یا کنار میز کار یا میز تحریر قرار دهید. به این شکل می‌توانید فضا را بزرگتر نشان دهید. اگر قصد خرید فرش برای اتاق خواب را داریدُ پیشنهاد می کنیم راهنمای جامع خرید فرش اتاق خواب را مطالعه کنید.

برای خانه کوچک فرش مناسب است یا قالی؟

پاسخ این سوال به عوامل زیادی به خصوص سلیقه افراد بستگی دارد. به هر حال چه فرش و چه قالی اگر از قانون‌هایی که در بالا گفتیم پیروی کند، انتخاب خوبی محسوب می‌شود.

شانه و تراکم فرش مناسب فضای کوچک چگونه است؟

موضوعی که باید در این زمینه در نظر بگیرید این است که هر چه پرزهای فرش بلندتر و پرحجم‌تر باشد، فضا را بسته‌تر نشان می‌دهد. به عبارتی فرش مناسب خانه‌ی کوچک فرشی است که تخت‌تر به نظر برسد. بنابراین هرچه شانه و تراکم یک فرش بیشتر باشد، آن فرش بیشتر مناسب فضای کوچک خواهد بود.

فرش برای خانه کوچک

فرش هیستوریا کد M03go

آیا فرش‌های سنتی برای خانه کوچک مناسب است؟

فرش برای فضای کوچک می‌تواند سنتی یا مدرن باشد. با این وجود فرش‌های مدرن که طرح‌های راه راه و رنگ‌های سرد دارند، فضا را باز و بزرگ نشان می‌دهند. فرش‌های سنتی در صورتی که نقشه خلوت و کم گل و رنگ روشن داشته باشند، برای خانه کوچک نیز مناسبند.

آیا فرش افشان برای سالن کوچک مناسب است؟

همانطور که گفتیم یکی از مناسب‌ترین نقشه‌ها برای فضای کوچک، افشان است. البته فرش طرح افشان تنوع زیادی دارد. بهتر است مدلی از افشان را انتخاب کنید که نگاره‌های کمتر، پراکنده‌تر و درشت‌تری دارد. همچنین افشان کرمی، صورتی و طوسی می‌تواند انتخاب خوبی برای اتاق کوچک باشد.

فرش مناسب خانه کوچک فرشی است که رنگ روشنی داشته باشد. همچنین هرچه رنگ فرش سردتر باشد، خانه بازتر به نظر می‌رسد. المان دیگری که در این انتخاب تاثیر دارد، نقش و نگار فرش است. همانطور که گفتیم فرش دارای نقش و نگار بزرگتر، پراکنده‌تر و کمتر، باعث می‌شود فضا بازتر به نظر برسد.

به طور کلی می‌توان گفت که فرش افشان یا فرش‌های مدرن که طرح‌های بازتری دارند، انتخاب بهتری برای این شرایط محسوب می‌شود. از طرفی باید برای خانه کوچک از انتخاب فرشی که رنگ گرم، تند و شدید دارد و همچنین از فرشی که شلوغ و پر از نقش و نگار است بپرهیزید.

1 دیدگاه در “۵ راهکار برای انتخاب فرش مناسب فضای کوچک

  1. سارا گفت:

    عالی بود سپاسگذارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *