در گذشته فرش های دستبافت، گلیم و گبه به میزان زیادی و در تمامی خانه های ایرانیان یافت می شد. اما با گذشت زمان و در حال حاضر فرش های ماشینی هر روز با تنوع بیشتر وارد بازار مصرف می شوند. برخی قابلیت های فرش های ماشینی باعث شده است که این فرش ها با استقبال خوبی از سوی خریداران مواجه شود. یکی از انواع فرش های ماشینی ، فرش گل برجسته است.

این مدل فرش ها با دستگاه های بافت کاملا پیشرفته و مدرن تولید می شوند و کیفیت بافت بسیار بالا و مناسبی دارند. با توجه به ویژگی های جالب توجه این فرش ها در این مقاله قصد داریم فرش گل برجسته را معرفی کنیم و مزایا و معایب آن را با هم بررسی کنیم. همراه ما بمانید.

معرفی فرش گل برجسته

یکی از دستاوردهای جالب توجه و زیبا در زمینه صنعت فرش بافی ماشینی فرش گل برجسته است. جالب است بدانید که تولیدکنندگان بسیار محدود و معدودی در سطح ایران و جهان توانایی تولید این مدل فرش ها را دارند. این کفپوش خاص و زیبا با دستگاه های مدرن و جدید تولید می شود و تلنولوژی خاصی در تولید دارد.

این فرش های خاص و زیبا در ابعاد مختلف۶ ، ۹ و ۱۲متری تولید و روانه بازار می شوند. البته تولید قالیچه ها با ابعاد کوچک تر و یا تابلو فرش های برجسته هم از ابعاد دیگر این فرش ها به شمار می آیند.

موضوعی که باعث تفاوت فرش گل برجسته با سایر فرش های ماشینی می شود ، نخ خاب آن است. در این فرش ها نخ خاب به کار رفته در دو نوع متفاوت الیاف اکریلیک هت ست و هایبالک هیت ست شده است. این دو نوع نخ وقتی در کنار هم قرار می گیرند و تحت عملیات خاصی قرار گیرند ، پستی و بلندی های زیبایی در فرش ایجاد می شود.

موضوع دیگر درباره فرش های گل برجسته آهار آن ها است. به عبارت دیگر این فرش ها با سایر فرش های ماشینی متفاوت هستند و در یک مرحله آهارزنی می شوند. علاوه بر آن ضخامت نخ به کار رفته در بافت فرش نازک است. همچنین شانه و تراکم بالایی در بافت این فرش ها رعایت می شود.

در این مدل فرش ها و بلندی قسمت برجسته نخ خاب حدود ۷ تا ۹ میلی متر است. این در حالی است که قسمت مسطح و فرورفته فرش پرزهایی به بلندی ۶ تا ۸ میلی متر دارد. این تفاوت در کوتاهی و بلندی پرزها باعث تفاوت این فرش با سایر فرش های ماشینی می شود. علاوه بر آن رعایت تراکم و شانه بالا باعث ایجاد جلوه خاصی در فرش می شود.

معرفی فرش گل برجسته | شرکت فرش اکسیر

طرح های فرش گل برجسته

فرش های گل برجسته در طرح های متفاوت و متنوع سنتی در بازار موجود هستند. علاوه بر آن با توجه به گرایش بسیاری از افراد به طرح های مدرن ، برخی از فرش های گل برجسته با طرح مدرن روانه بازار مصرف می شوند. فرشهای گل برجسته یکی از عناصر زیبا در طراحی دکوراسیون داخلی است که در طرح ها و رنگ های متفاوت تولید می شود.

 نحوه تولید فرش گل برجسته

نحوه بافت این فرش های لاکچری و خاص تفاوت زیادی با سایر فرش های ماشینی ندارد. تنها تفاوت اصلی در استفاده از دو نخ خاب متفاوت است. نخ خاب آکریلیک و هایبالک در این فرش ها را به عنوان پرز فرش به کار می رود.

بعد از آنکه فرش از ماشین بافت به خارج و کاملا بافته می شود ، هیچ نوع برجستگی خاصی در سطح فرش مشاهده نمی شود. به عبارت دیگر تمامی سطح فرش شکلی یکسان و یکنواخت دارد. اما در این مرحله آهارزنی فرش انجام می شود. در مرحله آهارزنی فرش تحت حرارت زیادی قرار می گیرد.

این کار باعث می شود که نخ هایبالک به کار رفته در بافت حرارت ببیند و تا حدودی ذوب شود. در نتیجه نخ خاب هایبالک سطحی پایین تر پیدا می کند و نخ اکریلیک به صورت برجسته پدیدار می شود.

 چهار مزیت فرش گل برجسته

  1. یکی از مزایای فرش گل برجسته زیبایی بی نظیر این دسته از فرش ها است. طرح ها و رنگ های چشم نواز و ظرافت بالای فرش باعث زیبایی و خاص شدن این فرش می شود.
  2. طرح ها و رنگ ها در این فرش بازی می کنند. تنوع طرح و رنگ در فرش گل برجسته به میزان زیادی وجود دارد. به همین دلیل تمامی سلیقه ها در خرید فرش مدرن و سنتی را به خوبی پوشش می دهد.
  3. الیاف استفاده شده در بافت این فرش کیفیت بسیار بالایی دارد. این مسئله باعث افزایش عمر و ماندگاری فرش می شود. از سوی دیگر شستشوی فرش در گذر زمان کیفیت ، زیبایی و درخشش ظاهر فرش را کم نمی کند.
  4. اگر توجه کرده باشید ، به میزان بسیار زیادی در این فرش ها ظرافت مشاهده می کنید. تراکم بالا و بافت بسیار ریز لطافت بیشتری برای فرش های گل برجسته ایجاد می کند. این فرش های ماشینی عموما ۱۲۰۰ شانه بافته می شوند. به همین دلیل شباهت بسیار زیادی به فرش های دست بافت برجسته دارند.

 چهار مزیت فرش گل برجسته | شرکت فرش اکسیر

 معایب فرش گل برجسته

در هر صنعتی محصولات جدید مزایا و معایب جدید و متفاوتی دارند که پس از مدتی خود را نشان می دهد. فرش های گل برجسته نیز همین طور هستند. بیشترین و بزرگ ترین ایرادی که در این فرش ها دیده می شود ، ناهمسانی پرزهای فرش است. شاید تعجب کنید ولی این مزیت نوعی عیب برای فرش گل برجسته محسوب می شود.

به عبارت دیگر برجستگی قسمتی از طرح ها زیبایی فرش را دو چندان می کند؛ اما از سوی دیگر موقع تمیز کردن با سختی مواجه می شوید. خرده های مواد غذایی ، نان ، گرد و غبار و آلودگی ها در قسمت های فرورفته فرش جا خوش می کنند و تمیز کردن آن ها کمی سخت است.

اگر به سرعت به پاکیزگی فرش رسیدگی نکنید ، بعد از مدتی شاهد رشد قارچ و کپک در بافت فرش خواهد شد. نگران این موضوع نباشید. این موضوع هم راه حل دارد. بهتر است برای جلوگیری از این مسئله فرش را در قسمت های پرتردد خانه نیاندازید.

این فرش در قسمت پذیرایی چهره زیبایی به فضای خانه می بخشند و کمتر آلوده می شوند. علاوه بر آن هنگامی که فرش آلوده باشد ، از یک جارو برقی با مکش بسیار قوی استفاده کنید. در این صورت گرد و غبار ، خرده های نان و مواد غذایی به راحتی از سطح فرورفته فرش خارج می شود.

 قیمت فرش گل برجسته

یکی از موضوعاتی که ممکن است عیب این فرش ها به شمار بیاید ، قیمت بالای آن ها نسبت به سایر فرش های ماشینی مشابه است. البته این موضوع را هم باید در نظر داشته باشید که کیفیت این فرش به هیچ وجه قابل قیاس با سایر فرش ها نیست.

رعایت کیفیت بسیار بالا ، طراحی و رنگ های متعدد و درخشان ، تراکم و شانه بالا همگی قیمت بالای فرش را توجیه می کند. اگر به دنبال خرید فرش با کیفیت ، ماندگار ، لوکس و خاص هستید فرش گل برجسته گزینه بسیار مناسبی است.

 قیمت فرش گل برجسته | شرکت فرش اکسیر

 کلام پایانی

 هنر فرش بافی در ایران سابقه بسیار طولانی دارد. در حال حاضر نیز صنعت فرش بافی ماشینی تحولات بسیار زیادی به خود دیده است. یکی از انواع فرش های خاص و جدید که زاییده خلاقیت و تکنولوژی مدرن است ، فرش گل برجسته است. این فرش های ماشینی با زیبایی خیره کننده ، ظرافت قابل توجه و کیفیت بسیار خوبی که دارند گزینه مطلوبی برای فضای پذیرایی هر خانه خاص و خاص پسندان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *