فرش ها از اصلی ترین بخش های دکوراسیون داخلی منزل هستند و به همین دلیل تمیزی و سالم بودن آن ها خیلی بیشتر به چشم می آید. یکی از المان های تعیین کننده در سلامت و تمیزی فرش ، ریشه های آن است. با توجه به اینکه این ریشه ها معمولا سفیدرنگ هستند ، کثیفی آن ها خیلی بیشتر به چشم می آید؛ بنابراین تمیز کردن ریشه فرش یکی از موارد مهم در حفظ تمیزی و زیبایی فرش است . به علاوه خراب شدن ریشه های فرش می تواند مقدمه خراب شدن فرش نیز باشد؛ بنابراین محافظت از ریشه فرش نیز بسیار مهم است.

متاسفانه بسیاری از افراد از روش های درست محافظت از ریشه فرش اطلاعی ندارند. به همین دلیل به جای تمیز کردن یا نگهداری از آن به فرش خود صدمه می زنند. به همین دلیل در این مطلب روش های نگهداری از ریشه های فرش را به شما آموزش می دهیم تا با خیال راحت فرش خود را تمیز کرده و برای مدتی طولانی از آن استفاده کنید.

چرا محافظت از ریشه فرش مهم است؟

اگر تجربه بافتن فرش را داشته باشید یا مراحل بافت فرش را از نزدیک دیده باشید ، حتما متوجه شده اید که بافندگان به ریشه های فرش اهمیت زیادی می دهند. این موضوع به این دلیل است که ریشه های فرش حکم نگه دارنده آن را دارند و از هم گسستن آن ها می تواند باعث از بین رفتن بافت فرش و پاره شدن آن شود.

به همین دلیل استفاده از محافظ ریشه فرش و تمیز نگه داشتن ریشه ها بسیار مهم است. ریشه های ساده ، گره دار ، توری و زنجیری از انواع ریشه فرش هستند. همه این ریشه ها حکم نخ تسبیح را دارند و حفاظت از آن ها برای حفظ بافت فرش لازم است.

بهترین روش های محافظت از ریشه فرش کدام است؟

  • بافتن یا گره زدن ریشه ها

گره زدن ریشه ها یکی از اولین اقدامات برای محافظت از ریشه فرش است. این کار ریشه های فرش را محکم نگه می دارد و از خراب شدن آن ها در اثر پا خوردن یا گیرکردن در جاروبرقی و… جلوگیری می کند.

گره زدن یا بافتن ریشه ها کاری زمان بر است اما برای دوام و طول عمر فرش بسیار حیاتی است. این گره ها دارای انواع مختلفی هستند. گره های زنجیری ، دو گره و نخودی از رایج ترین روش های گره زدن ریشه ها هستند.نکته مهم در همه این گره ها این است که نباید خیلی محکم باشند و باید حتما تا انتهای ریشه ها ادامه داشته باشند.

گره زدن ریشه فرش | فرش اکسیر

  • استفاده از محافظ ریشه فرش

یکی از بهترین روش ها برای محافظت از ریشه فرش ، پیشگیری از کثیف شدن آن است. در این مواقع محافظ ریشه فرش به کمک شما خواهد آمد. این محافظ ها از جنس های مختلفی تولید می شوند. نکته ای که در استفاده از آن ها باید به یاد داشته باشید این است که جنس محافظ باید به گونه ای انتخاب شود که امکان رفت وآمد هوا را فراهم کرده و از پوسیدگی ریشه های فرش جلوگیری کند.

بعضی از افراد از چسب های پهن به عنوان محافظ ریشه فرش استفاده می کنند. این کار اشتباه است؛ زیرا آلودگی ها ، گردوغبار و باقیمانده های ریز غذا به این چسب ها می چسبند و باعث خراب شدن ریشه ها می شوند. به علاوه جدا کردن چسب نیز ممکن است به ریشه های فرش آسیب برساند.

  • جلوگیری از خیس شدن ریشه ها

رطوبت و آب یکی از مواردی است که می تواند نخ های فرش ازجمله ریشه های آن را بپوساند. اگر به تازگی فرش خود را شسته اید ، برای محافظت از ریشه فرش تا زمانی که ریشه ها به طور کامل خشک نشده اند ، آن را پهن نکنید.

به علاوه اگر روی فرش شما آب ریخت ، حتما درب ها و پنجره ها را باز بگذارید تا با گردش هوا زودتر خشک شود. اگر این امکان برای شما وجود ندارد ، می توانید از کمی حرارت استفاده کنید. توجه کنید که منظور ما استفاده از اتو یا یک ظرف داغ نیست. در این مورد باد گرم سشوار گزینه مناسبی خواهد بود.

  • لفافه دوزی

لفافه دوزی یک از روش های قدیمی برای محافظت از ریشه فرش است. در این روش یک پارچه برزنتی یا متقال در زیر ریشه ها قرار داده می شود. سپس ریشه ها تاشده و داخل این پارچه قرار می گیرند. پارچه باید دو طرف ریشه ها ، از این سر بافت تا آن سر بافت را به طور کامل بپوشاند.

توجه کنید که شما نمی توانید از پارچه های دیگر مانند تترون برای پوشاندن ریشه ها در لفاف دوزی استفاده کنید. چراکه این پارچه ها بافت ریزی دارند و مانع رسیدن جریان هوا به ریشه ها می شوند؛ بنابراین ممکن است ریشه ها عرق کنند و درنهایت بپوسند.

  • استفاده از ریشه فرش آماده

ریشه فرش آماده درواقع حکم نوشدارو بعد از مرگ سهراب را دارد. این ریشه ها زمانی استفاده می شوند که ریشه های فرش آسیب دیده اند و نیاز به رفو دارند. اگر امکان کوتاه کردن ریشه ها یا حفظ آن ها وجود نداشته باشد ، رفوگر از ریشه فرش آماده استفاده می کند.

این ریشه ها خود دارای گره هستند و مراقبت از آن ها کار آسان تری است. برای استفاده از آن ها رفوگر ریشه های آسیب دیده را به نحوی که به بافت فرش آسیبی نرسد ، جدا کرده و ریشه های آماده را جایگزین آن می کند.

ریشه آماده فرش | فرش اکسیر

آیا روش های تمیز کردن ریشه فرش با حفاظت از آن فرق دارد؟

می توان گفت که تمیز کردن ریشه فرش یکی از اصلی ترین روش های محافظت از ریشه فرش است. با توجه به اینکه ریشه های فرش معمولا سفید یا کرم رنگ هستند ، خیلی زود کثیف شده و تغییر رنگ می دهند. با تمیز کردن ریشه فرش می توانید از آن ها محافظت کرده و آن ها را مثل روز اول تمیز و یکدست کنید؛ اما بهترین روش ها برای تمیز کردن ریشه ها چیست؟

  • استفاده از مواد سفیدکننده

یکی از مشکلاتی که بعد از شستن فرش می آید ، زرد شدن یا تغییر رنگ ریشه ها است. این مشکل را می توانید با استفاده از مواد سفیدکننده مانند وایتکس حل کنید.

توجه کنید که وایتکس نخ را می پوساند و ریختن آن روی فرش نیز رنگ آن را از بین می برد. پس در استفاده از مواد سفیدکننده زیاده روی نکنید و مراقب باشید آن را جایی به جز ریشه های فرش نریزید.

برای استفاده از این مواد ریشه های فرش را کاملا صاف و پهن کنید و کمی ماده سفیدکننده را روی آن بریزید. اگر تغییر رنگ ریشه ها جزئی است ، می توانید این ماده را با آب مخلوط کنید. بعد از چند دقیقه ریشه ها را با آب سرد بشویید.

  • سرکه سفید

سرکه سفید یکی از روش های قدیمی و موثر برای تمیز کردن ریشه فرش در خانه است. این روش را می توانید زمانی که فقط ریشه های فرش کثیف شده اند ، استفاده کنید. برای این کار کمی سرکه سفید را با آب سرد مخلوط کرده و به آرامی روی ریشه ها بکشید.

توجه کنید که فشار دست شما نباید خیلی زیاد باشد و جهت حرکت دست نیز باید در جهت خواب ریشه ها باشد تا به آن ها آسیبی نرساند. سرکه سفید در مجاورت هوا می پرد و نیازی به شست وشو ندارد.

  • ترکیب آب و شامپو فرش

بعد از شست وشوی کامل ، این روش را برای تمیز کردن ریشه فرش امتحان کنید. برای این کار باید کمی آب را با شامپو فرش مخلوط کرده و با استفاده از فرچه یا کرباس بر روی ریشه ها بکشید. این کار را تا زمانی که ریشه ها به طور کامل سفید شوند ، ادامه دهید.

توجه کنید که در این روش نیاز به مقدار زیادی شامپو فرش ندارید. به علاوه اینکه باید حتما از شامپو فرش باکیفیت استفاده کنید تا باعث رنگ دادن قسمت های رنگی به ریشه ها نشده و مشکل را چند برابر نکند.

تمیز کردن ریشه فرش | فرش اکسیر

سخن پایانی

محافظت از ریشه فرش در سلامت فرش و طول عمر آن تاثیر زیادی دارد؛ بنابراین بهتر است با استفاده از روش های معرفی شده در این مطلب ، از آن ها نگهداری کنید. به علاوه تمیز نگه داشتن ریشه ها نیز باعث افزایش طول عمر فرش می شود. به شرط اینکه آن را با روش های صحیح و اصولی انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *