فرش ماشینی گیاهی یک روش ایده آل برای ایجاد احساس آرامش در فضای خانه است. در این نوع فرش ها، الگوهای پیچیده و زیبا در کنار بافت فوق العاده باعث شده که فرش زیبایی چشمگیری پیدا کند.

فرش های ماشینی گیاهی تقریبا به طور کامل از مواد طبیعی ساخته شده اند که باعث می شود بسیار با محیط زیست سازگار باشند. این فرش ها دارای تنوع بسیاری در بافت، رنگ، چاپ و اندازه هستند. این مقاله راهنمای جامعی برای شناخت ویژگی های فرش های ماشینی گیاهی است.

فرش گیاهی چه ویژگی هایی دارد؟

ماده اصلی در بافت فرض ماشینی گیاهی، گیاهانی است که در طبیعت رشد کرده و برای تبدیل شدن به الیاف برداشت می شوند. به همین دلیل فرش های گیاهی ویژگی های خاصی دارند که مهم ترین آن ها عبارت اند از:

  • سازگار با محیط زیست

الیاف گیاهی به دلیل اینکه از دل طبیعت به دست می آیند، به طور کامل در طبیعت تجزیه می شوند. به دلیل اینکه در بافت فرش ماشینی گیاهی از ترکیباتی مانند VOC ها استفاده نشده است، این نوع فرش ها برای بچه ها و حیوانات خانگی ایمن تر هستند.

  • ماندگاری بالا

به طورکلی فرش های بافته شده از الیافت طبیعی از دوام بالایی برخوردار هستند. مقدار دوام فرش طبیعی تا حد زیادی به الیافی بستکی دارد که به عنوان ماده اصلی در بافت فرش به کاررفته اند. بااین حال این نوع از فرش ها معمولا در مواجهه با مبلمان یا وسایل سنگین، دچار تغییر شکل نمی شوند.

ویژگی های فرش گیاهی | شرکت فرش اکسیر

  • مقاومت پایین در برابر لکه

فرش ماشینی گیاهی بسیار حساس است و به راحتی لکه ها را به خود جذب می کند. یکی از ویژگی های جذاب این نوع فرش ها، تنوع پذیری بالای آن ها در طرح و نقش است. اما همین ویژگی که به دلیل خاصیت رنگ پذیری خوب به وجود می آید، در مواجهه با لکه می تواند دردسرساز شود.

  • قیمت بالا

یکی دیگر از ویژگی های فرش های ماشینی گیاهی قیمت نسبتا بالای آن ها است. این فرش ها به دلیل ویژگی های خاصی که دارند، معمولا با قیمت بالایی فروخته می شوند.

اما هزینه ای که برای خرید این نوع فرش ها صرف می کنید، در درازمدت به شما بازخواهد گشت. زیرا در صورت مراقبت صحیح، می توان از این فرش تا سال ها استفاده کرد.

فرش ماشینی گیاهی چگونه تولید می شود؟

برای تولید فرش ماشینی گیاهی نیز مانند هر فرش دیگری، طی کردن سه مرحله الزامی است:

  • تافتینگ یا بافت الیاف

در این مرحله از تولید فرش ماشینی گیاهی باید الیاف موجود را با استفاده از ماشین های بافنده به یکدیگر بافت تا نمای کلی فرش شکل بگیرد. ماشین تافتینگ شبیه به یک چرخ خیاطی بسیار بزرگ است که حدود 800 تا 2000 سوزن دارد. این سوزن ها به طور همگام کار می کنند تا نخ الیاف را بر روی زمینه بکشند.

این دستگاه دارای قلاب های کوچکی است که نخ ها را گرفته و در جای خود نگه می دارند. همچنین ممکن است چاقوهایی برای برش نخ نیز در این دستگاه وجود داشته باشد.

  • رنگرزی

مرحله دوم رنگ کردن فرش است که ممکن است به دو روش انجام شود. در روش اول، نخ ها پیش از وارد شدن به دستگاه تافتینگ رنگ شده و سپس طبق طرح موردنظر بافته می شوند.

این شیوه رنگرزی باعث می شود که یکنواختی رنگ ها بیشتر شده و رنگ ها بهتر در کنار هم قرار بگیرند. در روش دوم، رنگ را پس از بافته شدن الیاف اصلی، بر روی فرش می پاشند.

این شیوه شامل فرایندهایی مانند استفاده از اسپری یا چاپ رنگ و قرار دادن فرش در گلدان های بزرگی از رنگ به مدت چند ساعت است.

  • فرایند نهایی

در این بخش فرش بافته شده و رنگرزی شده به گونه ای پرداخت می شود که بتواند بهترین ویژگی ها و بیشترین دوام را داشته باشد.

در طی فرایندهای نهایی معمولا الیاف به کار رفته در فرش، به یکدیگر فشرده می شوند. سپس فرش ها ازنظر یکنواختی رنگ و سایر نقص های احتمالی مورد بررسی قرار گرفته و روانه بازار می شوند.

تولید فرش ماشینی گیاهی | شرکت فرش اکسیر

برای بافت فرش ماشینی گیاهی از چه الیافی استفاده می شود؟

  • جوت

یکی از رایج ترین الیاف طبیعی برای بافت فرش ماشینی گیاهی، جوت نام دارد. این نوع الیاف به دلیل استحکامی که دارند، از گذشته تا امروز در بافت لباس، طناب و تور ماهیگیری مورد استفاده قرار گرفته اند. جوت یک ساقه گیاه است که بسیار نرم بوده و حساسیت پوستی ایجاد نمی کند. فرش های بافته شده از جوت قیمت خوبی دارند و بسیار با محیط زیست سازگار هستند.

اما به دلیل نرمی و لطافتی که دارند، نسبت به سایر الیاف طبیعی دوام کمتری دارند. درنتیجه بهتر است فرش های ماشینی بافته شده از جوت را در محل های پررفت وآمد قرار ندهید. اما استفاده از این نوع فرش ها در فضای باز موردی ندارد.

  • سیزال

سیزال یک گیاه بومی برزیل، مکزیک و افریقا است. فرش ماشینی بافته شده از سیزال معمولا در طیف رنگی خاکی یافت می شود. اما امکان رنگ کردن آن وجود دارد. فرش های سیزال دوام بسیار خوبی داشته و دارای الیاف درشتی هستند.

به همین دلیل این نوع فرش ها را به راحتی می توان در نواحی پررفت وآمد قرار داد. فرش های سیزال با گذشت زمان لغزنده می شوند. به همین دلیل استفاده از آن ها در راه پله ها توصیه نمی شود. شستشوی این نوع فرش ها و نگهداری از آن ها فرایند نسبتا دشواری است.

  • بامبو

فرش بامبو یکی از انواع فرش ماشینی گیاهی با الیاف بسیار لطیف است که معمولا برای مکان های پررفت وآمد مناسب نیست. این الیاف دارای خاصیت رنگ پذیری بسیار بالایی هستند.

به همین دلیل تنوع طرح و رنگ در فرش های بامبو بسیار زیاد است. الیاف بامبو با پوست سازگار بوده و خاصیت ضد باکتری دارند. به همین دلیل فرش های بامبو برای افراد مبتلا به آلرژی بهترین گزینه هستند.

  • چمن دریایی

فرش های بافته شده از چمن دریایی یا seagrasses از گیاهان پرورش یافته در زیر آب بافته شده اند. به همین دلیل این نوع فرش ماشینی گیاهی در برابر لکه و آب مقاومت نسبتا زیادی دارد. در نتیجه می توان از آن در محیط های مانند ایوان یا درب ورودی استفاده کرد. نگهداری از این نوع فرش ها بسیار آسان است.

تنها نکته مهم در نگهداری از فرش های بافته شده از چمن های دریایی، جاروبرقی کشیدن آن ها به طور منظم است. این نوع از فرش ها تنها به چند رنگ محدود می شوند و طیف رنگی گسترده ای ندارند.

  • کنف

قالی های ماشینی کنفی از چمن کنفی بافته می شوند که بیشتر در ارتفاعات چین می روید. به همین دلیل بسیار تجدیدپذیر بوده و با محیط زیست سازگار هستند. کنف یک ماده طبیعی است که خاک و گرد و غبار را به خود جذب نمی کند. به همین دلیل برای کسانی که وقت زیادی برای نظافت و شستشوی فرش ندارند، بسیار مناسب است.

به علاوه افراد مبتلا به آسم، آلرژی و صاحبان حیوانات خانگی می توانند با خیال راحت از این نوع فرش ماشینی گیاهی استفاده کنند. فرش های کنفی بافت نرمی نداشته و ریزش دارند. مهم ترین نکته در نگهداری از آن ها، استفاده مداوم از جاروبرقی برای تمیز کردن این نوع فرش ها است.

فرش گیاهی کنف | شرکت فرش اکسیر

  • پنبه

پنبه یکی از پرکاربردترین الیاف طبیعی در صنعت نساجی امروز است. این ماده بسیار نرم بوده و بیشتر در صنعت پوشاک مورد استفاده قرار می گیرد. فرش های پنبه ای مدتی است که در دنیای فرش نوین مد شده اند.

زیرا پنبه رنگ های زیادی را به خود می گیرد و ثبات رنگی خوبی دارد. این فرش ها بسیار سبک هستند و به همین دلیل به راحتی تمیز می شوند. فرش های نخی پنبه ای را می توان حتی با استفاده از ماشین لباسشویی شست.

سخن پایانی

فرش ماشینی گیاهی یکی از بهترین گزینه ها برای افرادی است که در خانه از حیوانات خانگی نگهداری می کنند. این نوع از فرش ها ایجاد آلرژی نکرده و به همین دلیل برای افراد مبتلا به آسم نیز مناسب هستند. معمولا کشیدن جاروبرقی به طور مداوم اصلی ترین نکته در نگهداری از این فرش هاست. باید به خاطر داشته باشید که برای انتخاب فرش گیاهی با الیاف مناسب، ابتدا محلی را در نظر بگیرید که می خواهید از فرش در آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *