این روزها صحبت از فرش وینتیج و پتینه در میان بازار فرش و خریداران بسیار داغ است و از میان هر ۱۰ خریدار فرش حداقل ۷ نفر آن به دنبال خرید فرش وینتیج هستند. با وجود تمام این شور و علاقه نسبت به فرش پتینه بهتر است بدانیم فرش وینتیج چیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟ چگونه تولید می شود و … تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا فرش وینتیج را به طور کامل بشناسیم.

 پتینه و وینتیج به چه معناست ؟

پتینه « Patina » لغت انگلیسی و به معنای لایه رویی سطح خارجی است. در واقع پتینه در انگلیسی سطح فلزی زنگار گرفته ای است که به شکل طبیعی کهنه و تیره شده باشد. پتینه پیش از میلاد مسیح استفاده می شد که آن روش با روش امروزی کلا فرق می کند. در سال 1920 میلادی پتینه به شکل یک رشته حرفه ای معرفی شد و در دهه 1980 تحول گسترده ای در این هنر به وجود آمد تا به محبوبیت بی نظیری دست یابد.

وینتیج یک لغت فرانسوی است که به لوازم عتیقه یا با عمر بالای 20 سال اطلاق می شود. و وقتی برای فرش از کلمه وینتیج استفاده می کنیم، منظور فرش قدیمی است که نوستالژی به نظر می آید

فرش وینتیج چیست؟

در صنعت فرش و رنگ ، به فرش هایی با ظاهری کهنه پتینه یا وینتیج گفته می شود. پتینه یا وینتیج همانطور که اشاره شد یعنی عتیقه ، کهنه و رنگ رو رفته.  هنر پتینه سازی نیز یعنی ظاهر یک قطعه یا وسیله نو را به نحوی تغییر می دهند که به نظر کهنه بیاید. پتینه سازی را می توان حتی روی چوب ، فلز ، کاغذ ، ساختمان ، لباس و غیره نیز انجام داد.

در این فرش ها از رنگ های تیره و روشن استفاده می شود و جنس بافت آن ها از الیاف پلی استر و اکریلیک است. استفاده از الیاف پلی استر این فرش ها را براق و در مقابل آسیب دیدگی مقاوم می کند.


بیشتر بخوانید: مزایا و معایب فرش وینتیج که قبل از خرید باید بدانید


فرش وینتیج یا پتینه  | فرش اکسییر

فرش پتینه یا وینتیج در دنیا

وقتی برای فرش از کلمه وینتیج استفاده می کنیم، منظور فرش قدیمی است که نوستالژی به نظر می آید. در سا ل های دور برای اولین دفعه شرکتی به نام نازمیال ، بزرگترین و گران ترین فرش وینتیج را درست کرد و در معرض فروش قرار داد. در چند سال اخیر ، استفاده از فرش وینتیج طرفداران زیادی به دست آورده است و باعث پیشرفت قابل توجه صنعت فرش شده است.

هر کسی می تواند به آسانی فرش وینتیجی را پیدا کند که در ترکیه ، ایران یا هندوستان ساخته شده است. نقش هر یک از آن ها مختص کشور تولیدکننده است و اصالت خود را نشان می دهد. قبل از خریدن فرش وینتیج بهتر است در مورد محل ساخت آن آگاهی داشته باشید. چنین اطلاعاتی به شما کمک می کند تا در مورد طراحی و استایل فرش اطلاعات بیشتری پیدا کنید.

تولید فرش وینتیج یا پتینه در ایران

فرش هایی که با گذشت زمان حالت کهنگی گرفته اند بدون این که الیاف آنها صدمه دیده باشند در کشورهای خارجی با چند برابر قیمت فروخته می شوند. به همین دلیل شرکت فرش ماشینی کاشان از 40 سال پیش اقدام به تولید فر ش هایی با ظاهر کهنه ، رنگ پریده و پرز کوتاه کرده است و به این فرش ، فرش پتینه یا فرش وینتیج می گویند.

طراحان صنعت فرش ماشینی در کاشان با استفاده از طرح های قدیمی ، ابریشم مصنوعی و رنگ های روشن توانستند فرش هایی با ظاهر کهنه تولید کنند.

البته بعد از موفقیت فرش ماشینی کاشان ، در شهر های زیادی از ایران شروع به تولید چنین فرش هایی کرده اند. پتینه به گونه ای طراحی و بافته می شود که انگار فرش عتیقه و قدیمی با عمر بسیار طولانی است. حتی در برخی از قسمت های فرش از قصد ریشه ها را کوتاه تر می کنند تا بیشتر کهنه به نظر بیاید و ساییدگی فرش را نیز نشان دهد.

فرش اکسیر یکی از پیشگامان تولید فرش وینتیج در ایران است که شما می توانید تمام فرش های وینتیج اکسیر را در همین سایت مشاهده کنید و نسبت به خرید فرش وینتیج اقدام کنید.

فرش پتینه یا وینتیج در دنیا | فرش اکسیر

روش های وینتیج کردن فرش ها

یکی از روش های دشوار برای کهنه نما کردن فرش استفاده از هیپوکلریت کلسیم است. در این روش از ماده ای به نام هیپوکلریت کلسیم یا پودر سفید گردی استفاده می شود تا فرش کهنه به نظر بیاید. این روش بیشتر برای فرش های صادراتی استفاده می شود.

در قدیم نیز فرش فروشان برای کهنه نشان دادن فرش های خود ، آن ها را در محل گذر مردم روی زمین پهن می کردند تا حالت کهنگی به خود بگیرند. همچنین برای چند روز هم در معرض خورشید قرار می دادند تا فرش کهنه نما شود. زیرا اگر فرشی برای روز های متوالی در معرض نور خورشید قرار گیرد، حالت رنگ پریدگی به خود می گیرد.

ویژگی های فرش وینتیج و پتینه

  • طرح های فرش وینتیج
    فرش های کهنه نما که در بلژیک تولید می شدند طرح های ساده و شکل های هندسی داشتند، اما در این نوع فرش ها در ایران از طرح هایی مانند لچک ، ترنج و افشان استفاده می شود.
  • دوام و اندازه فرش پتینه
    این فرش ها نیز مانند انواع دیگر فرش اندازه های مختلفی دارند، بنابراین براساس مکان مورد نظر می توان اندازه فرش را مشخص کرد. این فرش ها بادوام ، سبک هستند و به راحتی شسته می شوند.
  • قیمت فرش وینتیج
    قیمت این نوع فرش ها براساس ابعاد ، تعداد شانه ها و نوع الیاف استفاده شده متفاوت است.
  • تعداد شانه فرش پتینه
    انواع فرش پتینه یا وینتیج در بازار وجود دارند که از نظر تعداد شانه ، 500 شانه ، 700 شانه ، 1000 شانه و  فرش 1200 شانه هستند که در بین این فرش ها ، فرش پتینه با 1200 شانه بسیار ظریف و ریز بافت تر است.

ویژگی های فرش وینتیج یا پتینه | فرش اکسیر

تفاوت فرش پتینه با فرش وینتیج چیست؟

همان طور که اشاره شد فرش وینتیج و پتینه بسیار شبیه هم هستند، اما بین این دو نیز تفاوت وجود دارد. اگر پرز فرش های سنتی و معمولی را از بین ببرند، فرش وینتیج تولید می شود.

در پایان باید بگوییم خرید فرش وینتیج یا پتینه بستگی به سلیقه و طرز فکر خریدار دارد برخی از افراد به وسایل کهنه و قدیمی علاقه و احساس خاصی دارند و بیشتر چنین افرادی جذب چنین فرش هایی می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *