این روزها استفاده از فناوری نانو در تمامی عرصه های مختلف و صنایع گوناگون مورد توجه قرار گرفته است. یکی از دلایلی که باعث رشد و توجه همگان به فناوری نانو شده است، فناوری خاص آن در ایجاد فضایی ضد باکتری است. به همین دلیل در صنایع مختلف و از جمله ابزارها و وسایلی که ارتباط مستقیمی با پوست بدن انسان دارند، بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. یکی از مواردی که با پوست بدن انسان ارتباط زیادی دارد، فرش هایی هستند که هر روز بر روی آن ها راه می رویم. اما فرش نانو چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

همان طور که می دانید فرش ها مکان مناسبی برای تجمع انواع میکروب ها ، گرد و غبار و یا ریختن فلس های پوست انسان روی آن است. همه این موارد می توانند محیطی پر از آلودگی ایجاد کنند که در دراز مدت برای پوست بدن مضر باشد.

علاوه بر آن کسانی که حساسیت بالایی دارند، افراد با مشکلات تنفسی و کودکان بیشتر در معرض خطر و بیماری هستند. اما با کمک فناوری نانو به کار رفته در بافت فرش های ماشینی می توان این آلودگی ها را کاهش داد. در این نوشتار قصد داریم بگوییم فرش نانو چیست و با ویژگی های آن آشنا شویم.

آشنایی با فرش نانو

فرش های آنتی باکتریال یا نانو نمادی ملموس از استفاده تکنولوژی در صنعت فرش بافی نوین است. این فرش ها که خاصیت ضد میکروبی دارند، برای پوست بدن حساسیت ایجاد نمی کنند. اما ویژگی های جالب این نوع فرش ها فقط به این مورد خلاصه نمی شود. در ادامه مزایای جالب این فرش ها را بررسی می کنیم و به سوال فرش نانو چیست پاسخ میدهیم.

  1. خاصیت آنتی باکتریال

فرش ها به طور معمول سطحی است که با انواع میکروب ها ، آلودگی ها و گرد و غبارها پوشیده شده است. شاید تصور کنید که شستشوی فرش به طور مداوم می تواند این آلودگی ها را به طور کامل از بین ببرد؛ در حالی که چنین نیست. به همین دلیل به مرور زمان این آلودگی ها در بافت فرش جمع می شوند و می توانند تاثیر بدی روی پوست بدن ایجاد کنند. این مسئله در مورد افراد حساس بیشتر وجود دارد.

امروزه با استفاده از فناوری نانو و تولید فرش نانو می توان این مشکل را به راحتی برطرف کرد. به عبارت دیگر این فرش ها اجازه گسترش پیدا کردن آلودگی و میکروب را روی فرش ایجاد نمی کند. در عین حال جلوه زیباتری از فرش به نمایش می گذارد.

  1. فرشی ضد حساسیت

همه افراد نسبت به آلودگی ها و میکروب آسیب پذیر هستند. البته ممکن است که برخی افراد حساسیت کمتری داشته باشند. اما در عین حال افرادی هستند که حساسیت بیشتری دارند. به طور مثال کودکان پوست لطیف تری دارند و نسبت به آلودگی و باکتری های مضر ، حساس تر هستند.

در این شرایط خرید فرش نانو راه کار مناسبی برای اتاق کودکان است تا در برابر این آلودگی ها مقاوم باشند. همچنین افرادی که مشکلات تنفسی دارند، با استفاده از این فرش ها حساسیت کمتری پیدا می کنند. زیرا با استفاده از فناوری نانو ، فرش آنتی باکتریال بدون پرز تولید می شود.

  1. خاصیت ضد لکه و رطوبت

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید مزایای فرش های نانو به خاصیت ضد حساسیت آن خلاصه نمی شود. به عبارت دیگر این فرش ها که با کمک الیاف نانو تهیه می شوند، کاملا ضد لکه و ضد رطوبت هستند.

این مزیت باعث می شود که فرش آنتی باکتریال بتواند مایعات را از خود دور کند. در نتیجه اگر لکه و یا مایعات بر روی آن بریزد ، به راحتی قابل پاک کردن است و جذب فرش نمی شود. روش از بین رفتن لکه روی این فرش ها به این شکل است که اگر لکه را در معرض تابش خورشید قرار دهید، لکه از بین می رود.

به عبارت دیگر مواد نانو به کار رفته در این نوع فرش ها باعث می شود که امکان جذب گازهای سمی روی فرش ، پایش هوا و از بین روفتن آلاینده ها وجود داشته باشد.

خاصیت ضد لکه و رطوبت فرش نانو | شرکت فرش اکسیر

  1. خاصیت ضد پرز

در حال حاضر برای بافت انواع فرش های ماشینی بیشتر از الیاف پلی استر و اکریلیک استفاده می شود. این الیاف در هر صورت مقداری پرز به همراه دارند که بعد از مدتی از بین می رود. اما به هر حال بعد از خرید فرش تا مدت ها باید با پرزهای فرش کنار بیایید و بیشتر آن را جارو کنید تا پرزها به مرور از بین برود.

از سوی دیگر استفاده از الیاف پلی استر و آکریلیک نیز میزان حساسیت پوستی و تنفسی کودکان و افراد حساس را بیشتر می کند. اما امروزه فرش های بافته شده با الیاف نانو پرز بسیار کمتری دارند. به طوری که می توان آن را فرشی بدون پرز دانست.

  1. فرشی دوستدار محیط زیست

فرش انتی باکتریال به طور کامل سازگار با محیط زیست است. علت این مسئله استفاده از مواد معدنی طبیعی در بافت فرش و فناوری نانو آن است. به همین دلیل فرش بعد از فرسودگی و خراب شدن به راحتی قابل تجزیه شدن در طبیعت است و به محیط زیست آسیبی وارد نمی کند.

  1. فرشی با سایزها و طرح های متفاوت

این مدل فرش های ماشینی در ابعاد مختلفی تولید می شوند تا بتوان در فضاهای مختلف از آن ها استفاده کرد. از سویی دیگر فرش های سجاده ای نیز با کمک فناوری نانو تولید می شوند؛ زیرا سجاده ها در جاهای مختلفی پهن می شوند و الودگی زیادی به خود جلب می کنند. به همین دلیل فناوری نانو به کمک بشر آمده و این مشکل را حل کرده است.

از سوی دیگر این فرش ها گزینه مناسبی برای تکایا و مساجد هستند. زیرا در این اماکن میزان رفت و آمد بسیار بیشتر است و احتمال آلودگی آن به میزان بیشتری افزایش پیدا می کند. همچنین با گسترش شهر نشینی ، آلودگی های محیطی بیشتر می شود؛ اما با استفاده از این فرش ها می توان در مقابل آلودگی ها و باکتری ها مقاوم بود.

این فرش در طرح های متنوع سنتی ، مدرن ، سه بعدی و … تولید می شود و تمامی سلیقه ها را پوشش می دهد.

  1. کیفیت بالاتر نسبت به فرش های معمولی

امروزه فرش های ماشینی متنوعی در بازار موجد است که هر کدام مزایا و معایب متفاوتی دارند. اما فرش نانو مقاومت بالایی دارد. به طوری که کیفیت آن نسبت به فرش های معمولی بیشتر است و عمر طولانی تری دارد.

دوام و ماندگاری فرش های معمولی از فرش های نانو کمتر است و مقاومت کمی در مقابل شستشوی مداوم دارند. اما لکه های ایجاد شده روی فرش آنتی باکتریال نانو را به راحتی می توان از بین برد؛ بدون آنکه به بافت فرش آسیبی وارد شود.

از سوی دیگر در بافت و الیاف فرش نانو از مواد آنتی استاتیک و ضد اشعه استفاده می شود. این مواد نیز دوام و عمر فرش را بیشتر می کند و رنگ فرش برای مدت طولانی تری ثابت و ماندگار باقی می ماند.

کیفیت بالاتر نسبت به فرش های معمولی | شرکت فرش اکسیر

قیمت فرش نانو

یکی دیگر از سوالاتی که افراد بعد سوال فرش نانو چیست میپرسند ، درباره قیمت این نوع فرش است. برای خرید فرش نانو باید قیمت بالاتری نسبت به سایر فرش های معمولی پرداخت کنید. اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که کیفیت این فرش ها ، دولم و ماندگاری و عمر آن ها بسیار بیشتر است. به همین دلیل در گذر زمان خرید این فرش صرفه اقتصادی بیشتری برای شما دارد.

در عین حال فرش های معمولی نیاز به شستشوی مداوم دارند که این مسئله می تواند عمر و ماندگاری فرش را کاهش دهد. اما با خرید فرش نانو هزینه ای بابت شستشوی فرش در گذر زمان پرداخت نمی کنند و این مسئله نیز مزیتی برای فرش آنتی باکتریال محسوب می شود.

در کنار این موارد این مسئله را هم در نظر بگیرید که کاربرد ذرات نانو در این فرش ها ، حس و حالی طبیعی در فرش ایجاد می کند و نرمی و لطافت آن به مرور از بین نمی رود. تمامی این موارد نشان دهنده کیفیت بالای این فرش ها است و قیمت آن را کاملا توجیه می کند.

نکته مهم در پاک کردن لکه های روی فرش نانو

برای برطرف کردن لکه های ایجاد شده روی این نوع فرش ها ابتدا باید عامل ایجاد کننده لکه را از روی فرش بردارید. بعد از آن فرش را در مقابل نور و تابش خورشید قرار دهید تا بقایای لکه نیز از بین برود. لکه های روی فرش های نانو با قرار گرفتن در مقابل نور خورشید قابل تجزیه و بازیافت هستند و به راحتی از بین می روند.

کلام پایانی

فرش نانو با کیفیت بالای خود ، گزینه مناسبی برای استفاده در تمامی منازل است. این فرش ها با قابلیت بالای لکه بری ، عدم پرزدهی و خاصیت ضد حساسیت برای اتاق کودکان و افراد با مشکلات تنفسی و پوستی مناسب هستند.

ما در این مقاله به پرسش فرش نانو چیست پاسخ دادیم و در ادامه به قیمت آن را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این میزان از کیفیت در فرش به همراه سایر مزایای آن باعث می شود که قیمت فرش نانو نسبت به سایر فرش های ماشینی بیشتر باشد. اما با در نظر گرفتن همه این مزایا متوجه می شویم که این قیمت در مقابل عمر طولانی و مقاومت این مدل فرش اصلا گران نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *