شستشوی فرش دستباف اگر به درستی انجام نشود ، به تاروپود فرش آسیب می زند. شستشوی فرش ماشینی با تراکم بالا هم همین طور است. اگر قصد دارید فرش ها را بشویید ، پیشنهاد می کنیم با قالیشویی های معتبر تماس بگیرید ، اما اگر اهل شستشوی فرش در منزل هستید ، این مقاله را با دقت و تا انتها بخوانید. در این مقاله ۵ نکته مهم برای شستن و تمیز کردن فرش را با شما در میان می گذاریم.

در این مقاله می خوانید:

  • شستشوی فرش ماشینی و دستباف
    • قبل از شستشوی فرش در منزل آن را غبارگیری کنید
    • فرش را امتحان کنید که رنگ می دهد یا نه
    • فرش را با آب سرد و شوینده مناسب بشویید
    • فرش را آب گیری و خشک کنید
    • پس از شستشوی فرش در منزل آن را مرتب کنید
  • جمع بندی

شستشوی فرش ماشینی و دستباف | شرکت فرش اکسیر

شستشوی فرش ماشینی و دستباف

فرش هم مانند هر وسیله دیگری در خانه ، کشیف می شود و نیاز به شست وشو دارد. کثیفی فرش ، جلوه آن را کم می کند و به همین خاطر باید آن را تمیز نگه داشت. البته شستشوی فرش در خانه اصولی دارد که باید رعایت شوند. شستشوی فرش ماشینی با شستشوی فرش دستباف هم فرق دارد.

اگر شستشوی فرش دستباف طبق اصول خودش انجام شود ، کیفیت فرش حفظ شده و جلوه خود را دوباره به دست می آورد؛ شستشوی فرش ماشینی به ویژه فرش هایی با تراکم بالا هم همین طور است. در نقطه مقابل ، اگر فرش به درستی شسته نشود ، نه تنها به تاروپود آن آسیب وارد شده ، بلکه زیبایی خود را هم از دست می دهد.

شستشوی فرش ماشینی با تراکم بالا و فرش دست باف ، نیاز به دقت و حوصله دارد. اگر حوصله این کار را ندارید ، توصیه می کنیم از خدمات قالیشویی های معتبری استفاده کنید ، که از قبل امتحان خود را پس داده اند. اما اگر عزم خود را برای شستشوی فرش در منزل جزم کرده اید ، ما تک تک مراحل شستشوی فرش دستباف و همین طور ماشینی را در قالب پنج نکته برایتان توضیح می دهیم.

۱.  قبل از شستشوی فرش در منزل آن را غبارگیری کنید

قبل از شستشوی فرش دستباف یا ماشینی ، آن را به طور کامل جارو و غبارگیری کنید. برای اینکه فرش به خوبی غبارگیری شود ، می توانید آن را از جایی آویزان کرده و با چوب به پشت آن ضربه بزنید. البته ضربه ها نباید آن قدر محکم باشند که به بافت فرش آسیب برسد؛ به ویژه اگر فرش قدیمی یا رفوشده باشد. در این صورت هرگونه ضربه ای ممکن است تاروپود فرش را از هم باز کند.

بعد از آنکه فرش را غبارگیری کردید ، آن را با جاروی چوبی طوری جارو کنید که تاروپودش از هم باز نشوند و به بافت فرش آسیبی نرسد. البته این روزها مدام از جاروی برقی برای تمیز کردن خانه استفاده می کنیم؛ بنابراین به طور معمول گرد و خاک زیادی درون الیاف فرش باقی نمی مانند که نیازی به غبارگیری باشد.

قبل از شستشوی فرش در منزل آن را غبارگیری کنید| شرکت فرش اکسیر

۲. فرش را امتحان کنید که رنگ می دهد یا نه

تصور کنید هنگام شستشوی فرش ماشینی ناگهان متوجه شوید فرش به شدت رنگ می دهد! فرش دست باف هم همین طور است ، اگر رنگ بدهد ، آسیب جدی به فرش وارد می شود. پس پیش از شستشوی فرش در منزل باید مطمئن شویم که رنگ می دهد یا نه.

برای تشخیص رنگ دادن فرش ، دستمال سفید و تمیزی را با آب ولرم خیس کنید و روی قسمت هایی از پرز فرش بکشید. اگر دستمال رنگی شد ، پس فرش شما رنگ می دهد. شستشوی فرش دستباف یا ماشینی که رنگ می دهد ، اصول خودش را دارد.

البته فرش های ماشینی و دست باف با کیفیت های مختلفی عرضه می شوند. فرش هایی که رنگ تیره دارند ، مانند رنگ های مشکی ، آبی ، لاکی ، سرمه ای ، سبز تیره یا سایر رنگ های این نوع ای ، به طور معمول رنگ پس می دهند. فرشی را که رنگ پس می دهد ، نباید از قبل خیس کنید ، چون قسمت های روشن آن هم رنگ تیره به خود خواهند گرفت.

۳. فرش را با آب سرد و شوینده مناسب بشویید

برای شستشوی فرش در خانه آن را روی زمین سفت بیندازید. سطوح سیمانی یا موزاییکی که کمی هم شیب داشته باشند ، بهترین جا برای شستشوی فرش دستباف و ماشینی در خانه هستند ، چون آب فرش روی سطح شیب دار به جریان افتاده و درون الیاف فرش نمی ماند.

برای شستشوی فرش در منزل توصیه می شود از آبی با دمای معمولی و در صورت امکان به صورت پاششی باشد. هرگز فرش را با آب گرم نشویید ، چون اگر فرش شما رنگ بدهد ، آب گرم باعث می شود آن رنگ روی بخش های روشن فرش تثبیت شود. رنگ برداری چنین فرش هایی بسیار دشوار و پرهزینه است.

نکته دیگر اینکه برای شستشوی فرش ماشینی یا دست باف در خانه ، از شوینده های خنثی ، مانند محلول آب و پودر دستی یا شامپوی فرش استفاده کنید. برای پاک کردن چربی روی فرش هم توصیه می شود از مایع ظرفشویی یا محلول آب و پودر صابون استفاده کنید. برای شستن فرش هرگز از مواد قلیایی استفاده نکنید.

۴. فرش را آب گیری و خشک کنید

پس از شستشوی فرش ، نوبت به آب گیری آن می رسد. فرش را هرگز پس از شستن لوله نکنید. بهتر است ابتدا آن را با پارو آب گیری کرده ، سپس با دستمال نخی یا حوله ای تمیزی فرش را گرفته و یک ساعت به همان حالت روی زمین قرار دهید تا آب آن خارج شود.

اگر فرش را این گونه آب گیری کنید ، آن قسمت هایی که رنگ می دهند با قسمت های دیگر تماس پیدا نمی کنند. در نتیجه کیفیت رنگ ها حفظ می شود. پس از گذشت حدود یک ساعت ، آب روی فرش خشک شده و رطوبت آن کاهش می یابد. حالا فرش آماده پهن کردن است.

توصیه دیگر اینکه هرگز پس از لوله کردن فرش ، درون آن آب نگیرید؛ هنگام پهن کردن فرش برای خشک شدن ، روی ریشه آن آب نگیرید. این کارها باعث زردشدن ریشه فرش می شوند. در این مرحله فرش نیمه مرطوب را به پشت ، و در معرض نور غیرمستقیم خورشید پهن کنید تا به طور کامل خشک شود.

۵. پس از شستشوی فرش در منزل آن را برس بکشید

بعد از خشک شدن و پهن کردن فرش ، برای اینکه طرح فرش سر جای درستی قرار بگیرد و فرش جلوه خود را به دست بیاورد ، با برس یا جاروی چوبی ، فرش را به سمت خاب آن جارو بزنید. در این مرحله استفاده از جارو برقی توصیه نمی شود ، چون حرکت رفت و برگشت جاروی برقی ، خاب آن را به هم می زند.

جمع بندی

شستشوی فرش دستباف یا شستشوی فرش ماشینی روش خاصی دارد که باید رعایت شود. اگر قصد شستشوی فرش در منزل را دارید ، حتما آن را طبق این روش بشویید. قبل از آب گیری فرش ، مطمئن شوید که رنگ نمی دهد. فرش را با آب گرم نشویید. آن را به خوبی خشک کنید. مهم ترین توصیه اینکه قبل از شستن فرش ، حتما این مقاله را بادقت بخوانید تا با اصول شستشوی فرش ماشینی و دست باف در خانه به خوبی آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *