اگر شما هم از علاقمندان به فرش وینتیج هستند و یکی از گزینه هایتان برای خرید فرش ماشینی است؛ بهتر است قبل از خرید مزایا و معایب فرش وینتیج را بدانید. فرش های وینتیج یکی از انواع فرش مدرن ماشینی است که تنوع بسیار بالایی دارد. فرش وینتج همان فرش کهنه‌نما است که از سبک خاصی پیروی می‌کند. با این وجود هر تغییر کوچک در رنگ، طرح، بافت و روش کهنه‌کاری کردن آن، می‌تواند یک مدل فرش جدید و منحصر به فرد ایجاد کند. اما قبل از اینکه نسبت به خرید فرش وینتیج (vintage) اقدام کنید، لازم است مزایا و معایب و اطلاعات ضروری دیگر درباره این مدل فرش را بدانید.

فرش وینتیج چیست؟

فرش وینتیج طرح کلاسیک

شاید فکر کنید مدل وینتیج یا کهنه‌نما  یکی از سبک‌های طراحی است که توسط هنرمندان و قشر مرفه جامعه اختراع شده است. اما جالب است بدانید که تاریخچه سبک وینتیج به جنگ جهانی دوم در اروپا برمی‌گردد. درواقع بعد از جنگ جهانی دوم در اروپا، مردم از وسایل منزل و تجهیزات قدیمی و شکسته خود استفاده می‌کردند. یعنی این وسایل توسط مردم بازسازی شده و با همان رنگ و طرح کهنه خود مورد استفاده قرار می‌گرفت. وسایل بازسازی شده یک ویژگی مهم داشتند و آن اصالت بود.

یعنی با وجود بازسازی شدن وسایل، باز هم اصالت و جذابیتی در آنها به چشم می‌خورد. در همین دوران جذابیت وسایلی که کهنه‌کاری شده‌ بود، باعث شد که کهنه‌نما یا وینتیج به یک سبک طراحی تبدیل شود.
این فرایند در خصوص فرش ها نیز صادق بود. هنرمندان با مرمت و پرداخت مجدد فرش های دستباف، فرش وینتیج دستبافت را خلق کردند. با افزایش روزافزون محبوبیت این گونه فرش ها، تولید فرش وینتیج در صنعت فرش ماشینی نیز با الهام از فلسفه سبک وینتج رواج پیدا کرد.

مزایا و معایب فرش وینتیج کدامند؟

امروزه فرش وینتیج یکی از پرفروش‌ترین سبک های فرش در سراسر جهان است. اگر شما هم در صف علاقمندان این فرش هستید و می‌خواهید اقدام به خرید فرش وینتیج کنید، بهتر از با مزایا و معایب آن آشنا شوید:

مزایا فرش وینتیج

فرش وینتج مزایایی دارد که آن را به یکی از پرفروش‌ترین مدل فرش‌های امروز تبدیل کرده است. مهم‌ترین این مزایا به شرح زیر است:

  • فرش وینتج هم با سبک دکوراسیون مدرن و هم با سبک دکوراسیون سنتی سازگاری دارد.
  • این مدل فرش وزن کمتری نسبت به نمونه‌های دستباف و یا حتی ماشینی دارد و به همین دلیل حمل و نقل و شستشوی فرش وینتیج آن نیز راحت‌تر است.
  • این مدل فرش درست مانند فرش‌های دستباف و آنتیک به نظر می‌رسد و اصالت خاصی به فضا می‌بخشد.
  • قیمت فرش وینتج نسبت به محبوبیت و ویژگی‌های ظاهری آن، بسیار مقرون به صرفه است.

معایب فرش وینتیج

فرش وینتج معایبی نیز دارد که البته اگر این مدل فرش موردعلاقه شما است، می‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. مهم‌ترین معایب فرش وینتیج به شرح زیر است:

از معایب فرش وینتیج کم بود میزان ریزبافتی آن است

  • این مدل فرش معمولا با استفاده از نخ پلی استر بافته می‌شود. این الیاف نسبت به دیگر الیاف مانند بامبو که در بافت فرش به کار می‌رود، کیفیت رو به متوسطی دارد.
  • ریزبافتی این مدل فرش‌ها معمولا از 400 تا 700 شانه است. به همین دلیل نقشه های با جزئیات بالا را نمی توان با ظرافت و زیبایی فرش 1200 شانه داشت.
  • فرش وینتیج ماشینی نسبت به فرش‌های دستباف ارزانتر، اما نسبت به فرش‌های ماشینی معمولی گران قیمت‌تر است.

روش ست کردن فرش وینتج با دکوراسیون داخلی چگونه است؟

یکی از مهم ترین مزایا فرش وینتیج، امکان ست کردن این مدل فرش با انواع دکوراسیون داخلی از سنتی گرفته تا سلطنتی و مدرن است. فقط کافی است برای این کار از نکات و اصول زیر پیروی کنید:

مزایا فرش وینتیج، سازگاری با دکوراسیون مدرن و کلاسیک. پرفروش ترین مدل فرش وینتیج اکسیر

  • فرش وینتج بیشتر از هر سبکی با سبک دکوراسیون مدرن همخوانی دارد. در دکوراسیون مدرن یک فرش مدل وینتج نقش یک اثر هنری باارزش و نقطه کانونی فضا را بازی می‌کند.
  • اگر فرش vintage طرح شلوغ و با پالت رنگی زیاد داشته باشد، لازم است مبلمان و یا دیگر المان‌های موجود در دکوراسیون داخلی را تا حد ممکن ساده و مینیمال انتخاب کنید. به خصوص مبل‌ها و پرده تک رنگ با طراحی ساده و بدون تزیینات و اکسسوری اضافه، به خوبی با انواع فرش وینتیج یا کهنه نما هماهنگ می‌شود.
  • فرش وینتج با ترکیب رنگی سرد فضا را بزرگتر و بازتر نشان می‌دهد. همچنین رنگ‌های خنثی در این مدل فرش می‌تواند حتی نور خانه را بیشتر و ابعاد اتاق را بزرگتر نشان دهد.

در پایان…

مزایا و معایب فرش وینتیج شامل همه دلایلی می‌شود که در نهایت به شما قدرت تصمیم‌گیری می‌دهد. انواع فرش وینتیج دارای طراحی اصیل و جذاب است و قیمت مناسبی دارد. از طرفی نمی‌توان کیفیت این مدل فرش را هم رده فرش‌های دستباف یا فرش‌های ماشینی با تراکم بالا قرار داد. اما یک ویژگی منحصر به فرد در فرش وینتج یا کهنه‌نما وجود دارد و آن مدرن بودن در عین اصالت ذاتی است. این ویژگی به مذاق خیلی از افراد از کشورها و فرهنگ‌های مختلف خوش آمده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *