نقش و نگارهایی که در طرح کلی یک قالی دیده می شود، نشان دهنده آداب و رسوم و حتی به نوعی فرهنگ آن ها است. یکی از اصطلاحات رایجی که در دنیای بافت و فروش فرش رایج است، فرش خشتی است. طراحی فرش طرح خشتی به صورت قاب مانند است، به گونه ای که طرح های یکسان و مرتب در کنار یکدیگر مشاهده می کنید.

طرح قابی یا خشتی یکی از انواع فرش های طرح درختی است که ویژگی های منحصر به فرد و خاصی دارد. در این مقاله به طور کامل با ویژگی ها و مشخصات طرح خشتی آشنا می شویم.

فرش طرح خشتی چیست؟

کشور ایران و به ویژه شهرهای تبریز، کاشان، کرمان و نجف آباد و … از برترین تولید کنندگان انواع قالی های دستبافت و قالی های ماشینی هستند. این تولید کنندگان سال های متوالی است با تولید با کیفیت ترین قالی های دستبافت و قالی ماشینی جایگاه بسیار منحصر به فرد و ویژه ای در ایران و جهان به خود اختصاص داده اند.

به قالی طرح خشتی قالی طرح قابی هم گفته می شود. قالی طرح خشتی یکی از اصیل ترین انواع قالی های موجود در ایران است. یکی از ویژگی فرش طرح خشتی استفاده از نقوش هندسی به صورت مرتب و کاملا منظم و با استفاده از یک اصول از پیش تعیین شده است.

نقش های هندسی که به صورت های مختلف کنار یکدیگر قرار می گیرند و مانند یک بنای مرتب و با نظم طرح قالی خشتی را پدید می آورند، قالی طرح خشتی گفته می شود.

در گذشته با استفاده از گل و خاک رس خشت هایی می ساختند که و با استفاده از آن ها خانه ها و بناهای گلی ساخته می شد. در فرش های طرح های خشتی هم همین ویژگی به وضوح دیده می شود و به همین دلیل این نوع فرش با نقوش هندسی، طرح فرش خشتی گفته می شود.

فرش طرح خشتی چیست؟ | شرکت فرش اکسیر

مشخصات فرش طرح خشتی

به طور کلی فرش خشتی به چندین دسته کلی از جمله قاب قرآنی، قاب اسلیمی، و قاب بختیاری تقسیم می شود.

از مهم ترین ویژگی طرح خشتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درون خشت های قالی خشتی نقش و نگارهای زیبا و خاص مانند طرح افشان، طرح اسلیمی، طرح گلدانی، بته جقه، درختی، ختایی، گل و شاخه ها، پرنده ها، و حیوانات به وفور دیده می شود. در گذشته برای بافت فرش و خرید فرش خشتی، از نقش و نگارهای سنتی و قدیمی استفاده می شد. اما در حال حاضر برای افزایش رضایت خریداران از نقوش مدرن و مینیمال هم استفاده می شود.

فرش های خشتی بافت کاشان تلفیقی از طرح های مدرن و سنتی است و طرفدران زیادی را به خود اختصاص می دهد. یکی دیگر از ویژگی های طرح خشتی دستبافت این است که در استان چهارمحال بختیاری بافته می شود و به آن قالی کیشتی و خشتی هم می گویند.

نقش مایه اصلی به کار رفته در بافت آن ها شامل گل فرنگ و گل خورشیدی است. همچنین طرح اصلی آن ها به صورت کاملاً منظم و مرتب است. طرح هایی که در بافت قالی طرح خشتی به کار می روند، نمادی از طراوت، شادابی، سر سبزی، جاودانی، و برگرفته از سروهای موجود در نگارهای تخت جمشید است.

علاوه بر این، در طرح سروهای بافته شده در طرح قابی از الگوبرداری های خاصی از نگاره های تخت جمشید و با استفاده از رنگ های سبز تیره، سبز روشن، و زرد بافته می شوند.

در حاشیه های اصلی در این نوع قالی یک زمینه تیره رنگ است و در حاشیه های باریک تر آن از طرح های برگ، و گل و با شاخه های مواج نیز به کار می رود. در حال حاضر این نوع فرش در انواع فرش های ماشینی به صورت 500 شانه، 700 شانه، 1000 شانه، 1200 شانه و 1500 شانه و با تراکم 3600 بافته می شود.

خرید فرش طرح خشتی

در گذشته قالی های طرح خشتی فقط در شهرستان های خاص و محدودی از جمله چهار محال بختیاری بافته می شد که به آن قالی دستبافت گفته می شود. اما در حال حاضر در چندین شهر مختلف از جمله کاشان، تبریز، و کرمان هم انواع و اقسام فرش های ماشینی طرح خشتی بافته و عرضه می شود. علاوه بر این، متناسب با نوع منزل، متراژ اتاق یا سالن و … و تراکم 1200، 3600 ، 1500 می توانید نوع دلخواه را خریداری کنید.

فروشگاه اکسیر توسط همکاری با کیفیت ترین شرکت های تولید کننده فعال در ایران و خارج از ایران انواع و اقسام قالی های خشتی را با قیمت مقرون به صرفه و متناسب با بودجه خود اقدام به خرید فرش طرح خشتی کنید. برای خرید نیز می توانید از کارشناسان اکسیر مشاوره بگیرید.

فرش طرح خشتی برای کجا مناسب است؟

در طی سال های اخیر انتخاب فرش متناسب با نوع دکوراسیون و تاثیر آن در روحیه انسان اهمیت زیادی پیدا کرده است. پس از وارد شدن به منزل یا هر اتاقی در نگاه اول اولین موردی که نگاه مخاطب را جلب می کند، فرش منزل است.

امروزه در مقایسه با گذشته انتخاب های کلاسیک و انتخاب دکوارسیون کلاسیک بیش از پیش مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است.اگر سبک منزل شما کلاسیک یا نئو کلاسیک یا تلفیقی است، فرش طرح خشتی بسیار مناسب است. چون فرش های طرح خشتی ظاهر کلاسیک و شلوغی دارند، برای سبک کلاسیک بسیار مناسب هستند.

اما توصیه می شود که اگر قصد خرید این مدل فرش را دارید، مبلمان با طرح های شلوغ مناسب نیست. برای دکوراسیون های نئوکلاسیک نیز توصیه می شود از فرش طرح خشت با رنگ های روشن مانند رنگ های سفید و کرمی استفاده کنید.

فرش طرح خشتی | شرکت فرش اکسیر

قیمت فرش طرح خشتی

در بسیاری از موارد یکی از مهم ترین عواملی که تاثیر مستقیمی روی قیمت این طرح فرش دارد، میزان تراکم و میزان شانه، و متراژ فرش است. علاوه بر این، هر فرش دارای مشخصات مختلفی است که این موارد در تعیین قیمت فرش طرح خشتی تاثیر زیادی دارد.

فرش مدل خشتی در موارد مختلفی از جمله کیفیت، نوع نخ به کار رفته در آن، شکل فرش ( مستطیلی، دایره و … )، تعداد رنگ به کار رفته در بافت فرش، تراکم عرضی فرش ( شانه )، تراکم طولی فرش، جنس نخ خاب، جنس نخ پود، جنس نخ تار و قابلیت شستشو داشتن یا نداشتن از مهم ترین مواردی است که در تعیین قیمت فرش تاثیر گذار است.

نقش و نگار های فرش طرح خشتی

همان طور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد، فرش طرح خشتی دارای نقوش هندسی منظم و مرتب و با رنگ های تیره و تلفیقی است. اما به دلیل تولید انواع و اقسام قالی های خشتی تلفیقی به سبک مدرن، فقط رنگ به کار رفته در قالی های جدید تفاوت کرده است.

در طرح های فرش قابی از یک نقش و نگار بارها به صورت طاق یا مورب تکرار می شود. همچنین این طرح خشت ها در برخی موارد به صورت تک خشت انتخاب شده و از هم متمایز بافته می شوند. نقش و نگارهای فرش خشتی لچک ترنج نیز از طرح های باغ های قدیمی ایرانی نیز استفاده می شود. در بسیاری از فرش های خشتی نیز از طرح های آثار باستانی و بناهای تاریخی نیز به کار رفته است. علاوه بر این، در عمده فرش های خشتی از تلفیق نقوش هندسی، گل و مرغ، حیوانات و … استفاده می شود.

3 دیدگاه در “مشخصات فرش طرح خشتی چیست؟

  1. Somayeh گفت:

    عالي

  2. RobertVar گفت:

    Salam, qiymətinizi bilmək istədim.

  3. Willardfus گفت:

    من الان باید اینجا باشم,
    در این شهر که جنگ…
    ذخیره قدرت تقریبا به طور کامل خشک شده است,
    اوني که خدا بهم داد

    من بايد بچه ها رو نجات بدم,
    از معادن و موشک های نازی,
    تا بتونن رشد کنن,
    جایی که هیچ بدی وجود نداره

    برای من ترسناک است که در چشم دشمن باشم,
    من خانواده ام رو به ياد دارم…
    و من خودم رو سرزنش ميکنم که ضعيفم,
    و برای من سخت تر می شود.

    اما صلیب رو به سینه اش گرفت,
    احساس کردم پشت سرم موج زده ام,
    پس از همه ، همیشه امید وجود دارد,
    و خداوند به شما قدرت بیشتری خواهد داد.

    این واقعا به هدف من نزدیک است,
    خب ، بذار الان ضعيف باشم,
    من دعا می کنم ، به خودم می گویم: باور کنید!
    و ساعت پیروزی فرا خواهد رسید

    [url=https://svos.pro] ما از کشور محافظت خواهیم کرد – ما از فرزندانمان محافظت خواهیم کرد – آینده ما [/url]

نظرات بسته شده است.