صنعت فرش ماشینی هر روز در حال ارائه محصولات جدید ، مدرن و جالب توجه است. یکی از انواع فرش های جدیدی که چند سالی است در بازار یافت می شود ، فرش شگی یا پرز بلند است. این فرش ها مانند فرش های دستباف ایرانی نبیستند و اصالت چندانی ندارند؛ بلکه سوغات کشورهای اروپایی است.

 فرش شگی متناسب با سبک دکوراسیون مدرن است. به همین دلیل نمی توان از این مدل فرش و طراحی های آن در یک خانه با دکور سنتی استفاده کرد. به عبارت دیگر این نوع فرش مناسب دکوراسیون و چیدمان سبک مدرن است. برای آشنایی بیشتر با این فرض مزایا و معایب آن در ادامه همراه ما باشید.

 فرش شگی چیست؟

 کلمه شگی واژه انگلیسی به معنای پرز و موهای بلند است. با توجه به نوع بافت فرش و استفاده از پرز های بلند در آن ، نام این فرش به شگی شناخته می شود. این مدل کفپوش طی چند سال اخیر تولید شده و طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است.

 یکی از ویژگی های جالب توجه در فرش پرز بلند سادگی آن و طرح های خلوت و ساده است. در حالت معمولی نیز این مدل فرش با رنگ های بسیار محدود و حتی تک رنگ بافته می شود. البته برخی از فرش های شگی به صورت چند رنگی و یا سه بعدی بافته می شوند. به همین دلیل نسبت به نمونه های ساده با استقبال بیشتری مواجه می شوند.

 این فرش که ابتدا در کشورهای اروپایی تولید می شد ، مورد استقبال بازار داخلی نیز قرار گرفت. به همین دلیل تعدادی از کارخانجات مطرح فرش بافی مانند فرش کاشان تولید فرش پرز بلند را در لیست تولیدی های خود قرار دادند. فرش شگی چیست؟ | شرکت فرش اکسیر

 ویژگی های فرش شگی

 فرش پرز بلند شگی تفاوت بسیار زیادی در طرح ، رنگ ، فرم و جنس با فرش های دستباف و سایر فرش های ماشینی دارد. همچنین وزن این فرش رشد نسبت به سایر فرش ها به مراتب کمتر است. علت این مسئله نوع بافت و الیاف آن است که در روند بافت فرش به کار می رود.

 این فرش ها به دلیل نوع بافت و الیاف خاص خود به نوعی فرش تزیینی در دکوراسیون داخلی محسوب می شوند. در بیشتر موارد این مدل فرش ها در ابعاد کوچک و قالیچه ای تولید می شود. همچنین در اشکال و طرح های ساده مانند طرح درخت ، برگ ، گل ، قلب ، دایره ، مستطیل و … بافته می شود.

 ابعاد فرش پرز بلند بیشتر در سایزهای یک متری ، یک و نیم متری ، ۳ و نهایتا ۶ متری تولید می شود. همچنین الیافی که در بافت فرش شگی به کار می رود ، از جنس اکریلیک ، پلی استر و یا پلی پروپیلن است.

نکته جالب دیگر اینکه هر کدام از پزرهای فرش پرز بلند حدود ۳۰ میلی متر بلندی دارد. این درحالی است که فرش های ماشینی معمولی پرزی حدود ۱۰ میلی متر دارند. همین مسئله موجب می شود که این فرش با نام شگی شناخته شود.

6 مزیت فرش شگی

  1. از جمله مزایای فرش شگی الیاف خاص آن است. این الیاف پرزی ندارند و برای افراد مبتلا به مشکلات ریوی و تنفسی حساسیت و آلرژی ایجاد نمی کنند. این الیاف از جنس پلی استر و پلی پروپیلن هستند که پرز و حساسیت ایجاد نمی کند. به همین دلیل می توان فرش شگی را یک فرش مناسب و بدون حساسیت برای اتاق کودک ، آشپزخانه و افراد با بیماری های ریوی دانست.
  2. فرش پرز بلند یا شگی قیمت بسیار مناسبی دارد. نخ و الیاف به کار رفته در بافت این مدل فرش از جنس پلی استر یا پری پروپیلن است. به همین دلیل نسبت به سایر الیاف و نخ ها مانند پشم ، کرک و آکریلیک قیمت بسیار مناسب تر و ارزان تری دارد. همچنین اگر قصد دارید برای یک قسمت از خانه فرش با قیمت مناسبی انتخاب کنید ، فرش های پرز بلند می تواند گزینه مناسبی باشد.
  3. یکی دیگر از مزایای فرش شگی تنوع در طرح های ساده آن است. با وجود اینکه طرح هایی به کار رفته در این مدل فرش مدرن ، ساده است؛ اما تنوع بسیار بالایی دارد. علاوه بر آن در ابعاد و شکل های مختلف مانند دایره ، بیضی ، مربع و مستطیل در بازار یافت می شود.
  4. استفاده از الیاف مصنوعی و پلی استر این فرش را تبدیل به فرشی درخشان و براق می کند. براق بودن الیاف جلوه و درخشش خاصی به فرش می دهد؛ به طوری که در مقایسه با بقیه فرش ها درخشش بیشتری دارد.
  5. اگر فرش های شگی را لمس کنید ، متوجه لطافت و نرمی آن خواهید شد. الیافی که در این فرش به کار رفته علاوه بر جنس نرمی که دارد ، بلند هستند. همین مسئله باعث نرمی و لطافت بیشتر فرش می شود.
  6. یک نکته جالب درباره فرش پرز بلند این است که می توان الیاف با ضخامت های متفاوت را برای بافت آن استفاده کرد. به این معنا که الیاف ضخیم یا نازک بر روی فرش شگی یا فانتزی قابل استفاده در بافت فرش هستند. این مسئله باعث تنوع زیاد فرش و انتخاب آسان تر می شود.

مزایای فرش شگی | شرکت فرش اکسیر

معایب فرش شگی

 در این فرش ساده پرطرفدار و ارزان قیمت ، برخی معایب به چشم می خورد که قابل توجه هستند. اصلی ترین عیبی که در این فرش قابل مشاهده است ، آلودگی زود به زود الیاف آن است. علت این مسئله پرزهای بلند فرش است.

 از طرف دیگر نباید نسبت به کثیفی این فرش بی اعتنا باشید. نباید شستشوی فرش را به سال دیگر موکول کنید. آلودگی روی پرزهای فرش باید سریع برطرف شود وگرنه باعث ایجاد حساسیت پوست خواهد شد. از سوی دیگر برای بیرون کشیدن گرد وغبار و آلودگی ها از بافت فرش باید از جاروبرقی با مکش قوی استفاده کنید.

 شستشوی فرش شگی

 برای شستشوی این فرش خودتان می توانید به راحتی دست به کار شوید. از جمله مزایای فرش شگی این است که سریع شسته و خشک می شود. علت این مسئله استفاده از الیاف کم در بافت فرش است.

فقط به این نکته توجه کنید که قبل از شستشو فرش را روی یک طناب آویزان کنید و با چوب چند بار به آن ضربه بزنید تا گرد و غبار و آلودگی ها از آن خارج شود. بعد از آن با کمک انواع شوینده ها مانند شامپو فرش و پودرهای رختشویی فرش را بشویید و اجازه دهید تا خشک شود.

 قیمت فرش شگی کاشان

 در حال حاضر تعداد زیادی از کارخانه های تولیدی فرش ماشینی این مدل فرش را تولید می کنند. یکی از برندهای معتبر در این زمینه فرش کاشان است که محصولاتی با کیفیت ارائه می دهد. همان طور که بیان شد یکی از ویژگی های فرش های پرز بلند قیمت مناسب آن نسبت به سایر فرش ها است.

 قیمت فرش شگی کاشان با توجه به ابعاد و سایز فرش متفاوت است. اما آنچه که مسلم است اینکه قیمت فرش های شگی نسبت به فرش های ماشینی دیگر بسیار کمتر است. این مسئله به شما کمک می کند تا بتوانید با هزینه بسیار کم دکوراسیون خانه خود را تغییر دهید. شما می توانید برای اتاق خواب ، پادری ، ورودی خانه ، راهرو و یا … یک فرش مدرن ، خاص و با قیمت مناسب و ارزان تهیه کنید.

 قیمت فرش شگی کاشان | شرکت فرش اکسیر

کلام پایانی

 فرش پرز بلند چندین سال است که مورد استقبال و توجه بازار داخلی قرار گرفته است. این فرش ها که در طراحی ساده بارنگ های بسیار محدود عرضه می شوند ، قیمت بسیار مناسبی دارند. مزایای زیاد این فرش ، عیب های محدود و کم آن را پوشش می دهد. اگر به دنبال خرید فرش مدرن و ارزان قیمت هستید ، فرش شگی می تواند انتخاب مناسبی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *