فرش از تاروپود تشکیل شده است. نخ تار فرش ماشینی به طور معمول از ترکیب پنبه با پلی استر ساخته می شود. نخ پود فرش ماشینی به طور معمول از پنبه و جوت است و با شانه به فرش کوبیده می شود. نخ ریشه فرش هم همان نخ های رنگی هستند که با کنار هم قرارگرفتن آن ها ، فرش درست می شود. اگر دوست دارید درباره جنس و کیفیت تار و پود فرش ماشینی بیشتر بدانید ، این مقاله درباره الیاف فرش ماشینی را بخوانید.

شناخت تار و پود فرش ماشینی

تارها و پودها درهم می تنند و نقشه هایی که روی کاغذ یا در ذهن بافنده هستند ، در قالب فرش به تصویر می کشند. اما تار و پود فرش ماشینی چه هستند؟ جنس تار و پود چیست؟ و چگونه درهم بافته می شوند؟ تار به طور معمول از ترکیب پنبه با پلی استر ساخته می شود. کیفیت نخ تار عامل مهمی در دوام فرش است. از تار پلی استر ، بیشتر در فرش های آکریلیک استفاده می شود.

پود به نخی گفته می شود که با آن پرزها و ریشه های فرش را سر جایشان محکم می کنند. تصویری که از کوبیده شدن شانه روی دار قالی در ذهن ما ایرانی هاست ، به همین پودها برمی گردد نخ پود که به طور معمول از پنبه و جوت است ، به شکل افقی وارد قالی شده و با شانه به فرش کوبیده می شود.

اما در کنار تار و پود ، نخ ریشه فرش هم بسیار اهمیت دارد. ریشه همان نخ های رنگی هستند که با کنار هم قرارگرفتن آن ها ، فرش درست می شود. در واقع این ریشه ها هستند که فرش را شکل می دهند؛ ریشه ها هستند که به طرح و نقشه روی کاغذ جان می دهند.

اما این تارها ، پودها و ریشه ها از چه جنسی هستند؟ الیاف فرش ماشینی چه تفاوتی با هم دارند؟ جنس نخ تار فرش ماشینی با نخ پود فرش ماشینی یکسان است؟ در ادامه به انواع نخ و تار و پود فرش ماشینی می پردازیم و مزایا و معایب آن ها را بررسی می کنیم.

تار و پود فرش ماشینی | شرکت فرش اکسیر

انواع جنس الیاف فرش ماشینی

فرش های ماشینی از نخ هایی با جنس های مختلف بافته می شوند. به طور کلی نخ های مورد استفاده در صنعت فرش بافی به دو دسته تقسیم می شوند که عبارت اند از :

• الیاف طبیعی
• و الیاف مصنوعی

الیاف طبیعی بهترین نوع نخ برای بافت فرش و تار و پود فرش ماشینی هستند. فرش های دستباف درجه یک از همین الیاف طبیعی بافته می شوند و به همین خاطر قیمت بالایی دارند. البته خود این الیاف طبیعی بر اساس شیوه تولیدشان به دو دسته کلی تقسیم می شوند که عبارت اند از :

• الیاف گیاهی ، مانند پنبه و جوت
• الیاف حیوانی ، مانند پشم و ابریشم

الیاف مصنوعی با مواد نفتی ساخته می شوند. رایج ترین الیاف مصنوعی در صنعت فرش ماشینی عبارت اند از : نخ نایلون ، اکریلیک ، پلی استر و پلی گروپلین. البته ویسکوز هم از الیاف فرش ماشینی است که بازیافتی بوده و کیفیت قابل قبولی ندارد. بنابراین بهتر است سراغ جنس ویسکوز نروید.
در ساختار فرش ماشینی به طور کلی از سه دسته نخ استفاده می شود که عبارت اند از :

• نخ تار
• نخ پود
• و نخ خاب

نخ تار یا نخ چله استحکام طولی فرش را شکل می دهد. نخ تار فرش ماشینی به طور معمول از جنس پنبه ، پلی استر یا در بعضی موارد ، ترکیبی از این دو است. نخ پود همان نگهدارنده نخ خاب فرش است و استحکام عرضی فرش را باعث می شود. جنس نخ پود فرش ماشینی به طور معمول از پنبه ، جوت یا پلی استر است.

نخ خاب به نخی گفته می شود که همه سطح فرش را پوشانده است. الیافی خاب فرش دارای ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر پاخوردن و برگشت پذیری هستند. جنس نخ خاب فرش های دستباف از کرک ، ابریشم یا پشم است. اما جنس نخ خاب فرش ماشینی اکریلیک ، پلی استر یا پلی پروپلین است.

انواع جنس الیاف فرش ماشینی | شرکت فرش اکسیر

توجه به جنس نخ هنگام خرید فرش

همه ما موقع خرید فرش ماشینی با واژه های ناآشنایی مانند صددرصد اکریلیک یا نخ هیت ست برخورد می کنیم. اکریلیک چیست؟ نخ هیت ست در فرش ماشینی یعنی چه و کاربرد آن چیست؟ در این بخش به واژه هایی درباره الیاف فرش ماشینی می پردازیم که هنگام خرید فرش باید بدانید.

نخ هیت ست ، الیاف فرش ماشینی

هیت ست ( Heatset ) یا نخ هیت ست شده ، از ویژگی های ایلاف فرش ماشینی است. دستگاه هیت ست در ریسندگی ، الیاف را ریسیده و با حرارت و بخار تثبیت می کند. نخ در این فرآیند ویژگی های کیفی به دست می آورد. اکریلیک هیت ست شده هم این فرآیند را طی کرده است.

فرش هایی با جنس اکریلیک هیت ست شده دارای ویژگی های زیادی هستند ، از جمله : مقاومت در برابر گرد و غبار ، مقاومت در برابر نور و گرما ، مقاومت در برابر پا خوری ، برگشت پذیری و… اگر قابلمه داغی را به مدت پنج دقیقه روی فرش اکریلیک بگذارید ، هیچ آسیبی نمی بیند!

یکی دیگر از ویژگی های نخ اکریلیک پرز دهی کم آن است. نخ اکریلیک در فرآیند هیت ست بدون پرز شده و در نتیجه فرش اکریلیبک پرزی نمی دهند. این فرش ها به فرش بدون حساسیت هم معروف هستند. به همین خاطر فرش های اکریلیک به طور معمول مرغوب ترین فرش ماشینی محسوب می شوند.

تفاوت فرش اکریلیک با غیر اکریلیک

حالا که متوجه شدیم بهترین الیاف فرش ماشینی اکریلیک هستند ، چگونه می توانیم فرش اکریلیک را از فرش غیر اکریلیک تشخیص بدهیم؟ در ادامه چند راه عملی را با شما در میان می گذاریم تا تار و پود فرش ماشینی اکریلیک را هنگام خرید و به راحتی بشناسید :

  • راه اول

الیاف فرش ماشینی اکریلیک سرنخ واضح و درشت دارند. این الیاف با چشم غیرمسلح باید به خوبی دیده شوند؛

  • راه دوم

تار و پود فرش ماشینی اکریلیک توانایی تحمل اتوی داغ را به مدت 5 دقیقه دارند ، پس به این شیوه هم می توان آن ها را امتحان کرد؛

  • راه سوم

نخ اکریلیک برگشت پذیری بالایی دارد ، پس می توانید با دست کشیدن روی فرش ، برگشت پذیری آن را امتحان کنید؛

  • راه چهارم

قیمت فرش ماشینی اکریلیک از فرش های غیر اکریلیک ، مانند فرش پلی استر و سایر الیاف فرش ماشینی موجود در بازار بیشتر است؛

  • راه پنجم

آخرین راه هم اینکه اگر روی فرش اکریلیک دست بکشیم ، نخ ها به صورت درشت و دانه دانه از زیر دست رد می شوند.

الیاف فرش ماشینی | شرکت فرش اکسیر

جمع بندی
در این مقاله نخ تار فرش ماشینی را معرفی کردیم و گفتیم از ترکیب پنبه با پلی استر تولید می شود. بعد هم به نخ پود فرش ماشینی پرداختیم که از پنبه و جوت است. نخ ریشه فرش هم همان نخ های رنگی هستند که با کنار هم قرارگرفتن آن ها ، فرش درست می شود.

سپس به انواع طبیعی و مصنوعی الیاف فرش ماشینی پرداخته و بهترین نوع فرش ماشینی را اکریلیک معرفی کردیم. در پایان هم راه های عملی برای تشخیص فرش ماشینی خوب از فرش های ماشینی معمولی را با شما در میان گذاشتیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *