یکی از ویژگی های جالب توجه فرش های ماشینی تنوع بسیار بالا در طرح ، رنگ ، اندازه و جنس فرش است. یکی از فرش های ماشینی مورد توجه فرش بلژیکی است. شاید اسم این فرش را کمتر شنیده باشید. اما این فرش به دلیل تنوع بسیار زیاد در طرح ، نقش و رنگ زیبایی خیره کننده ای دارند.

به همین دلیل طی چند سال اخیر فروش چشمگیر و زیادی داشتند. در این نوشتار قصد داریم فرش بلژیکی و خصوصیات آن را بررسی کنیم.

معرفی فرش بلژیکی

این فرش ها با نام فرش ابریشم مصنوعی و یا فرش ویسکوز شناخته می شوند. جنس فرش از پلی استر و ویسکوز است و برای پشت فرش نیز لاتکس به کار می رود. استفاده از مواد لاتکس در پشت فرش باعث می شود که این کفپوش زیبا به خوبی و کامل بر روی سطح زمین بچسبید و لغزندگی نداشته باشد.

علاوه بر آن اگر به فرش های ابریشم بلژیکی نگاهی بیاندازید ، متوجه نازکی و ضخامت بسیار کم و محدود آن می شوید. گویی که چند لایه مخمل را در کنار هم قرار دادند.

این موضوع باعث ظرافت بسیار زیاد فرش و نشان دهنده بافت نازک و ظریف آن است. اما در مقابل نیاز به نگهداری و محافظت بسیار زیاد دارد. به طوری که تردد با دمپایی های روفرشی و صندل روی آن باعث آسیب به بافت فرش می شود.

فرش ویسکوز یا بلژیکی در کنار معایبی مانند عمر پایین ، مزایای بسیار زیادی دارد این فرش ها بدون پرز هستند و تنوع بالایی در طرح ، رنگ و نقش فرش دارند.

معرفی فرش بلژیکی | شرکت فرش اکسیر

مزایای فرش بلژیکی

فرش های ابریشم بلژیکی محصولات ماشینی مدرنی هستند که الیاف نخ تاب آن به میزان زیادی براق است. علاوه بر آن در اکثر مواقع در ابعاد کوچک بافته می شود. همچنین نقش های آن متفاوت است و از نقش سنتی اصیل و یا مدرن در بافت آن ها به کار می رود.

این فرش ها شباهت زیادی به فرش ابریشمی دستباف دارند. همچنین به هیچ عنوان پرز ندارند و همین دلیل آلرژی و حساسیت ایجاد نمی کند. نخ به کار رفته در بافت فرش براق است و اگر فرش را از زوایای مختلف و در زاویه نورهای متفاوت نگاه کنید ، تغییر در رنگ آن خواهید دید. این مسئله زیبایی فرش اضافه می کند.

رنگ فرش درخشان و براق است و فرش را زیبا و چشم نواز نشان می دهد. همچنین وزن سبک فرش باعث حمل و نقل آسان آن می شود. قیمت مناسب نسبت به فرش های ماشینی دیگر و وزن پایین و تنوع در طرح و رنگ شده است که بازار صادرات پر رونقی داشته باشند.

ویژگی های خاص فرش بلژیکی

در حالت کلی فرش های دستباف از دو نوع الیاف کرک و پشم بافته می شوند. گاهی اوقات نیز برای بالا بردن ظرافت بافت و طرح ،زیبایی و براقیت فرش دستباف از ابریشم طبیعی در بافت آن استفاده می شود.

فرش های ماشینی در حالت کلی با الیاف پلی استر و پلی پروپیلن بافته می شود. گاهی اوقات برای بالا بردن ظرافت و زیبایی طرح و نقشه فرش ، الیاف مصنوعی ابریشمی در بافت آن به کار می رود. به همین دلیل فرش به میزان زیادی براق ، درخشان و ظریف می شود.

همچنین استفاده از الیاف مصنوعی باعث کاهش وزنی فرش می شود؛ به طوری که یک فرد ۶ یا ۱۲ متری ابریشمی را به راحتی می توان تا زد و با خود حمل کرد. در کنار این ویژگی های مثبت توجه به نکات منفی آن اهمیت پیدا می کند. این فرش ها انعطاف پذیری بالایی دارند؛ به همین دلیل خیلی زود دچار تغییر شکل می شوند.

علاوه بر آن عمر مفید ، استحکام و دوام کمتری نسبت به سایر فرش های ماشینی اکریلیک دارند. همچنین به دلیل ظرافت بسیار بالا نباید در محل های پر تررد استفاده شود؛ زیرا پاخور مناسبی ندارد. اما اگر این فرش را به عنوان کفپوشی لاکچری در مرکز اتاق پذیرایی و جلوی مبلمان قرار دهید ، زیبایی منحصر به فردی در فضا ایجاد خواهد کرد.

مطمئنا همه ابزار و وسایلی که در اطراف ما وجود دارد و ساخته دست بشر هستند ، مزایا و معایب متعدد دارند. بهترین کار این است که از این وسایل به نحو درست و در جای درست استفاده شود. این موضوع درباره فرش بلژیکی هم صدق می کند. برای استفاده بیشتر از زیبایی چشم نواز طرح ها و رنگ های بی نظیر آن ، بهتر است فرش را در جاهای با تردد کمتر بیاندازید.

ویژگی های خاص فرش بلژیکی | شرکت فرش اکسیر

شستشوی فرش بلژیکی

برای شستشو و نظافت این فرش که با الیاف مصنوعی بافته می شود ، باید با دقت و احتیاط کامل عمل کنید. سعی کنید فرش را به قالیشویی های معتبر ، مجاز و ماهر بسپارید. فرش ویسکوز به میزان زیادی حساس است. به همین دلیل در شستن آن باید خیلی دقت و احتیاط کرد.

جنس فرش بلژیکی در پشت فرش از لاتکس است. به همین دلیل نحوه شستشوی آن از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است. به کار بردن مواد شوینده پودری مانند پودر های رختشویی باعث خراب شدن بافت فرش و جمع شدن آن می شود.

حتی شامپو فرش ها هم می تواند رنگ فرش را کدر ، کمرنگ و یا بور کند. به همین دلیل در شستشوی فرش ها حتما باید از قالیشویی های متخصص کمک بگیرید که با نحوه شستشوی فرش ویسکوز آشنایی و تبحر کامل داشته باشند.

الیاف فرش ویسکوز

الیافی که در بافت و تهیه انواع فرش به کار می رود در دو نوع طبیعی و مصنوعی هستند. برای بافت فرش های دستباف از الیاف طبیعی مانند پشم و کرک و ابریشم طبیعی و پنبه به کار می رود. این الیاف از پشم گوسفند ، کرک شتر ، کرم ابریشم و یا گیاه پنبه حاصل می شود.

اما الیاف مصنوعی به روش دیگری به دست می آید. البته پایه الیاف مصنوعی هم مواد طبیعی مانند مغز چوب ، زغال سنگ ، آب ، پنبه و مواد دیگر است. اما با تغییرات شیمیایی تبدیل به الیاف مصنوعی می شوند. ولی کیفیت و بافت الیاف مصنوعی به قدری خوب ساخته می شود که هیچ تفاوتی با الیاف طبیعی در شکل و ظاهر ندارد.

در تهیه فرش بلژیکی نیز الیاف ویسکوز و لنین به کار می رود که تحت عملیات خاص تبدیل به الیاف براق مصنوعی می شود. اما نوع الیاف کاملا نرم و ضد حساسیت هستند.

الیاف فرش ویسکوز | شرکت فرش اکسیر

قیمت فرش بلژیکی

هنگام خرید یک فرش ماشینی مناسب توجه به دو فاکتور کیفیت و قیمت آن بسیار مهم است البته فرش های بلژیکی در مقایسه با سایر فرش های ماشینی که از جنس آکریلیک تولید می شوند ، کیفیت پایین تری دارند. اما در مقابل قیمت بسیار مناسبی دارند. به طوری که قیمت فرش بلژیکی بسیار کمتر از فرش های ماشینی است.

به طور مثال یک فرش ۱۲ متری بلژیکی قیمتی به مراتب کمتر از یک فرش 6 متری ماشینی با کیفیت متوسط دارد. به همین دلیل با استقبال زیادی از سوی خریداران و دوستداران فرش ابریشم مصنوعی مواجه می شود.

نکته جالب توجه دیگر این که در حال حاضر فرش های بلژیکی جدیدی وارد بازار شدند که از جنس آکریلیک هستند. این مسئله باعث بالا رفتن کیفیت و دوام فرش بلژیکی می شود.

کلام پایانی

یکی از روش های جدید در طراحی و دکوراسیون داخلی استفاده از فرش های ابریشم بلژیکی در فضای خانه است. این فرش ها زیبایی ، ظرافت و درخشندگی بسیار زیادی در طرح و نقش دارند و به همین دلیل در قسمت های لوکس خانه مانند اتاق پذیرایی گزینه مناسبی هستند.

اما نباید فراموش کنیم که حساسیت فرش بلژیکی نسبت به تردد بسیار بالا است. نباید روی این نوع فرش ماشینی زیاد راه بروید. سعی کنید فرش را در قسمت های پر رفت و آمد خانه مانند اتاق خواب ، آشپزخانه ، راهرو و ورودی خانه نیندازید تا لطافت خود را به مرور زمان از دست ندهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *