فرش یکی از عناصر اساسی دکوراسیون داخلی است که می‌تواند به طرح و زیبایی فضا کمک کند. اما خرید فرش فقط برای تزیین نیست؛ به وسیله قرار دادن فرش در خانه می‌توان از مزایای ویژه‌ای برخوردار شد. بسیاری از افراد به دنبال چرایی خرید فرش برای قسمت های مختلف منزلشان است.

تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا پاسخ سوال چرا فرش بخریم را پیدا کنید.

  1.  روشن کردن فضای خانه
    بسیاری از خانه ها از پارکت و یا سرامیک تیره برای کف استفاده می کنند. همانطور که ی دانیم رنگ ها تیره جذب نور بسیار بالایی دارند و هرچقدر که در خانه چراغ روشن کنیم بازهم مداری از روشنایی را جذب خودشان می کنند و باعث تاریک شدن فضا می شوند. به همین جهت در خانه های با کفپوش تیره، انداختن یک فرش به خصوص با رنگ روشن تاثیر به سزایی در پرنورتر شده و روشن شدن فضای خانه خواهد داشت.
    همچنین اگر دیوارها و یا مبلمان نیز دارای رنگآمیزی تیره باشند، وجود یک فرش در دلبازی فضا و روشن تر شدن آن نقش مهمی دارد.
  1. افزایش امنیت:
    شما هم هربار که فرزندکوچکتان می خواهد تلاش به ایستادن کند و تمرین به راه رفتن کند استرس آسیب دیدنش را دارید؟ فرش ها یک محافظ گرم و نرم هنگام زمین خوردن و فرزند کوچکتان برای زانوها، دست ها، پاهاو … هستند. به طور کلی فرش ها در افزایش امنیت فضاهای مختلف خانه برای کودکان و بزرگسالان موثر است. مانند وجود یک پادری در جلوی حمام که از لیز خورد افراد پس از استحمام جلوگیری می کند.
  2. تغییر و تجدید حالت فضا:
    با قرار دادن یک فرش جدید، می‌توان به راحتی حالت و جو خانه را تغییر داد و فضای تازه‌ای ایجاد کرد.
  1. فضا سازی:
    فرش‌ها با قرار گرفتن در مناطق خاص، فضا را تعیین و تقسیم بندی می‌کنند و به هر بخش از فضا کارکردهای متفاوتی اختصاص می‌دهند. فرش ها می توانند یک فضای گفتگو در اتاق نشیمن، یک قسمت نشیمن در دفتر کار یا محل غذا خوردن در آشپزخانه یا اتاق ناهارخوری را تعریف کنند. با خرید فرش  می‌توان اتاق‌هایی را که دیوار مشخصی ندارند از هم جدا کرد و با فرش به فضا هویت و کارکردی خاص بخشید. با خرید فرش می توان فضاهای مختلف مانند تی وی روم، اتاق غذاخوری خلق کرد
  2. ایجاد انسجام و هماهنگی:
    فرش‌ها به عنوان عنصری از دکوراسیون، به ایجاد انسجام و هماهنگی بین قطعات مختلف فضا کمک می‌کنند. با خرید فرش و قرار دادن آن در اتاق می توان مرکزیت اتاق را مشخص کرد و با چیدن بقیه وسایل در تناسب و حل آن یک نظم و انسجام به مناطق مختلف خانه داد.
  3. پنهان کردن نقاط ضعف کف:
    در خانه هایی که چندین سال از ساخت آن ها گذشته است، طبیعی است که سرامیک یا پارکت آن ها آسیب دیده باشد و بیشتر اوقات خرابیشان نیز قابل تعمیر نیست.  اینجاست که فرش ها نجات دهنده خواهند بود؛ فرش‌ها با قرار گرفتن بر روی کف، نقاط ضعف و عیوب آن را پنهان می‌کنند. به همین جهت، سالهاست که خرید فرش با هدف پنهان کردن ضعف‌ها و خرابی‌های کف انجام می شود.
  4.  محافظت از کف و راحتی در تمیز کردن:
    یکی از پاسخ ها به پرسش چرا فرش بخریم؟ این است که فرش‌ها با قرار گرفتن بر روی کف، آن را از خراشیدگی، ساییدگی و آسیب‌های دیگر محافظت می‌کنند.
  5. جلوگیری از گرد و غبار:
    با خرید فرش می توانیم به افزایش  تمیزی و بهداشت فضا کمک کنیم. فرش‌ها با جذب گرد و غبار، آن را از هوا تصفیه می‌کنند و کیفیت هوای داخلی را بهبود می‌بخشند.
  6. جذب صدا:
    احتمالا برای شما هم پیش آمده است که صبح‌ زود وقتی یکی از اعضای خانواده در خانه در حال راه رفتن بوده و شما را ناخواسته از خواب بیدار کرده است. برای جلوگیری از صداها و نویزهای ناخواسته وجود یک کف پوش مانند فرش پیشنهاد می شود. خریدن فرش یکی از راه های ایجاد یک فضای آرام و ساکت است. فرش‌ها به عنوان عایق صوتی عمل کرده و صداهای ناخواسته و اکو صدا را جذب و کاهش می‌دهند.
  7. ایجاد فضای اجتماعی:
    حتما همه شما فرش های لاکی خانه مادربزرگ‌ها را به یاد دارید؛ آن دورهمی‌ها و بازی هایی روی گل ها ریز و درشت فرش‌ها اتفاق می افتاد. فرش‌ها از دیرباز به عنوان منطقه‌های نشستن و تفریح، فضای اجتماعی شناخته می شدند.
  8. مزاحمت نرساندن به همسایه:
    این روزها که بیشتر زندگی‌ها آپارتمان نشینی و برج نشینی شده استُ، مهم است که همسایه طبقه پایین آسایش و آرامش داشته باشد. خرید فرش یک عایق خوب برای دویدن کودکان، جا به جایی مبل و صندلی میز ناهرخوری و فعالیت هایی از این قبیل است. یکی از دلایل خرید فرش ایجاد یک فضای امن برای بازی کردن است
  9. افزودن زیبایی و جذابیت:
    فرش‌ها با الگوها، طرح‌ها و رنگ‌های متنوع، زیبایی و جذابیت خاصی به فضا اضافه می‌کنند. همچنین با تنوع تنوع طرح و رنگی که فرش های مدرن دارند، به شما این امکان را می‌دهند تا فضای خانه را به سلیقه و سبک دلخواهتان تزئین کنید.
  10. ایجاد احساس گرما:
    شما هم حتما شنیده اید که بدترین نوع سرما، احساس کردن آن از طریق پا است. اکثر افراد ساکن در مناطق سردسیر برای گرم نگه داشتن بدنشان سعی می کنند پایشان را گرم نگه دارند. خبر خوب این است که فرش‌ها به عنوان یک عایق گرمایی در فصل سرما عمل می کنند. فرش‌ها با ایجاد حس گرمایی در فضا، در فصل‌های سرد سال کمک به ارامش و راحتی می‌کنند.

سخن آخر:

فرش ها تنها یک اکسسوری برای زینب بخشی به خانه ها نیستند، بلکه می‌تواند جذب صداها، جلوگیری از انعکاس نور، عایق حرارتی، تصفیه هوا، کاهش استرس و افزایش ایمنی را فراهم کند. از جمله مزایای دیگر فرش می‌توان به افزایش راحتی در راه رفتن، ایجاد زمینه بازی امن برای کودکان، جلوگیری از خراشیدن کف و محافظت از کفپوش اشاره کرد. به طور خلاصه، خرید فرش نه تنها به زیبایی دکوراسیون کمک می‌کند، بلکه به کیفیت زندگی و آرامش در فضا اضافه می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *