ایرانیان ، از جمله اولین قالیبافان تمدن های باستانی بودند که با قرن ها خلاقیت ، نبوغ و استعداد های گذشته ، به درجه تعالی بی نظیری دست یافتند. چیزی که در این صفحه قصد داریم در خصوص آن گفتگو کنیم ، معرفی بزرگترین فرش جهان و ذکر ویژگی های آن است.

ایرانیان ، از پیشگامان قالیبافی در تمدن های باستان بودند که با قرن ها خلاقیت و ذکاوت به درجه عالی کمال رسیده اند. مهارت قالی بافی در ایران ، از پدران به پسران منتقل شده است. پدران ، این مهارت را بنا نهاده و آن را به عنوان یک راز خانوادگی که باید از آن محافظت شود ، به فرزندان خود می سپارند.

بزرگترین فرش جهان کجاست؟

در حال حاضر چندین فرش در جهان بافته شدند که جزء بزرگ ترین فرش های جهان محسوب می شوند. اما با نگاه به زمانی نه چندان دور ، بزرگترین فرش جهان را در امارات ، شهر ابوظبی پیدا خواهید کرد. فرشی که در مسجد جامع شیخ زاید پهن شده و شکوه بسیار زیادی دارد.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید این فرش فاخر و بزرگ در یکی از بزرگترین مساجد جهان پهن شده است. مردم امارات علاقه بسیار زیادی به جمع آوری اشیاء گرن بهایی دارند که خاص و البته بزرگ باشند. این مسجد بزرگ آثار عتیقه و گران بهایی در خود جای داده است. اما یک چیز بسیار دیدنی تری در آن وجود دارد که بزرگترین فرش جهان است و از آن به عنوان بزرگترین اثر رسمی شناخته شده یاد می شود.

بزرگترین فرش جهان | شرکت فرش اکسیر

بافت بزرگترین فرش جهان

این فرش خاص و بسیار زیبا توسط هنرمندان ایرانی بافته شده است. البته فرش تکمیل شده ، قبل از آنکه به ابوظبی فرستاده شود ، سال 2007 در تهران به نمایش در آمد. بافت این فرش فاخر بیشتر به داستان های تخیلی شباهت دارد.

با توجه به مساحت بسیار زیاد مسجد که بیش از 30 هکتار است ، می توان نتیجه گرفت که ابعاد این فرش معمولی نیست. برای بافت این اثر باشکوه تعداد بسیار زیادی از بافندگان ماهر ایرانی دست به کار شدند. علاوه بر آن مواد اولیه شامل پنبه و پشم با مرغوبیت بسیار بالا تهیه شد.

بزرگترین فرش جهان با استفاده از سی و هشت تن پنبه و پشم و با همکاری 1200 بافنده از استان خراسان بافته شد. هنرمندانی که توانستند بافت فرش را طی مدتی حدود یک سال و نیم به پایان برسانند. همچنین نقشه و طراحی خلاقانه این فرش زیبا ، با طراحی علی خلیقی ، هنرمند ایرانی ، آغاز شد.

بعد از یک سال و نیم از آغاز عملیات بافت ، محصول نهایی در سال 2007 و همزمان با افتتاح مسجد در همان سال رونمایی شد. این فرش باشکوه از 2.2 میلیارد گره منفرد تشکیل شده است و مساحتی معادل 60546 فوت دارد. به عبارتی با شکوه ترین فرش جهان مساحتی معادل 18 هزار و 466 متر مربع دارد. وزن این فرش عظیم الجثه نیز حدود 12 تن است.

بافت بزرگترین فرش جهان | شرکت فرش اکسیر

ویژگی رنگ در بزرگترین فرش جهان

هر جزئیاتی از نقش و نگار بزرگترین فرش جهان ، به همان اندازه که در طراحی آن وجود دارد ، دقیق اجرا شده است. برجسته ترین رنگ به کار رفته در بافت فرش ، رنگ سبز است. این رنگ به سه دلیل متفاوت برای بافت فرش انتخاب شد.

اول اینکه ، این رنگ ، مورد علاقه شیخ زاید پادشاه امارات بود. علاوه بر آن رنگ سبز ، اولین رنگ پرچم اسلامی است. همچنین در زمین های سخت امارات ، رنگ سبز نمادی از زندگی و سرسبزی است. رنگی که در دل کویر امامرات کمتر یافت می شود. در نتیجه به دلیل نمادین بودن زندگی در کویر ، یک رنگ تقریبا مقدس است. هنرمندان ایران با آگاهی از این موارد رنگ سبز را به عنوان رنگ زمینه فرش انتخاب کردند.

حاشیه و اطراف بزرگترین فرش جهان ، با رنگ بژ متمایل به زرد بافته شده است. این رنگ نیز نماد شن و ماسه و محیط بیابانی امارات است.

برخی از بازدیدکنندگان ، وقتی روی فرش ایستاده اند ، ادعا می کنند که می توانند درز زیر خود را احساس کنند و دلیل آن هم این است که ، در آخرین مرحله قالیبافی ، جزئیات طراحی متفکرانی در بافت آن صورت گرفت. بافندگان ، خطوط برجسته و ظریفی را در سطح آن علامت گذاری کردند تا نمازگزاران را به صف های مرتب هدایت کنند. در مجموع این فرش خاص با تمام ویژگی های خود ، در صنعتگری و در طراحی ، یک پیروزی بزرگ برای هنر فرش بافی ایران به حساب می آید.

ویژگی رنگ در بزرگترین فرش جهان | شرکت فرش اکسیر

فرش های بزرگ جهان

قبل و بعد از بافت این فرش فاخر ، هنرمندان بسیاری در کشورهای مختلف جهان و ایران سعی کردند تا فرش هایی بزرگ ببافند و نام خود را در جهان بلند کنند. البته نباید فراموش کرد که فرش های بافته شده توسط کشورهای هند ، پاکستان و چین ، هیچ گاه به پای کیفیت ، طرح و نقشه و بافت فرش ایرانی نمی رسد.

یکی از فرش های بزرگ بافته شده بعد از این فرش سبز و خاص ، فرشی بود که از صدها تخته فرش کوچک تشکیل می شد. به عبارت دیگر صدها فرش جداگانه بافته شدند و بعد بر روی زمین به هم متصل شدند.

همچنین بافندگان آقای عظیم زاده ، یکی از فرش بافان مطرح ایرانی ، 4 تخته فرش با ابعاد 600 و 400 متری بافتند. البته ویژگی خاص این فرش ها در این بود که هر کدام به صورت یکپارچه و بر روی یک دار قالی بسیار بزرگ بافته شده بود. بافندگان این فرش ها نیز توانستند طی 7 سال و در دو شیفت کاری به صورت شبانه روزی فرش را ببافند. البته پس از این فرش نیز ، فرش های عظیم دیگری توسط ایرانیان بافته شد.

سومین فرش بزرگ ایرانی در جهان نیز ، با حضور 400 بافنده ماهر بافت شد و مدت زمان تقریبی یک سال و نیم طول کشید که این شاهکار هنری خلق شود. سومین فرش بزرگ ایرانی در جهان ، با شور و هیجان ، در نمایشگاه بین المللی تهران رونمایی شد. این فرش ، با رنگ های درخشان ، زنده و جزئیات استثنایی خود بافته شد. فرشی که 3.2 میلیون دلار ارزش اقتصادی دارد و از شاهکارهای صنایع دستی معاصر به شمار می رود. طراحی و نقشه این فرش نیز کاملا سنتی و ایرانی است و ریشه در سنتی بیش از 2500 سال پیش دارد.

فرش های بزرگ جهان | شرکت فرش اکسیر

کلام آخر

جدا از نفت ، ایران به صادرات فرش ، به عنوان یک وسیله درآمد متکی است. هر سال بیش از ۵ میلیون مترمربع فرش در داخل و خارج کشور فروخته می شود. ایران همواره به این هنر برجسته خود افتخار کرده است.

ما در این مقاله به بررسی بزرگترین فرش جهان پرداختیم . و گفتیم فرش بافی از گسترده ترین صنایع دستی در ایران به شمار می رود و همواره به دلیل غنای رنگ ، تنوع الگوهای هنری دیدنی و کیفیت طراحی مشهور بوده است. طوری که در کاخ ها ، بناهای معروف ، عمارت ها و موزه های سراسر جهان ، همواره فرش ایرانی در زمره با ارزش ترین دارایی ها به حساب می آمده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *