یک فرش ابریشمی ، زیبایی منحصر به فردی به خانه می دهد. الیاف این نوع فرش بسیار ظریف هستند؛ بنابراین به روش شستشوی فرش ابریشم متفاوت از فرش های نخی و یا حتی پشمی است. فیبر این فرش از پیله کرم ابریشم به دست می آید و بسیار محکم و مقاوم است. یک فرش ابریشمی قابلیت ارتجاعی بالایی دارد و به راحتی به اندازه اصلی خود برمی گردد.

این نوع فرش در کنار ظرافت بالا ، بسیار صاف و سبک است؛ اما به راحتی لکه دار می شود. به همین دلیل ، نباید آن ها را در مکان های پر رفت و آمد پهن کرد. پاخوردن مکرر می تواند منجر به کمرنگ شدن آن و آسیب به طرح و نقش فرش شود. این صدمات جبران ناپذیر بوده و هرگز نمی توان آن ها را اصلاح کرد. علاوه بر این ، نظافت آن نیز باید با ملایمت بسیار انجام شود. در این مقاله قصد داریم نکاتی که باید در شستشوی فرش ابریشم مورد توجه قرار گیرد را بررسی کنیم.

شستشوی فرش ابریشم

شاید نگه داشتن یک فرش ابریشم در مکانی که به ندرت از آن استفاده می شود ، بهترین راه برای تمیز نگه داشتن فرش باشد. به گونه ای که بسیاری از دارندگان فرش های ابریشمی ترجیح می دهند فرش های خود را به جای اینکه روی زمین قرار دهند ، به عنوان یک قطعه هنری به دیوار آویزان کنند؛ اما در هر حال اگر در منزل خود فرش ابریشمی دارید و نیازمند دانستن اطلاعاتی در خصوص نظافت آن هستید؛ ادامه مطلب را بخوانید:

از بین بردن گرد و غبار روی فرش ابریشم

 برای از بین بردن گرد و غبار روی فرش ، می توانید آن را به آرامی و با استفاده از یک جاروی معمولی تمیز کنید ، یا اینکه از جارو برقی استفاده کنید. برای جلوگیری از آسیب دیدن الیاف فرش ، بهتر است از سر مکش بدون برس استفاده کنید.

زیرا برس غلتکی به فرش ابریشم آسیب می رساند. حتی برس ثابت هم ممکن است منجر به بروز مشکلاتی شود.

از بین بردن لکه های روی فرش ابریشم

اگر فرش ابریشم شما لکه دار شد ، هرچه سریعتر باید به فکر برطرف کردن آن باشید. چراکه لکه های ماندگار به سختی پاک می شوند و در بسیاری از موارد ، حذف آن ها غیرممکن است.

اگر لکه جامد است ، می توانید با استفاده از یک قاشق آن را جمع کنید؛ اما بسیار مراقب باشید که به خود فرش آسیبی وارد نکنید. چرا که هر نوع خراش شدید می تواند الیاف فرش ابریشم را پاره کند.

پاک کردن مایعات و همچنین هر مایع باقیمانده از لکه های جامد روی فرش ها ، باید به آرامی و توسط یک پارچه تمیز و سفید فشار داده شود تا مایعات کاملا جذب پارچه شوند. در مراحل تکمیلی ، برای شستشوی فرش ابریشم می توانید از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید.

 یک گزینه دیگر برای پاک کردن لکه از روی فرش ابریشم ، استفاده از مخلوط سرکه سفید و آب است. شما می توانید سرکه و آب را با نسبت 50 به 50 مخلوط کنید و کمی از محلول مورد نظر را روی لکه بریزید. پس از آن ، با استفاده از یک پارچه خشک و تمیز ، محل لکه را پاک کنید.

در هر صورت ، مهم نیست که در شستشوی فرش ابریشم از کدام روش استفاده می کنید. بلکه آنچه که مهم است این است که ، پیش از استفاده ، پاک کننده را در یک بخش کوچک و مخفی فرش آزمایش کنید و اجازه دهید تا خشک شود. در صورت مشاهده هرگونه آسیب به الیاف فرش ، نباید از محلول مورد نظر به عنوان تمیز  کننده استفاده کنید.

شستشوی فرش ابریشم | شرکت فرش اکسیر

عدم استفاده از مواد شیمیایی و حرارت مستقیم در شستشوی فرش ابریشم

پس از شستشوی فرش ابریشم خود ، از حرارت های مستقیم مثل سشوار برای خشک کردن فرش استفاده نکنید. این منابع گرما نباید مستقیما روی فرش استفاده شوند. اگرچه حرارت مستقیم فرش را سریع تر خشک می کند ، اما می تواند باعث جمع شدن دائمی الیاف آن شود و به آن آسیب برساند.

به همین ترتیب ، آب مورد استفاده در شستشوی فرش ابریشم نباید داغ باشد. آب داغ منجر به جمع شدن الیاف فرش و از بین رفتن طرح و رنگ آن می شود و حتی ممکن است آسیب های جدی تری به فرش وارد کند.

علاوه بر این ، برای شستشوی فرش ابریشم نباید از پاک کننده های شیمیایی قوی استفاده کرد. الیاف ابریشم بسیار ظریف هستند و مقاومت کافی در برابر سختی این مواد شیمیایی را ندارند.

این مواد می تواند به الیاف فرش آسیب رسانده و رنگ آن را تغییر دهد. به عبارت دیگر ، این مواد الیاف ابریشم را به طور دائمی تضعیف کرده و با گذشت زمان روی فرش سوراخ یا شکاف ایجاد می کنند.

برای افزایش عمر فرش ابریشم چه نکاتی را باید رعایت کنید؟

ابریشم ماده ای آسیب پذیر است و در برابر گرما ، رطوبت و مواد شیمیایی مقاومت چندانی از خود نشان نمی دهد. بنابراین ، هرگز نباید نسبت به نگهداری از فرش ابریشم خود بی تفاوت باشید. چرا که شما هزینه بالایی را صرف خرید این فرش کرده اید و اگر از آن به درستی مراقبت نکنید ، پشیمان خواهید شد.

در ادامه قصد داریم به یک سری نکات در خصوص نگهداری از فرش ابریشم بپردازیم که به شما کمک می کند تا بهترین محافظت را از این شیء گرانبها داشته باشید.

فرش ابریشم خود را در محل های کم رفت و آمد قرار دهید

 فرش های ابریشم مقاومت بالایی ندارند و اگر به درستی از آن ها مراقبت نشود ، خیلی زود پاره و فرسوده می شوند. پس بهتر است از قرار دادن آن در یک محل پرتردد خودداری کنید.

همچنین بهتر است فرش را در مکانی که کودکان یا حیوانات خانگی به آن دسترسی دارند ، پهن نکنید.

فرش ابریشم خود را در اتاق های مرطوب پهن نکنید

 قطعا شما نمی خواهید که فرش ابریشمی پر زرق و برقتان لکه دار شود. بنابراین ، برای جلوگیری از چنین آسیبی ، از قرار دادن فرش در مکان هایی مثل آشپزخانه که احتمال نشت مایعات وجود دارد ، بپرهیزید.

 نظافت منظم فرش ابریشم با جاروبرقی

 فرش ابریشمی باید هر یک یا دو هفته یکبار تمیز شود. بهتر است برای گرفتن گرد و غبار فرش ، از جاروبرقی استفاده کنید. اگر در این زمینه غفلت کنید ، خاک به مرور زمان در الیاف فرش جاگیر می شود و فرش جلای اولیه خود را از دست می دهد.

البته این موضوع را فراموش نکنید که بهترین راه برای جارو کردن فرش ، استفاده از سر مکش بدون برس است.

نظافت منظم فرش ابریشم با جاروبرقی | شرکت فرش اکسیر

کلام آخر

شاید شما به عنوان دارنده فرش ابریشم ، ترجیح دهید که خودتان فرش هایتان را تمیز کنید؛ اما بهتر است آن را به یک شرکت خاص بسپارید که در زمینه تمیز کردن این نوع از فرش ها ، تبحر لازم را داشته باشند. این افراد تجربه کافی برای شستشوی فرش ابریشم را دارند و به شما این اطمینان را می دهند که از میراث خانوادگی تان به خوبی محافظت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *