در فرهنگ و سبک زندگی ما، فرش جزو أقلام ضرروی هر خانه ایرانی است. و از آنجایی که فرش  جزو جدانشدنی خانه ما محسوب می شود، لازم است در حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم. در ادامه همراه ما باشید تا نکاتی را برای افزایش طول عمر فرش بررسی کنیم.

مهم ترین نکات برای افزایش طول عمر فرش:

با رعایت راهکارهای زیر، می‌توانید عمر فرش خود را بالا ببرید و از زیبایی و کیفیت آن برای مدت طولانی‌تری لذت ببرید.

شست‌وشوی مداوم فرش را جدی بگیرید!

توجه کنید که شستشو و تمیزی فرش یکی از نکات مهم برای افزایش عمر فرش است. شستشو فرش ماشینی باید به صورت حرفه ای و به دست متخصص انجام شود. سعی کنید حداقل سالی یک بار فرش را برای شستشو ب یک قالیشویی کار درست و قابل اطمینان بسپارید.

فرش را در معرض مستقیم نور آفتاب قرار ندهید.

برای افزایش طول عمر فرش تان، سعی کنید از قرار دادن فرش در تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری کنید. اگر فضای پرنوری دارید، استفاده از پرده می تواند فرش شما را از تابش مستقیم خورشید در امان نگه دارد.

به صورت مداوم جاروبرقی کنید.

حتما هفته ای یک تا دو بار به صورت مداوم جاروبرقی بکشید. جاروبرقی کشیدن گرد و غبارهای ایجاد شده بر روی فرش شما را از بین می برد.

از قرار دادن فرش در مکان های مرطوب جلوگیری کنید.

برای افزایش طول عمر فرش، فرش های خود را در محیط هایی با دما و رطوبت مناسب ذخیره کنید. محیط‌های خشک و خنک بهترین محیط برای حفظات و طول عمر فرش هستند. چرا که رطوبت بسیار برای نخ های فرش مضر است و باعث کاهش طول عمر فرش می شود. همچنین رطوبت باعث پوسیدگی و کاهش عمر فرش می شود.

قرار ندادن وسایل بسیار سنگین روی فرش

برای افزایش عمر فرش بهتر است  متراژ فرش را به گونه ای انتخاب کنید که اجسام سنگین تر مثل کمد و بوفه روی فرش قرار نگیرند. زیرا قرار گرفتن وسایل سنگین بر روی فرش سبب فشردگی الیاف در یک نقطه و در نتیجه آسیب رسیدن به فرش می شود. بنابراین بهتر است، وسایل سنگین تر را در اطراف و محلی که فرش پهن نیست قرار دهید.

بالا بردن طول عمر فرش


استفاده از زیرپایه برای اجسام سنگین

برای جلوگیری از جا افتادن پایه مبل، بخاری و یا هر جسم دیگر بهتر است که از زیرپایه استفاده کنید . درغیراینصورت جای وسایل روی فرش می ماند و به سختی به حالت اول باز می گردد.

فرش را به صورت رول بسته بندی کنید

برای افزایش طول عمر فرش، بسیار مهم است فرش را به صورت رول بسته‌ بندی کنید تا از خراشیدگی و آسیب در طول بسته بندی جلوگیری شود. هم چنین از پوشش محافظ مانند پلاستیک ضد آب استفاده کنید. هم چنین یکی از موارد مهم و قابل اهمیت برای بالا بردن طول عمر فرش، به هنگام اسباب کشی است. به هیچ عنوان فرش خود را تا نکنید. بهترین کار برای جمع‌کردن فرش، «رول‌کردن» آن است. و بعد از بسته بندی از قرار دادن فرش کنار اجسام نوک تیز خودداری کنید.

جابه جا کردن جهت فرش

برای افزایش طول عمر فرش سعی کنید هر چند وقت یکبار فرش را سر و ته کنید. و با این اقدام از سایش فرش خود جلوگیری کنید.

 

نگهداری و مراقبت اصولی از همه ی وسایل به خصوص فرش که در معرض تردد روزانه ما قرار داره، بسیار مهم است. بنابراین برای افزایش طول عمر فرش باید دقت و توجه ای بیشتری کرد تا بتوانید برای سال های متمادی از آن استفاده کنید و لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *