محبوبیت فرش در خانه های مردم سراسر دنیا باعث شده است که طراحان فرش به فکر پیاده سازی ایده های جدید با الهام از طرح های مدرن و قدیمی بیفتند و متناسب با انواع سبک های دکوراسیون طرح هایی جدید و جذاب را به مشتریان ارائه کنند. یکی از جذاب ترین ایده های طراحی دکوراسیون که این روزها بسیار باب شده است، دکوراسیون مونوکروم است. متناسب با همین دکوراسیون فرش مونوکروم نیز طراحی شده است.

این نوع دکوراسیون و فرش ها برای افرادی مناسب هستند که رنگ های متنوع را در خانه های خود نمی پسندند و به یک طیف رنگی خاص علاقه دارند. در ادامه این مطلب اطلاعات بیشتری درباره فرش مونوکروم در دکوراسیون به شما خواهیم داد.

رنگ بندی مونوکروم در فرش چگونه است؟

اصطلاح مونوکروم در دکوراسیون و فرش مونوکروم به معنای تک رنگ است و همین موضوع باعث می شود که بسیاری از افراد تصور کنند که این فرش ها، فرش هایی تک رنگ و بدون نقش هستند؛ بنابراین ممکن است در نگاه اول علاقه ای به خرید آن ها نشان ندهند؛ اما اگر فرش مونوکروم در دکوراسیون را جستجو کنید، به ایده های جذاب و متنوعی می رسید که می تواند انواع سلیقه ها را راضی کند.

این فرش ها در رنگ بندی های متنوعی عرضه می شوند؛ اما قاعده اصلی در طراحی آن ها استفاده از طرح های مدرن و رنگ هایی از یک طیف خاص است.

به عنوان مثال در فرش مونوکروم نمی توانید رنگ های مشکی و قرمز را در کنار هم پیدا کنید. پس اگر به ترکیب رنگ های متضاد در فرش های مدرن علاقه دارید، این فرش گزینه مناسبی برای شما نیست.

ایده اولیه در طراحی دکوراسیون مونوکروم و فرش های آن ، استفاده از رنگ های سیاه وسفید و طیف خاکستری بود؛ اما با افزایش محبوبیت این فرش ها در دنیا ، کم کم تنوع رنگی آن ها نیز بالا رفت و اکنون می تواند پالت های رنگی متنوعی را در رنگ بندی مونوکروم در فرش مشاهده کنید.

رنگ بندی فرش مونوکروم | شرکت فرش اکسیر

فرش مونوکروم برای چه فضاهایی مناسب است؟

شاید بسیاری از افراد این طور تصور کنند که فرش مونوکروم تنها باید در دکوراسیون مونوکروم استفاده شود؛ اما این طور نیست. طرح های متنوع و رنگ های این فرش آن را برای استفاده در انواع دکوراسیون سبک های کلاسیک ، طبیعی و حتی دکوراسیون های سنتی ایرانی نیز مناسب کرده است.

با توجه به اینکه اصلی ترین ویژگی فروش مونوکروم طیف رنگی مشخص آن است، می توانید آن را با قسمت های مختلف دکوراسیون منزل خود ست کنید و به ترکیبی امروزی و زیبا برسید.

فرش مونوکروم در اندازه ها و شکل های مختلف تولید می شود. به همین دلیل می توانید آن را در فضاهای مختلف از خانه خود استفاده کنید. بهترین فضا برای استفاده از این فرش ، فضای خالی میان مبل ها یا تختخواب است.

شما می توانید انواع دایره ای یا مستطیلی آن را در فضای خالی میان مبل ها بیندازید. رنگ بندی مونوکروم در فرش می تواند با رنگ مبل های شما هماهنگ باشد؛ اما شاید انتخاب یک رنگ نسبتا متضاد ایده نوتری باشد.

اگر فرزندان شما یک اتاق مشترک دارند و نمی دانید فضای خالی میان تخت های آن ها را با چه چیزی پر کنید، می توانید از فرش مونوکروم استفاده کنید. خوشبختانه در رنگ بندی های این فرش رنگ های روشن نیز پیدا می شود و می توانید آن را با فضای کودکانه اتاق بچه ها نیز هماهنگ کنید.

فرش مونوکروم | شرکت فرش اکسیر

اصلی ترین ویژگی فرش مونوکروم چیست؟

ایده های طراحی فرش مونوکروم بسیار تازه و نو است. در این فرش ها معمولا خبری از گل وبوته و پروانه و پرنده نیست و طرح های مدرن با خطوط منظم و نامنظم پیاده شده اند؛ بنابراین می توان طراحی خاص را یک ویژگی فرش مونوکروم دانست.

علاوه بر این رنگ بندی خاص و جسارت در انتخاب رنگ نیز از ویژگی های دیگر این رنگ است. شاید در گذشته ای نه چندان دور استفاده از طیف های رنگی کاملا سرد یا گرم در فرش چندان محبوبیتی نداشت؛ اما این فرش نشان داد که می توان از طیف رنگی مشخصی استفاده کرد و بازهم زیبا و جذاب بود.

استفاده از شکل های هندسی در هم و سادگی در فرش مونوکروم یک اصل مهم است. اینکه شکل های هندسی را به گونه ای بی نظم در کنار هم بچینیم که منظم و جذاب به نظر بیایند، تناقض زیبایی به این فرش ها می بخشد.

این فرش ها معمولا تراکم خیلی زیادی ندارند و بدون ریشه بافته می شوند. شرکت های مختلف آن ها را از الیاف های مختلف طبیعی و مصنوعی می بافند و به دلیل اینکه طرح و بافت آن ها تماما با ماشین پیاده می شود، طرح هایی دقیق و بافتی منظم و یکدست دارند.

ویژگی فرش مونوکروم | شرکت فرش اکسیر

مزیت استفاده از فرش مونوکروم

اولین مزیت استفاده از فرش مونوکروم ، سادگی طرح های آن است. همین موضوع باعث می شود که بتوان آن را در محیط های بسیار رنگی و شلوغ یا دکوراسیون مونوکروم با طیف رنگی ثابت استفاده کرد و در هر دو حالت از زیبایی خاص این فرش لذت برد.

مزیت دیگر طرح های متنوع این نوع فرش ها است. طراحان فرش های مونوکروم معمولا محدودیتی در طراحی ندارند و می توانند ذهن خود را پرواز داده و خطوط را کنار هم بکشند تا طرحی خاص و منحصر به فرد برای این فرش ها بسازند.

اندازه ها و شکل های متنوع نیز می تواند مزیت استفاده از فرش مونوکروم باشد. این موضوع باعث می شود که شما بتوانید آن را در فضاهای مختلف پهن کرده و حتی فرش را متناسب با ایده چینش وسایل منزل خریداری کنید.

این ویژگی یک ویژگی خارق العاده است که دست شما را در طراحی فضا و چیدمان وسایل بازتر می کند. چراکه در فرش های سنتی معمولا شکل و ابعاد استاندارد فرش شما را به انواع خاصی از چینش وسایل محدود می کند.

مزیت استفاده از فرش مونوکروم | شرکت فرش اکسیر

دلایل استفاده از فرش مونوکروم در دکوراسیون

شاید بررسی علت اینکه چرا فرش را در دکوراسیون منزل خود استفاده می کنیم، کمی عجیب باشد؛ اما طراحان دکوراسیون داخلی معمولا با دلیل استفاده از فرش مونوکروم را به شما پیشنهاد می دهند. سلیقه مشتری یکی از اصلی ترین دلایل استفاده از فرش مونوکروم در دکوراسیون است.

مشتریان امروزی معمولا طرح های شلوغ را برای فرش نمی پسندند و بیشتر ترجیح می دهند فرشی با رنگ بندی خاص را در منزل خود استفاده کنند. به علاوه ست کردن این فرش ها با انواع دکوراسیون کار راحتی است و هر جایی که فضای خالی وجود داشته باشد، می توان از آن استفاده کرد.

شاید یکی دیگر از دلایل مهمی که چندان به آن توجه نمی شود، شست و شوی آسان این فرش ها باشد. فرش مونوکروم بسیار سبک است و به همین دلیل اگر لک چای یا غذا بر روی آن باقی بماند، می توانید آن را در حمام منزل خود نیز بشویید.

به علاوه این فرش ها بافت خیلی متراکمی ندارند و به همین دلیل خیلی  زود خشک می شوند. با توجه به اینکه خانه های امروزی معمولا آپارتمانی هستند و مشغله های کاری افراد نیز زیاد شده است، این ویژگی یکی از مهم ترین فاکتورها در زمان انتخاب فرش است.

نکته دیگر اینکه سبک بودن آن کار اسباب کشی را نیز راحت می کند و جمع کردن فرش ها و حمل ونقل آن ها در اسباب کشی دیگر برای شما یک کابوس نیست.

فرش مونوکروم در دکوراسیون | شرکت فرش اکسیر

سخن پایانی

فرش مونوکروم یکی از خاص ترین و جدیدترین انواع فرش است که با طیف رنگی خاص خود نظر هر بیننده ای را جلب می کند. این فرش علاوه بر طرح های متنوع و منحصر به فرد دارای رنگ بندی خاصی نیز هست که آن را برای استفاده در انواع فضاهای مسکونی مناسب می کند.

قیمت این فرش به نسبت فرش های ماشینی با طرح های سنتی بسیار کمتر است و به همین دلیل زوج های جوان امروزی استفاده از آن را در دکوراسیون منزل خود ترجیح می دهند. در این مطلب درباره مزیت های استفاده از فرش مونوکروم در دکوراسیون و ویژگی های آن صحبت کردیم. مطالبی که در این مقاله مطرح شد می تواند به شما در تصمیم گیری برای استفاده یا عدم استفاده از این فرش کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *