اگر از راهنما خرید فرش آشپزخانه برای پر رفت و آمدترین جای خانه و همان مکانی که ریخت و پاش آشپزی، بچه‌ها و مهمانان به جا می‌ماند استفاده کنید، مطمئنا از دردسرهای زیادی نجات خواهید یافت. ممکن است به این فکر کنید که فرش آشپزخانه اگر زیبا و گران‌قیمت باشد، فرسودگی و کثیفی آن بر اثر ریختن مواد غذایی و رفت و آمد زیاد، به شما احساس ناخوشایندی می‌دهد. با این وجود شما می‌توانید فرشی را انتخاب کنید که علاوه بر عملکرد عالی، ظاهر زیبایی نیز داشته باشد. از طرفی ساعت‌ها وقت گذراندن در آشپزخانه، مطمئنا روی فرشی با پرزهای لطیف و نرم، کمتر شما را خسته می‌کند.

اما آیا می‌دانید انتخاب فرش آشپزخانه از نظر رنگ و طرح باید با کدام المان دیگر در خانه‌تان هماهنگی داشته باشد؟ یا اینکه کدام رنگ فرش برای آشپزخانه مناسب‌تر است؟ اصلا اطلاعاتی درباره انواع جنس فرش مناسب آشپزخانه که در اثر شستشوی زیاد آسیب نمی‌بینند، دارید؟

در این راهنما خرید فرش آشپزخانه قرار است به همه سوالات شما در این زمینه پاسخ داده شود.

راهنما خرید فرش آشپزخانه

فرش هیستوریا کد M02o

استفاده از فرش در آشپزخانه چه مزایایی دارد؟

انتخاب فرش برای آشپزخانه می‌تواند به معنای استفاده از رنگ و نقش برای ایجاد حس جذابیت در فضا باشد. اما جدای از مسائل زیبایی شناسی، استفاده از فرش در کف آشپزخانه چند مزیت مهم دارد:

  • قرار دادن فرش در آشپزخانه، تمیز کردن این فضا را راحت‌تر می‌کند. شما می‌توانید در پایان آشپزی خود، از جاروبرقی برای تمیز کردن آشپزخانه کمک بگیرید. این در حالی است که آشپزخانه بدون فرش باید مدام با استفاده از روش‌های دشوارتر تمیز شود. لکه‌ها و مواد غذایی که با جزییات در کف سرامیک آشپزخانه قابل مشاهده است، می‌تواند آزاردهنده باشد. قرار دادن فرش این مشکل را حل می‌کند.
  • قالی آشپزخانه می‌تواند گرما را به اتاق اضافه کند. اگر کفپوش سرامیک یا سنگ دارید، یک فرش مناسب می‌تواند به عایق‌سازی برای ماه‌های سردتر سال به شما کمک کند.
  • اگر آشپزخانه‌تان باریک یا کوچک است، اضافه کردن رانر می‌تواند به بزرگ‌تر نشان دادن فضا کمک کند.

نکات خرید فرش آشپزخانه باریک

  • فرش‌های آشپزخانه می‌توانند به بهترین وجه به تقسیم فضاها و ایجاد تمایز کمک کنند. وجود فرش در فضای کف آشپزخانه می‌تواند زمینه تمایز را فراهم کند. به خصوص اگر نمی‌خواهید فضای زیادی از کف پوشیده شود، قرار دادن یک فرش کوچک بین فضای آشپزخانه و ناهارخوری یا نشیمن باعث ایجاد یک حاشیه تزئینی بین فضاها می‌شود.
  • آشپزخانه‌ها معمولاً در رنگ‌ها و بافت‌های نسبتاً ساده طراحی می‌شوند، بنابراین فرش می‌تواند سطح جذابی از عمق را به این فضا اضافه کند.

بهترین الیاف برای فرش مناسب آشپزخانه کدام است؟

خیلی از افراد انتخاب می‌کنند که کف آشپزخانه‌شان هیچ فرشی نباشد. اما بیشتر افرادی که کف آشپزخانه را با فرش می‌پوشانند، به راحتی بیشتر از هر چیز دیگری فکر می‌کنند. اینکه یک فرش لطیف و نرم زیر پای شما را در هنگام آشپزی پر کند، احساس خوشایندی به شما می‌دهد. از طرفی جنسی که فرش آشپزخانه از آن تهیه می‌شود، باید تا حد زیادی دوام داشته باشد. البته ترجیحات شما نیز در انتخاب فرش آشپزخانه اهمیت زیادی دارد. آیا الیاف طبیعی مانند پشم و ابریشم را ترجیح می‌دهید، یا پارچه‌های مصنوعی با مراقبت آسان را دوست دارید؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که در راهنما خرید فرش آشپزخانه باید به آن اشاره کرد، معرفی انواع الیافی که در تهیه فرش آشپزخانه به کار می‌رود است. ما در اینجا ویژگی‌های هر کدام را عنوان می‌کنیم تا کار شما را در انتخاب فرش آشپزخانه تسهیل کنیم:

الیاف پلاستیک

این یک ماده مصنوعی و برای آشپزخانه ایده‌آل است. نایلون قدرت و دوام بسیار بالایی داشته و درنتیجه در برابر نفوذ مواد مختلف مقاوم است. همچنین تمیز کردن این نوع الیاف بسیار آسان است. پلاستیک در برابر لکه‌ها مقاومت می کند اما در صورت ایجاد لکه پاک کردن آن کمی سخت است.

الیاف پلی استر

الیاف پلی‌استر در برابر تغییر رنگ بسیار مقاوم است و خیلی آسان و سریع خشک می‌شود. پلی‌استر همچنین در برابر لکه‌های آب مقاومت بالایی دارد. این یک ماده مصنوعی و ساخته دست بشر است و معمولاً با الیاف دیگری ترکیب می‌شود. از نظر ظاهر و لمس، پلی‌استر به پشم نزدیک است. به همین جهت گرمی و نرمی‌ای دارد که آن را به یک نخ مناسب برای فرش آشپزخانه تبدیل می کند.

الیاف پلی پروپیلن

این متریال یک الیاف ساخته دست بشر است که در برابر لک و سایش مقاومت بالایی دارد. دوام الیاف پلی‌پروپلین بسیار زیاد است. درضمن هر گونه لکه‌ای را می‌توان از این نوع فرش پاک کرد. درواقع کیفیت این نوع فرش به اندازه‌ای است که برای تمیز کردن آن حتی می‌توان از انواع محلول سفیدکننده استفاده کرد.

الیاف اکریلیک

نخ اکرلیک یکی از مهم‌ترین و پر مصرفترین الیاف در صنعت نساجی است و جایگزین پشم شده است. نخ اکریلیک به دلیل مقاومت و طول عمر بالایی که دارند بسیار در صنعت فرش ماشینی استفاده می شود. خاصیت  پاک شوندگی سریعی که دارند ان ها به یکی از اصلی ترین انتخاب فرش آشپزخانه تبدیل کرده است.

الیاف بامبو

فرش بامبو یکی دیگر از الیاف طبیعی بادوام است که نباید قابلیت‌های آن را برای آشپزخانه دست کم گرفت. فرش بامبو بسیار سخت و بادوام است و ظاهر درخشنده‌ای دارد که جلوه‌ای بی‌نظیر به فضا خواهد داد.

ابعاد فرش آشپزخانه، چگونه تعیین می‌شود؟

مانند هر اتاق دیگری، باید در نظر داشته باشید که آشپزخانه شما چگونه است و قرار است به چه صورتی پوشانده شود. قبل از خرید قالیچه آشپزخانه همیشه باید ابتدا ابعاد فضای خود را در نظر بگیرید؛ تا فضای کف را به کارآمدترین روش ممکن بهینه کنید. در این زمینه لازم است چند نکته مهم را در نظر بگیرید:

  • همیشه باید فضایی را که در اختیار دارید، اندازه بگیرید تا مطمئن شوید که فرش مناسب آشپزخانه ‌تان را انتخاب می‌کنید.
  • برای فرش مخصوص آشپزخانه‌، همیشه باید فضایی در اطراف حاشیه‌ها وجود داشته باشد. شما باید حداقل 30 سانتی‌متر از فضای گوشه‌های آشپزخانه را بدون پوشش بگذارید.
  • رانر آشپزخانه باید در دو طرف فضای مساوی داشته باشد. هیچ قانونی در مورد اینکه رانر باید از کجا شروع یا به پایان برسد وجود ندارد، اما قرار دادن آن در مرکز به طوری که مرزها برابر باشند، به دکوراسیون کمک می‌کند. رانر آشپزخانه به چنین اندازه و ابعادی کمک می‌کند که فضا متعادل بماند و ترکیبی از شیک بودن و جذابیت در آن القا شود.

کدام رنگ فرش آشپزخانه بهتر است؟

شما می‌توانید در انتخاب فرش‌ آشپزخانه از هر رنگ‌ و طرحی استفاده کنید. البته درست است که رنگ‌های خنثی با زیبایی‌شناسی هر آشپزخانه‌ای همخوانی دارد، اما لازم است به یک نکته مهم توجه کنید. فرش آشپزخانه رنگارنگ یا طرح‌دار به طور موثر آشفتگی‌ها را پنهان می‌کند. رنگ‌های گرم مانند قرمز، نارنجی و طلایی؛ به خوبی شلوغی و کثیفی را پنهان می‌کنند. با چنین انتخاب‌هایی قایم کردن ریخت و پاش‌های اجتناب‌ناپذیر آسان‌تر می‌شود.

فرش طرح شلوغ مناسب آشپزخانه

فرش آشپزخانه را کجای آشپزخانه باید قرار داد؟

یک چیدمان بد می‌تواند تمام انتظاری که از قالیچه آشپزخانه دارید را به هم بزند. بنابراین مهم است که قبل از خرید، در نظر بگیرید که قرار است فرش را کجای آشپزخانه قرار دهید. در اینجا به شما نکاتی درباره بهترین روش قرار دادن فرش در آشپزخانه ارائه می‌دهیم:

زیر میز ناهار خوری

بهترین محل قرار دادن فرش آشپزخانه زیر میز نهارخوری یا یک میز کار است. این نوع چیدمان اتاق را یکپارچه و گرم می‌کند. البته باید توجه کنید که حجم زیادی از فرش زیر میز قرار نگیرد. به عبارتی باید اطمینان حاصل کنید که هنگام انتخاب فرش آشپزخانه، فرش به اندازه کافی بزرگ باشد که در زیر میز قرار گیرد؛ در حالی که هنوز فضایی در اطراف لبه باقی می‌ماند تا صندلی‌ها به راحتی بیرون کشیده شوند.

فرش آشپزخانه طرح پتینه مناسب میز ناهارخوری

فرش وینتیج کد ۵۰۲۵

جلوی سینک یا اجاق گاز

پادری آشپزخانه بهترین نوع فرش برای تسکین پاهای شماست. قرار دادن فرش در کنار سینک، کنار اجاق و یا در محلی که غذا را آماده می‌کنید، اغلب می‌تواند به عنوان مرهمی برای پاهای شما در زمانی که برای مدت طولانی ایستاده‌اید، باشد. این روش در صورتی جواب می‌دهد، که در آشپزخانه خود جای زیادی دارید و نمی‌خواهید فرش بزرگتری را در آن قرار دهید. پادری می‌تواند یک عضو کوچک باشد که در عین کاربردی بودن، به آشپزخانه شما جذابیت می‌دهد.

در دو طرف جزیره

در انتخاب فرش آشپزخانه جزیره، فرش راهرویی یا رانر را از یاد نبرید. یکی از مکان‌هایی که فرش آشپزخانه را قرار می‌دهند، در دو طرف جزیره است. با این کار هم به فضای خود نظم می‌دهید،هم ظاهری زیبا و مدرن به آشپزخانه خود می‌بخشید.

در مرکز آشپزخانه

معماری بسیاری از آشپزخانه‌ها به گونه ای است که یک فضای یک تکه در مرکز آشپزخانه دارند که می توانند در آن یک فرش پهن کنند و روح تازه ای به فضای آشپزخانه خود ببخشند. قالیچه‌های ۱/۵ متری،۲ متری و ۴ متری یک انتخاب مناسب برای فرش آشپزخانه هستند.

انتخاب فرش مناسب آشپزخانه در مرکز

فرش مدرن کرم کد ۱۵۲

چطور می‌توان فرش آشپزخانه را با دکوراسیون داخلی ست کرد؟

فرش آشپزخانه یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ایجاد خلاقیت در فضای داخلی شماست. از فرش آشپزخانه برای ایجاد فضاهای مجزا در آشپزخانه و تکمیل سبک کوراسیون داخلی خانه‌تان استفاده کنید. در انتخاب فرش آشپزخانه، باید سبک طراحی داخلی خود را مشخص کنید.ما در این راهنما خرید فرش آشپزخانه نکاتی را برای هماهنگ کردن دکوراسیون داخلی با فرش که به شما کمک می‌کند را آورده ایم:

  • اگر آشپزخانه‌ای به سبک روستیک دارید، بهتر است گلیم یا فرش قدیمی را انتخاب کنید. اما اگر آشپزخانه امروزی دارید، یک فرش مدرن‌تر بخرید. برای ست کردن روستیک می‌توانید از فرش‌های وینتیج اکسیر استفاده کنید.
  • بافت‌ها و رنگ‌های مختلف در خرید و انتخاب فرش آشپزخانه در نظر بگیرید تا رنگ و بویی به آشپزخانه خود بدهید.
  • اگر آشپزخانه‌ باریک یا کوچک دارید، می‌توانید طرح‌هایی را انتخاب کنید که می‌توانند به طرز هوشمندانه‌ای حس فضا را تغییر دهند. استفاده از طرح‌های هندسی یا راه راه، توهم آشپزخانه بزرگتر‌ را ایجاد می‌کند.
  • تبدیل فرش به نقطه عطف آشپزخانه شما راه دیگری برای ایجاد یک نقطه کانونی خیره کننده در فضا است. اگر آشپزخانه شما سطوح و اشیا رنگی زیادی دارد، یک فرش می‌تواند به معرفی رنگ‌های برجسته در فضای داخلی کمک کند.
  • اگر تصمیم دارید یک فرش تزئینی در آشپزخانه داشته باشید، می‌توانید رنگ گلدان‌، ظرف نان و یا بانکه‌های جای چای با  رنگ‌های اصلی و فرعی فرش ست کنید.
  • از فرش‌های با زمینه نارنجی، مسی و طلایی رنگ در آشپزخانه‌های سفید و روشن استفاده کنید.
  • اگر آشپزخانه پر از وسایل زینتی دارید، بهتر است در انتخاب فرش آشپزخانه، فرشی با رنگ ساده و یا فرشی با الیاف طبیعی در اولویت خود قرار دهید .

چطور می‌توان در آشپزخانه دارای جزیره، فرش قرار داد؟

فرش آشپزخانه حتی در فضای دارای جزیره کاربردی است. اگر تصمیم دارید فرش‌های کوچک‌تری داشته باشید، قرار دادن آن‌ها در دو طرف جزیره می‌تواند به تعادل اتاق و ایجاد جلوه‌ای زیبا با استفاده از قانون تقارن کمک کند. حتی می‌توانید یک رانر در یک سمت جزیره قرار دهید. با قرار دادن رانر در راستای جزیره و فضایی مانند پنجره، می‌توانید بهترین تصویر را از آشپزخانه خود بسازید.

راهنما خرید فرش آشپزخانه جزیره

فرش مدرن طوسی کد V08g

برای آشپزخانه فرش پرزدار بهتر است یا کم پرز؟

نکته‌ای که احتملا  کمتر در راهنما خرید فرش آشپزخانه به آن اشاره می‌شود، ارتفاع و حجم پرزهای فرش انتخابی است. بهتر است فرش های تخت با پرز کمتر را برای آشپزخانه انتخاب کنید. با داشتن پرز کمتر، فضای کمتری برای جمع شدن مواد غذایی ریخته شده و باکتری‌ها وجود دارد. همچنین، بافت تخت نسبت به یک فرش پرز ضخیم‌تر، بادوام‌تر است.

مناسب‌ترین طرح برای انتخاب فرش آشپزخانه کدام است؟

اگر نگران هستید که ریخت و پاش آشپزی فرش شما را خراب می‌کند، فرشی را انتخاب کنید که طرح شلوغ قدیمی در زمینه تیره‌تر دارد. به این ترتیب، وقتی برای پذیرایی از مهمانتان آشپزی می‌کنید، حداقل دغدغه  ریخت و پاش و ظاهر به هم ریخته آشپزخانه‌تان را ندارید. شما می توانید مناسب ترین طرخ و رنگ برای خرید فرش آشپزخانه اکسیر را در اینجا ببینید.

در هنگام  خرید فرش و قالیچه آشپزخانه، چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

مهم‌ترین نکات خرید فرش آشپزخانه شامل موارد زیر است:

  • هیچ چیز به اندازه قابلیت شسشتوی فرش آشپزخانه خیال شما را راحت نمی‌کند. بخشی از انواع فرش‌‌های مدرن امروزی از الیافی بافته می‌شوند، که خیالتان از شستشوی آن ها راحت است.
  • بهترین فرش‌ها برای کف‌های چوبی سخت، انواعی هستند که دارای پشتی غیرلغزنده بوده و ایمنی فضا را به خصوص برای بچه‌ها تامین می‌کنند. این نوع پوشش همچنین روی سرامیک، لمینت و دیگر سطوح صاف عالی عمل می کند.
  • قبل از خرید و انتخاب فرش آشپزخانه، شما باید در نظر داشته باشید که آشپزخانه دقیقا برای چه فعالیت‌هایی استفاده می‌شود، چه کسی از آن استفاده می کند، و اینکه آیا فرش قرار است به صورت ثابت باقی بماند یا خیر؟
  • آشپزخانه‌ها اغلب اتاق‌هایی هستند با رفت و آمد زیاد و پر از ریخت و پاش. بنابراین برای اطمینان از اینکه فرش موردنظر می‌تواند در برابر فرسودگی و سایش شدید مقاومت کند، به یک نمونه باکیفیت و محکم نیاز دارید.

بهترین فرش برای آشپزخانه فرشی است که عملکرد، ایمنی، سبکی و راحتی را همزمان تامین کند. در این راهنما خرید فرش آشپزخانه متوجه شدید که بهترین فرش آشپزخانه به فضای شما گرما، سبک و شخصیت مستقل می‌بخشد. این المان مهم و جذاب همچنین پاهای خسته شما را التیام بخشیده و کار شما در تمیز کردن آشپزخانه را کم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *