خصوصیات فرش ماشینی عالی چیست؟ این ویژگی ها چقدر روی قیمت تمام شده فرش تأثیر می گذارند؟ هنگام خرید فرش چه نکته هایی را باید مدنظر داشته باشیم؟ در این مقاله این ویژگی ها را به طور مفصل با شما در میان می گذاریم. قیمت فرش ماشینی خوب را هم بررسی می کنیم و در نهایت بهترین مارک فرش ماشینی را معرفی می کنیم.

خصوصیات فرش ماشینی عالی چه هستند؟

فرش های ماشینی گوناگون با درجه های کیفی مختلفی در بازار وجود دارند. این تنوع بالا ، تشخیص خصوصیات فرش ماشینی عالی و درجه یک را برای مشتری سخت کرده است. در این مقاله به شش مورد از مهم ترین خصوصیات فرش ماشینی عالی اشاره می کنیم تا با دید بهتری اقدام به خرید کنید.

خصوصیات فرش ماشینی عالی | فرش اکسیر هالی

۱. در فرش خوب ، از نخ درجه یک استفاده می شود

فرش ماشینی به طور معمول با الیاف مصنوعی مانند نایلون ، پلی استر ، پلی پروپیلن و اکریلیک بافته می شود. در این میان ، اکریلیک هیت ست شده بهترین نخی است که در بافت فرش ماشینی استفاده می شود. این نخ طی فرایند ویژه ای با گرما و بخار ریسیده می شود. همین فرایند باعث می شود این نخ مقاومت بالایی در برابر نور و گرما داشته باشد.

فرش هایی که با نخ اکریلیک بافته می شوند ، نرم و لطیف بوده و در عین حال دوام زیادی هم دارند. این فرش ها به خاطر وجود الیاف بدون پرز ، ضد حساسیت هستند. نخ اکریلیک شفاف است و همین شفافیت به جلوه بهتر نقشه فرش کمک می کند. فرش اکریلیک می تواند حرارت اتو یا حتی قابلمه داغ را به مدت 5 دقیقه تحمل کند ، بدون اینکه آسیبی به الیاف فرش برسد.

۲. با دستگاه های پیشرفته تولید می شود

ماشین های بافندگی قدیمی ، فرش هایی با شانه 350 و تراکم 900 تولید می کردند ، اما دستگاه های بافندگی پیشرفته می توانند فرش هایی با شانه 1500 و تراکم 4500 تولید کنند. بهترین دستگاه بافندگی فرش ماشینی 700 شانه ، ماشین وندویل اچ سی پی اکس تو (Van De Wiele , HCPX2) و معروف ترین دستگاه بافندگی فرش 1000 شانه ، وندویل اچ سی آی اکس تو (Van De Wiele , HCIX2) است.

این دستگاه های فرش ماشینی شرکت وندویل (Van de Wiele) طوری طراحی شده اند که فرش ماشینی با کیفیت بالا شبیه به فرش دست باف تولید کنند. شرکت وندویل در سال ۱۸۸۰ در کشور بلژیک راه اندازی شد. فعالیت عمده این شرکت قدیمی در حوزه تولید ماشین آلات و خط تولید کالاهای نساجی از جمله فرش ماشینی است.

۳. نقشه فرش زیباست و تراکم مناسبی دارد

فرش های ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه ، زیباترین و چشم گیرترین فرش های موجود در بازار هستند. البته قیمت این فرش ها نسبت به فرش هایی با شانه و تراکم کمتر ، بیشتر است. فرش های ماشینی ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه به خاطر تراکم بالا ، شباهت زیادی به فرش های دست باف دارند. این فرش ها به فرش ماشینی طرح دست باف هم معروف هستند.

اگر می خواهید فرش چشم نوازی با هزینه کمتر خریداری کنید ، توصیه می کنیم سراغ فرش ۱۲۰۰ شانه بروید. اما اگر به دنبال فرش های ماشینی طرح دست باف هستید که مجلسی باشند ، فرش های ۱۵۰۰ شانه انتخاب بهتری هستند. قیمت فرش ماشینی خوب تا حد زیادی به همین تراکم فرش بستگی دارد.

۴. ابعاد فرش استاندارد است

فرش ماشینی در ابعاد و اندازه هایی تولید می شود که به طور معمول میان تولیدکنندگان مختلف مشترک است. این اندازه ها طی سال ها به ابعاد استاندارد فرش تبدیل شده اند و کم پیش می آید که فرشی خارج از این استاندارد بافته شود. ابعاد فرش ماشینی از این قرار هستند:

  • فرش ۱٫۵متری (۱ متر در ۱٫۵ متر)
  • فرش ۴متری (۱٫۵ متر در ۲٫۲۵ متر)
  • فرش 6متری (۲ متر در ۳ متر)
  • فرش 9متری (۲٫۵ متر در ۳٫۵ متر)
  • فرش ۱2متری (۳ متر در ۴ متر)

علاوه بر این فرش ها ، کناره ها هم استانداردهای خود را دارند. ابعاد کناره های ماشینی از این قرار هستند:

  • کناره 2 متری (۱ متر در ۲ متر)
  • کناره 3 متری (۱ متر در ۳ متر)
  • کناره 4 متری (۱ متر در ۴ متر)
  • و پادری (۵۰ سانتی متر در ۸۰ سانتی متر)

فرش های ماشینی در اندازه ها و ابعاد استاندارد را همه برند های معروف تولید می کنند ، اما ابعاد غیراستاندارد را فقط بعضی برندها و آن هم براساس سفارش و البته به صورت جفتی تولید و عرضه می کنند. قیمت فرش ماشینی خوب که به صورت سفارشی تولید شده ، به طور معمول بالاتر از فرش های استاندارد است.

خصوصیات فرش ماشینی | فرش اکسیر هالی

۵. فرش خوب ، خاب درستی دارد

خاب فرش گره های یو شکلی هستند که در سطح فرش دیده می شوند. در صنعت فرش بافی ، به الیافی که در سطح فرش به کار رفته و به راحتی قابل لمس باشند ، نخ خاب می گویند. در فرش دست باف ، خاب را از الیاف طبیعی می گیرند. رایج ترین الیاف نخ خاب در فرش های دست باف پشم ، کرک و ابریشم هستند.

اما در فرش های ماشینی ، برای نخ خاب ، از الیاف مصنوعی مانند پلی پروپیلن ، پلی استر ، اکریلیک و نایلون استفاده می کنند. در میان این نخ ها ، الیاف پلی پروپیلن ، پلی استر و نایلون رایج تر هستند. این الیاف به شکل نخ های یک سره در بافت فرش استفاده می شوند. به همین خاطر هم نیازی به ریسندگی ندارند و به طور مستقیم به ماشین بافندگی وصل می شوند.

۶. فرش زدگی یا قلاب خوردگی ندارد

از خصوصیات فرش ماشینی عالی آن است که عاری از عیوب پیش و پس از بافت است. فرش ماشینی عیب های گوناگونی ممکن است داشته باشد که تشخصی بعضی از آن ها برای مشتری دشوار است و نیاز به کارشناس های خبره این حوزه دارد.

برای نمونه افزایش یا کاهش طول فرش با توجه به نقشه اصلی را پایین زدگی و بالازدگی می گویند. فرشی که دچار زدگی باشد ، گل هایش دراز تر یا باریک تر به نظر می رسند. این عیب علت های مختلفی ممکن است داشته باشد که در بسیاری از موارد قابل رفع است.

یکی دیگر از ده ها عیبی که ممکن است پیش بیاید ، قلاب خوردگی است. قلاب خوردگی هنگام پشت پاک کنی فرش با دستگاه های قدیمی به وجود می آید. در بیشتر مواقع علت آن تنظیم نبودن دستگاه است. پشت فرش بر اثر قلاب خوردگی به شکل بدی تراش خورده و سرنخ ها به راحتی دیده می شوند.

قیمت فرش ماشینی خوب چقدر است؟

قیمت فرش ماشینی خوب بر اساس ویژگی هایی تعیین می شود که در بالا به آن ها اشاره شد. اگر خصوصیات فرش ماشینی عالی را مدنظر داشته باشید ، به طور حتم قیمت فرش ماشینی خوب هم افزایش پیدا می کند. فرش های طرح دست باف با تراکم بالا که با نخ درجه یک بافته شد ه اند گران تر از سایر فرش های ماشینی هستند.

البته به جز قیمت فرش ماشینی خوب باید به فضای لازم هم توجه کنید. برای آشپزخانه بهتر است فرشی بخرید که با شست و شو آسیب نبیند. فرش آشپزخانه به خاطر رفت و آمد زیاد ، زودتر از فرش پذیرایی کثیف می شود و به شست ‎ و شوی بیشتری نیاز دارد.

از طرف دیگر ، فرش نشیمن یا پذیرایی باید با توجه به دکوراسیون انتخاب شود که ممکن است سنتی یا مدرن باشد. نقشه های ایرانی تنوع کم نظیری دارند و جلوه ویژه ای به منزل شما می بخشند. اما برای اتاق خواب به طور معمول خرید فرش مدرن و فانتزی توصیه می شوند.

بهترین مارک فرش ماشینی چیست؟

شرکت ها و کارخانه های تولیدی زیادی در کشور ما فرش ماشینی تولید می کنند. بعضی از آن ها در بازار داخلی و بعضی در بازارهای خارجی از اقبال فراوانی برخوردار شده اند. با جست و جوی مختصری در بازار فرش ، می توانید برند های زیادی را پیدا کنید که بهترین مارک فرش ماشینی دانسته می شوند.

اما اگر دنبال فرش ماشینی خوب و ارزان هستید ، توصیه می کنیم سراغ فرش های ۷۰۰ شانه بروید. این فرش ها با توجه به تراکم کمتری که نسبت به فرش های طرح دست باف و فرش های ۱۰۰۰ شانه ، ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه دارند ، قیمت کمتری هم دارند.

بهترین مارک فرش ماشینی | فرش اکسیر هالی

جمع بندی

در این مقاله به خصوصیات فرش ماشینی عالی پرداختیم و شش مورد را به طور مفصل توضیح دادیم. در ادامه قیمت فرش ماشینی خوب را با توجه به ویژگی های مذکور بررسی کردیم. درنهایت هم به بهترین مارک فرش ماشینی در بازار پرداختیم. اگر بعد از خواندن این مقاله ، سؤالی داشتید ، حتما در قسمت نظرات بنویسید تا در اولین فرصت پاسخ را با شما به اشتراک بگذاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *