فرش اکریلیک فرشی است که از نخ اکریلیک بافته شده است. اکریلیک یک ماده مصنوعی مانند پشم است اما قیمت این ماده نسبت به پشم بسیار ارزان تر است. فرش های اکریلیک در دسته فرش های ماشینی طبقه بندی شده و در کارخانه بافته می شوند.

یکی از مزایای این نوع فرش ، ارزان بودن آن است. به همین دلیل افرادی که به دنبال خرید فرشی به شکل پشم اما با قیمتی ارزان تر هستند ، فرش اکریلیک را انتخاب می کنند. در این مقاله می خواهیم به بررسی ویژگی آن بپردازیم.

الیاف اکریلیک چیست؟

الیاف اکریلیک از نوعی پلیمر مصنوعی به نام آکریلونیتریل ساخته شده اند. این نوع الیاف از طریق واکنش برخی مواد شیمیایی مبتنی بر نفت یا زغال سنگ با انواع مونومرها تولید می شوند.

بنابراین می توان گفت که نخ اکریلیک یک فیبر مبتنی بر سوخت فسیلی است. الیاف آکریلیک بسیار نرم بوده و وزن مخصوص کمی دارند. خواص فیزیکی الیاف اکریلیک به آن ها قابلیت ترکیب شدن با الیاف طبیعی را می دهد.

استفاده از الیاف برای تولید نخ اکریلیک

برای بافت فرش اکریلیک نیاز به نخ اکریلیک داریم. برای تولید این نخ ها باید الیاف یا نوار اکریلیک را با استفاده از دستگاه های رنگرزی باز کرده و پس از شستشو آن ها را رنگ آمیزی کرد. خروجی این فرایند باید تا رسیدن به رطوبت موردنیاز در واحد رنگرزی نگهداری شده و سپس به واحد ریسندگی تحویل داده شود.

اگر برای تولید نخ اکریلیک از الیاف استفاده شود ، باید این الیاف را پیش از رنگ کردن با هم مخلوط کرده و آن ها را به شکل فتلیه درآورد. سپس تعداد مشخصی از فتیله ها با توجه به ضخامت موردنظر نخ اکریلیک با هم ترکیب می شوند.

نخ ها پس از تولید وارد دستگاه تنظیم کشش شده و درنهایت نخ یک لا به وجود می آید. پس ازآن نیز نخ ها تبدیل به 2 یا 3 لا می شوند. درنهایت نخ اکریلیک تابیده شده و برای تولید فرش اکریلیک به کارخانه فرستاده می شود.

ویژگی های فرش اکریلیک

  • قیمت مناسب

این فرش یکی از ارزان ترین گزینه های موجود در میان فرش های ارائه شده در بازار است. به علاوه این فرش ها نیاز کمی به نگهداری دارند. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که شما به تعداد زیادی فرش احتیاج داشته یا بخواهید فضای زیادی را با استفاده از فرش پوشش دهید.

قیمت فرش اکریلیک | شرکت فرش اکسیر

  • قابلیت غوطه ورسازی و آزادسازی عالی

این نوع فرش ، می تواند به راحتی آب را به خود جذب کند. درعین حال نیز قادر است به راحتی آب جذب شده را تخلیه کند. به همین دلیل شستشوی این نوع فرش فرایند نسبتا ساده ای است.

  • دوام بالا

مهم ترین ویژگی فرش اکریلیک ثبات رنگ و دوام بالای آن است. فرش های اکریلیک با هر شرایطی سازگار می شوند. این فرش ها در اثر شستشو تغییر حالت نمی دهند. همچنین می توان بدون نگرانی از خراب شدن فرش آن ها را برای مدت طولانی در یک محل پهن کرد. در کنار این ها این فرش در اثر مداومت در استفاده رنگ خود را از دست نمی دهد.

  • جمع نشدن فرش اکریلیک

یکی دیگر از مزایای این نوع فرش ، جمع نشدن آن در اثر قرار گرفتن اشیا سنگین بر روی آن و یا رفت و آمد است. به همین دلیل این نوع از فرش ها برای کف پوش های سرامیکی بهترین گزینه هستند.

  • ضد حساسیت

نخ اکریلیک از الیاف مصنوعی ساخته شده است اما هیچ مشکلی را برای افراد مبتلا به آلرژی ایجاد نمی کند. به این ترتیب فرش اکریلیک برای بیشتر افراد گزینه مناسبی است.

فرش اکریلیک ضد حساسیت | شرکت فرش اکسیر

  • مقاوم در برابر بید و کپک

یکی دیگر از مزایای آن مقاومت آن در برابر بیدزدگی است. چراکه این فرش از مواد مصنوعی ساخته شده که برای بیدها جذابیتی ندارند. فرش اکریلیک به سرعت خشک می شود.

این ویژگی در کنار عدم استفاده از مواد آلی در ساخت آن ، باعث شده این فرش کپک نزند. بیشتر فرش ها به دلیل ماندگاری رطوبت بر روی آن ها دچار کپک و پوسیدگی می شوند.

  • مقاوم در برابر آتش سوزی و الکتریسیته ساکن

شاید بتوان گفت که یکی از بهترین مزایای فرش اکریلیک مقاومت آن در برابر آتش سوزی است. به این ترتیب اگر آتش سوزی بر روی این فرش شروع شود ، مدت زمانی که طول می کشد تا به سایر قسمت های خانه سرایت کند ، طولانی تر خواهد بود. به علاوه این فرش در برابر ایجاد الکتریسیته ساکن نیز مقاوم است.

  • مقاومت در برابر لکه و شستشوی آسان

این فرش در برابر لکه نیز نسبتا مقاوم است. بنابراین می توان گفت که شستشوی آن کار چندان سختی نیست. این ویژگی فرش اکریلیک در کنار سبک وزن بودن و زود خشک شدن باعث شده است که فرایند شستشوی این فرش کار زمان بری نباشد.

  • جمع نشدن فرش اکریلیک

یکی دیگر از مزایای این نوع فرش ، جمع نشدن آن در اثر قرار گرفتن اشیا سنگین بر روی آن و یا رفت و آمد است. به همین دلیل این نوع از فرش ها برای کف پوش های سرامیکی بهترین گزینه هستند.

کیفیت فرش اکریلیک را چگونه می توان تشخیص داد؟

فرش اکریلیک نوعی پوشش است که برای کف استفاده می شود. در این فرش الیاف طبیعی برای بهبود مقاومت و کیفیت فرش ، به الیاف مصنوعی اضافه شده اند. اما بسته به اینکه نسبت ترکیب این دو چقدر باشد ، کیفیت آن متفاوت است. تعداد گره های یک فرش از 25 تا 1000 گره در هر اینچ مربع متفاوت است.

برای یک فرش معمولی باید تراکم گره ای در حدود 120 تا 350 گره در هر اینچ مربع وجود داشته باشد. فرش اکریلیک با تراکم گره بالاتر طول عمر بیشتری دارد.

مقایسه ویژگی فرش اکریلیک با سایر الیاف استفاده شده برای بافت فرش

امروزه مواد زیادی در تولید فرش ها مورد استفاده قرار می گیرند. موادی مانند نخ اکریلیک و پلی استر در دسته الیاف مصنوعی طبقه بندی می شوند. این مواد معمولا با الیاف طبیعی ترکیب می شوند تا بتوانند از کاهش کیفیت فرش جلوگیری کنند. مواد مصنوعی معمولا نسبت به مواد طبیعی محکم تر هستند و در اثر استفاده مداوم خراب نمی شوند. به علاوه قیمت تمام شده فرش های بافته شده با مواد مصنوعی بسیار کمتر از نمونه های طبیعی است.

مقایسه ویژگی فرش اکریلیک | شرکت فرش اکسیر

  • مقایسه فرش پلی استر با اکریلیک

پلی استر نیز مانند نخ اکریلیک یک جایگزین برای پشم است. اما میزان پلاستیک به کار رفته در این ماده بیشتر از اکریلیک است. فرشی که از پلی استر ساخته شده است مانند فرش اکریلیک در برابر لکه مقاوم است. اما وزن آن نسبت به این نوع فرش بیشتر است. به علاوه در اثر رفت و آمد زیاد این فرش دچار ساییدگی نخواهد شد.

با این حال فرش پلی استر در اثر قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض نور خورشید به راحتی آسیب می بیند. همچنین قرار دادن وسایلی مانند مبلمان بر روی این فرش ممکن است به آن آسیب بزند. قیمت فرش پلی استر تقریبا با فرش اکریلیک یکسان است.

  • مقایسه فرش ابریشم با اکریلیک

ابریشم نیز یکی دیگر از الیاف پرکاربرد در بافت فرش است. بسیاری از افراد به دلیل ظرافتی که در فرش ابریشمی دیده می شود ، آن را به فرش هایی مانند فرش اکریلیک ترجیح می دهند. امروزه از ابریشم مصنوعی برای بافت این دست از فرش ها استفاده می شود. به همین دلیل می توان گفت که قیمت آن تا حد زیادی کاهش یافته است. اما هنوز هم قیمت این فرش در مقایسه با فرش اکریلیک بالاتر است.

فرش های طرح ابریشم رطوبت کمی را به خود جذب کرده و سبک و براق هستند. این فرش ها به دلیل طرح های متنوعی که دارند معمولا جنبه تزیینی پیدا می کنند. فرش های ابریشمی هرچند در برابر نور مقاومت خوبی از خود نشان می دهند اما در برابر گرما کم طاقت هستند. این در حالی است که گرما آسیب کمتری به آن می زند.

در کنار این ها فرش های ابریشمی از فرش های اکریلیک سنگین تر هستند. به همین دلیل شستشوی آن ها نیز دشوارتر است. این در حالی است که فرش های ابریشمی در مقایسه با نمونه های بافته شده با نخ اکریلیک ، لکه بیشتری را به خود می گیرند.

فرش های ابریشمی نیز مانند نمونه های اکریلیک سازگاری نسبتا خوبی با شرایط محیطی داشته و طول عمر بالایی دارند. یکی از مزایای فرش اکریلیک نداشتن پرز است. فرش های ماشینی که از ابریشم بافته می شوند ، به ویژه در زمانی که نو هستند ، پرز زیادی دارند. فرش اکریلیک ضد حساسیت بوده و یک عایق حرارتی خوب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *