به طور کلی دو نوع فرش دستباف و ماشینی به عنوان فرش زیرپایی بافته می شوند که هر کدام از این فرش ها خصوصیات متفاوتی دارند. اما نکته مشترک در دو نوع فرش دستباف و ماشینی ، توجه به کیفیت بافت هر دو فرش است. به طور کلی فرش هر چقدر که بافت ریزتری داشته باشد ، مرغوبیت بالاتری دارند و طرح و نقش در آن نمود زیباتری خواهد داشت. در این نوشتار قصد داریم ویژگی فرش ماشینی ریز بافت ، مزایا و معایب آن را بررسی کنیم.

فرش ماشینی ریز بافت چیست؟

مدت زمان طولانی از بافت فرش های ماشینی با کمک دستگاه های فرش بافی می گذرد. با گذر زمان دستگاه های بافت فرش ماشینی کیفیت بهتری پیدا می کند و این مسئله می تواند روی کیفیت و بافت فرش تاثیر مستقیمی داشته باشد.

  • اولین ویژگی بافت ظریف

فرش ماشینی برای آنکه بتواند هر چه بیشتر به فرش های دستباف شباهت پیدا کند ، باید بافتی ریز . ظریف داشته باشد. در بافت فرش ماشینی ریز بافت ، باید از طرح ها و نقش های زیبا و مشابه فرش دستباف استفاده شود.

در حالت معمول اکثر فرش های دستاف ، بافتی ریز و ظریف دارند. اما برای اینکه بتوان در فرش های ماشینی هم به این نوع بافت ریز دست پیدا کرد ، باید تراکم و شانه فرش را افزایش داد. این کار موجب می شود که فرش ظرافت بیشتری پیدا کند و طرح ها و نقش های بیشتری داشته باشند.

در حال حاضر فرش های ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه جزء فرش های ریز بافت به حساب می آیند که کیفیت بالایی دارند.

فرش ماشینی ریز بافت چیست؟ | شرکت فرش اکسیر

مزایای فرش ماشینی ریز بافت

  • ویژگی دوم ، تعداد گره بالا

فرش ماشینی ریز بافت ، تعداد گره بالایی در بافت دارد که این تعداد گرفت باعث بالا رفتن ظرافت و لطافت فرش می شود.

  • ویژگی سوم ، شباهت به فرش دستباف

این فرش ها به دلیل بافت ریز ، شباهت بسیار زیادی به فرش های دستباف دارند. به همین دلیل به آن ها فرش های دستباف گونه نیز گفته می شود.

  • ویژگی چهارم ، تنوع طرح و نقش

در بافت این فرش از طرح ها و نقشه ها و رنگ های بیشتری استفاده می شود. این مسئله باعث افزایش ظرافت و زیبایی فرش خواهد شد.

  • ویژگی پنجم ، وضوح بالای نقشه

در فرش ماشینی ریز بافت ، شانه و تراکم بالایی به کار می رود که باعث بالا رفتن وضوح تصاویر و نقشه های فرش می شود.

معایب فرش ماشینی ریز بافت

در این نوع فرش ها به دلیل استفاده از شانه و تراکم بالا ، خاب فرش باید ارتفاع کمتری داشته باشد. این مسئله باعث می شود که فرش ضخامت کمتری پیدا کند. به همین دلیل نباید از فرش های ریز بافت در محل های پر رفت و آمد خانه استفاده کرد. زیرا به مرور کیفیت و درخشندگی فرش را کاهش می دهد. اصولا فرش ریز بافت با توجه به زیبایی بی نظیری که دارد ، انتخاب مناسبی برای سالن های پذیرایی به حساب می آید.

فرش ریز بافت با توجه به تراکم و شانه بالا ، قیمت بیشتری نسبت به فرش های با شانه و تراکم کم دار.د در عین حال در بافت فرش ریز بافت ، از الیاف خاص و دستگاه های بافندگی پیشرفته استفاده می شود. تمام این موارد باعث افزایش در قیمت فرش خواهد شد.

انواع فرش ماشینی ریز بافت

در حال حاضر با توجه به دو فاکتور شانه و تراکم فرش ، دو نوع فرش ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه دارای بالاترین ظرافت و زیبایی در میان فرش های ماشینی هستند. هر کدام از این فرش ها ویژگی های منحصر به فردی دارند. همچنین این دو نوع فرش جزء با کیفیت ترین و گرانترین فرش های ماشینی هستند و به فرش دستباف گونه معروفند. در ادامه با برخی ویژگی های هر کدام از آن ها آشنا می شویم.

انواع فرش ماشینی ریز بافت | شرکت فرش اکسیر

  • فرش ۱۲۰۰ شانه

فرش ۱۲۰۰ شانه ماشینی دارای طرح و نقش سنتی است و با تراکم ۳۶۰۰ بافته می شوند. به عبارت دیگر در بافت این فرش در هر یک متر مربع از عرض فرش ۱۲۰۰ گره به کار رفته است. در هر متر مربع از طول فرش نیز ۳۶۰۰ گره بافته می شود. استفاده از این میزان گره در بافت فرش ، باعث بالا رفتن کیفیت ، تراکم و فشردگی فرش می شود. در این حال طرح و نقش روی فرش به شکل زیباتری نمود پیدا می کند و زیبایی فرش را دو چندان می کند.

فرش ماشینی ریز بافت ۱۲۰۰ شانه به دلیل این میزان از تراکم و شانه مقاومت بالایی در برابر سایش ، فشار و پا خوردگی دارد. در عین حال لطافت ، ظرافت و زیبایی زیادی نیز دارد. البته استفاده از این نوع فرش مناسب مکان های پر رفت و آمد نیست؛ زیرا باعث ایجاد لطمه به زیبایی و کیفیت فرش خواهد شد.

  • فرش ۱۵۰۰ شانه

فرش ریز بافت ۱۵۰۰ شانه نیز جز فرش های لوکس و گران قیمت محسوب می شود. میزان گره در هر متر مربع از عرض فرش برابر ۱۵۰۰ گره است و در هر متر مربع از طول فرش نیز ۲۲۵۰ گره بافته می شود. در فرش ماشینی ریز بافت ۱۵۰۰ شانه علیرغم مزایایی مانند لطافت ، ظرافت و نقش ، تراکم بالا برخی معایب به چشم می خورد. از جمله این موارد می توان به ارتفاع خاب نخ اشاره کرد.

در این نوع فرش ماشینی برای بالا بردن تراکم و شانه فرش باید از نخ های ظریف و نازک استفاده شود. در عین حال باید ارتفاع خاب فرش کمتر شود. ارتفاع خاب در این فرش ها حدود ۶ میلی متر است. این مسئله باعث کاهش ضخامت و وزن فرش خواهد شد. در این حال دوام فرش نیز کاهش می یابد و برای شستشوی آن باید از قالی شویی های معتبر و متخصص کمک گرفت.

علاوه بر آن فرش به دلیل ضخامت پایینی که دارد برای قسمت های پر رفت و آمد خانه مناسب نیست. به همین دلیل تنها می توان روی زیبایی و ظرافت فرش تاکید کرد. در نتیجه باید از آن در سالن های پذیرایی استفاده کرد تا زیبایی خود را نشان دهد.

قیمت فرش ریز بافت

عوامل متعددی روی قیمت فرش ماشینی تاثیر گذار هستند. از جمله این موارد میزان تراکم و شانه فرش است که بیشترین تأثیر را روی قیمت فرش می گذارد. در کنار آن ابعاد فرش نیز فاکتور دیگری برای ارزیابی قیمت فرش است.

در فرش های ماشینی ریز بافت به دلیل تراکم و شانه بالا ، قیمت فرش نسبت به فرش های ۵۰۰ شانه ، ۷۰۰ شانه و ۱۰۰۰ شانه بیشتر است. علاوه بر آن در بافت فرش ریز بافت از دستگاه های پیشرفته استفاده می شود و الیاف ظریفی برای بافت به کار می رود. همگی این موارد روی قیمت فرش تاثیرگذار هستند. عامل موثر دیگر در قیمت ، ابعاد فرش برحسب 6 ، 9 و 12 متری است.

همچنین در کنار تمامی موارد بیان شده ، نوسانات قیمتی در بازار فرش ماشینی ، نوسانات قیمت ارز و تأثیر آن در قیمت مواد اولیه تولید و بافت فرش ، می تواند روی قیمت نهایی فرش تاثیر گذار باشد. به همین دلیل نمی توان قیمت دقیقی از فرش ماشینی ارائه داد.

قیمت فرش ریز بافت | شرکت فرش اکسیر

کلام پایانی

فرش ماشینی ریز بافت از جمله هنر صنعت هایی است که امروز با کمک دستگاه های پیشرفته بافندگی فرش تولید می شود. فرش ظرافت و زیبایی بالایی در نمایش طرح ها و نقشه های فرش ایجاد می کند. علاوه بر آن تراکم بالای فرش ، استحکام آن در مقابل ساییدگی می شود. در کنار این مزایا ، فرش میزان ارتفاع خاب کمتری دارد. به همین دلیل مناسب استفاده برای اماکن شلوغ و پر رفت و آمد نیست. می توان از این فرش ها برای سالن های پذیرایی و اماکن با رفت و آمد کم استفاده کرد. علاوه بر آن استفاده از الیاف خاص ، ظرافت و تراکم بالا و شانه فرش باعث می شود که قیمت آن نسبت به فرش های با شانه و تراکم پایین بیشتر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *