تمیز کردن لکه از فرش بامبو به دلیل اینکه از الیافی طبیعی ساخته شده که به راحتی رنگ را به خود می گیرند، کار دشواری است. به علاوه شست و شوی فرش بامبو نیز به دلیل جذب رطوبت بسیار بالا توسط این فرش کمی دشوار است. زیرا خیس شدن فرش بامبو می تواند وزن آن را تا سه برابر افزایش دهد. به همین دلیل از روش های خاصی برای پاک کردن لکه از فرش بامبو استفاده می شود که در این مقاله به برخی از آن ها اشاره کرده ایم.

نکاتی برای نگهداری روزانه از فرش بامبو

فرش بامبو به دلیل ظرافتی که دارد باید به طور مرتب تمیز شود. در غیر این صورت شما ناچار به شست و شوی فرش بامبو می شوید که این کار نسبتا سخت است. تا جایی که اگر با اصول پاک کردن لکه از فرش بامبو آشنایی نداشته باشید، ممکن است به فرش خود آسیب جدی وارد کنید. تمیزکاری روزانه باعث می شود که نیاز به شست و شوی فرش بامبو تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

  1. فرش خود را به آرامی تکان دهید.

یکی از روش های تمیز کردن فرش بامبو این است که آن را در فضای باز تکان بدهید. نیازی ندارید که مانند فرش های ماشینی عادی، گرد و خاک های این فرش را با استفاده از چوب تمیز کنید. تنها یک لرزش آرام برای از بین بردن خاک موجود در منافذ فرش بامبو کافی است.

  1. مرتبا جاروبرقی بکشید.

هرچند تکان دادن فرش در فضای آزاد گزینه بهتری برای از بین بردن خاک و گردوغبار است، اما در مورد فرش های بزرگ انجام این کار کمی سخت است. به همین دلیل می توانید از جاروبرقی برای تمیز کردن فرش های بامبو استفاده کنید. برای اطمینان از اینکه فرش شما کاملا تمیز شده، باید این کار را چند بار و در جهت های مختلف انجام دهید.

  1. نکات زیر را فراموش نکنید.

هرگز فرش بامبوی خود را به مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار ندهید. به علاوه باید هر شش ماه یک بار فرش های خود را بچرخانید تا الگوی ساییدگی یکنواختی داشته باشند. در کنار این ها فرش بامبو را نباید در معرض هوای بسیار سرد قرار داد و یا اجازه داد که در زیر باران خیس شود.

نکاتی برای نگهداری روزانه از فرش بامبو | شرکت فرش اکسیر

  1. از پشتی فرش مراقبت کنید.

فرش های بامبو معمولا دارای پشتی از جنس فیبر طبیعی هستند. بنابراین باید برای افزایش عمر فرش خود به خوبی از این پشتی محافظت کنید. خشک نگه داشتن فرش باعث می شود که این پشتی کپک نزده و دچار پوسیدگی نشود. همیشه پیش از جابجا کردن یا چرخاندن فرش، از خشک بودن پشت فرش مطمئن شوید.

  1. از متخصصان کمک بگیرید.

شست و شوی فرش بامبو یک کار بسیار تخصصی است. بنابراین بهتر است این کار را به یک متخصص بسپارید تا با استفاده از تجهیزات حرفه ای و پاک کننده های ویژه لکه را از روی فرش شما پاک کند. همچنین این افراد با روش های استفاده از مواد شوینده بر روی فرش بامبو برای جلوگیری از آسیب به آن آشنا هستند.

نحوه پاک کردن لکه از فرش بامبو

تا حد امکان باید مراقب باشید که هیچ لکه ای بر روی فرش شما به وجود نیاید. زیرا شست و شوی فرش بامبو فرایند تقریبا سختی است. اما ایجاد لکه بر روی فرش تقریبا اجتناب ناپذیر است. به همین دلیل در این بخش راهنمای مختصری را برای تمیز کردن لکه از فرش بامبو آورده ایم.

  • لکه مایعات

سرعت در پاک کردن لکه از فرش بامبو مهم ترین نکته ای است که باید برای از بین بردن لکه مایعات از روی فرش به خاطر داشته باشید. ساده ترین راه برای تمیز کردن این نوع لکه از فرش بامبو این است که در اولین فرصت برای این کار اقدام کنید. تا حد امکان نباید اجازه دهید که لکه نوشیدنی یا هر لکه دیگری بر روی فرش بامبو باقی بماند.

درصورتی که هر مایعی بر روی فرش شما ریخت، باید پیش از خشک شدن آن برای پاک کردن لکه از فرش بامبو اقدام کنید. برای این کار می توانید از یک پارچه مرطوب شده با آب گرم استفاده کنید. با استفاده از این پارچه تلاش کنید که به طور کامل آثار باقیمانده از لکه را از بین ببرید.

  • لکه های جامد

گاهی اوقات ممکن است که مواد جامد مانند آدامس، گل یا سایر مواد فرش بامبوی شما را با الیاف طبیعی خراب کند. برای پاک کردن این نوع لکه از روی فرش بامبو می توانید از یک قاشق یا کاردک با لبه محکم استفاده کنید. با استفاده از این وسایل باید لکه را به آرامی بخراشید تا کم کم همه مواد جامد را از روی فرش جدا کنید. پس از پاک کردن همه مواد چسبیده بر روی فرش، برای پاک کردن باقیمانده های لکه می توانید از یک پارچه مرطوب استفاده کنید.

آموزش صحیح شست و شوی فرش بامبو

آموزش صحیح شست و شوی فرش بامبو | شرکت فرش اکسیر

در صورتی که فرش بامبو خیلی کثیف شده باشد، تمیز کردن لکه از روی فرش بامبو تنها با یک پارچه مرطوب امکان پذیر نیست. در این موارد شست و شوی فرش بامبو تنها راه حل برای خلاصی از آلودگی ها است. اما این کار بسیار تخصصی است و در صورت درست انجام نشدن ممکن است به فرش شما آسیب بزند. به همین دلیل بهتر است که شست و شوی فرش بامبو را به متخصص این کار بسپارید.

اما اگر نتوانستید یک شخص مورد اعتماد را برای این کار پیدا کنید، می توانید شست و شوی فرش بامبو را خودتان انجام بدهید. اما در هر مرحله باید دقت کافی را به کار بگیرید تا از آسیب رساندن به فرش جلوگیری شود. در ابتدا باید گرد و غبار روی فرش را با تکان دادن یا با استفاده از جاروبرقی پاک کنید.

پس از این کار باید سطح فرش بامبو را با یک پارچه لطیف و تمیز پاک کنید. برای این کار باید پارچه را مرطوب کرده و از شوینده های مخصوص این کار استفاده کنید. برای این کار هرگز نباید از تمیزکننده های غلیظ استفاده کنید؛ بلکه باید تمیزکننده های ملایم را به کار بگیرید.

حتی می توانید از ترکیب پنجاه درصد آب و پنجاه درصد سرکه سفید به علاوه سه قاشق چای خوری جوش شیرین نیز برای پاک کردن لکه از فرش بامبو استفاده کنید. این محلول را باید به قسمت هایی که دارای لکه هستند اسپری کرده و تا از بین رفتن لکه به آرامی مالش دهید. جوش شیرین می تواند هرگونه بوی بد را در فرش بامبو از بین ببرد.

دقت کنید که پارچه ای که استفاده می کنید، بیش از حد خیس نباشد. زیرا مرطوب شدن بیش از حد فرش بامبو ممکن است به الیاف طبیعی پشت فرش آسیب بزند. پس از تمیز کردن لکه ها از روی سطح فرش بامبو، باید لبه های آن را تمیز کنید. برای این کار می توانید از محلول آب و صابون رقیق استفاده کنید. در نهایت نیز نوبت به تمیز کردن پشتی فیبری فرش بامبو می رسد.

برای تمیز کردن پشتی نیز می توانید از آب و صابون کمک بگیرید. ولی باید به خاطر داشته باشید که حتما بعد از این کار پشتی را کاملا خشک کنید. زیرا باقی ماندن رطوبت بر روی آن باعث ایجاد کپک و پوسیدگی در قسمت پشتی فرش بامبو خواهد شد. برای شست و شوی فرش بامبو می توانید از دستگاه بخارشوی نیز استفاده کنید.

برای خشک شدن فرش می توانید آن را برای مدت کوتاهی در معرض نور آفتاب قرار دهید. همچنین قرار گرفتن در یک محیط با تهویه مناسب نیز می تواند به خشک شدن فرش کمک کند. اگر برای پاک کردن لکه از فرش ، تمیزکننده را به صورت موضعی استفاده کرده اید ، می توانید از جوش شیرین به جای شست و شوی فرش بامبو ، برای خارج کردن رطوبت از بافت فرش استفاده کنید. باید جوش شیرین را به مدت چند ساعت بر روی قسمت مرطوب قرار داده و پس از خشک شدن فرش را جاروبرقی بکشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *