یکی از واحد های اندازه گیری طول در زمان های گذشته ذرع بوده است که امروزه معادل ۱۰۴ یا ۱۱۲ سانتی متر است. واحد رجشمار ذرع در محاسبه و اندازه گیری تراکم فرش ، تعداد گره ها و همچنین خفت هایی است که در هر فرش به کار می رفته است. و از این رو به نوعی از فرش های کوچک ، فرش ذرع و نیم گفته می شود.

جالب است بدانید واحد ذرع در شهرهای مختلف ، متفاوت است. به عنوان مثال ، مقدار ذرع در اصفهان برابر با ۱۰۴سانتی متر و در تبریز ۱۱۲ سانتی متر است. نحوه استفاده از واحد ذرع نیز به این صورت بوده است. به عنوان مثال فرشی با رجشمار ۷۰ با واحد ذرع اصفهان به این معنا است که در هر 6.5 سانتی متر ۷۰ گره دارد و اگر بخواهیم آن را با واحد زرع تبریز حساب کنیم یعنی در هر ۷ سانتی متر دارای ۷۰ گره است.

فرش ذرع و نیم | فرش اکسیر

به چه فرشی ذرع و نیم می گویند؟

«ذرع و نیم» از واحدهای سایز و ابعاد فرش است و برای فرشی که اندازه آن از 2 مربع کمتر و حدود 1.5 مربع باشد، به شمار می رود. فرش ذرع و نیم در خانه های کوچک و برای پر کردن قسمت های کوچک در خانه مورد استفاده قرار می گیرد.

قالیچه فرشی است که ابعاد آن 40.1 در 20.2 است و به آن دو ذرعی گفته می شود. تفاوت قالیچه ، قالی ، پادری ، کناره و غیره ، تنها در ابعاد و سایز آن ها است.

فرش ذرع و نیم چه قیمتی دارد؟

تعیین قیمت برای فرش ذرع و نیم نیز مانند بسیاری از سایر کسب و کارها به عوامل متعددی بستگی دارد. نوع طرح و نقشه فرش ، ابعاد و سایز ، زمانی که برای بافت فرش صرف شده است، برند و شرکت طراح و تولید کننده فرش ، نوع مواد اولیه استفاده شده، نوسانات اقتصادی بازار و غیره از عوامل تعیین کننده و دخیل در قیمت آن هستند.

قیمت فرش نیز در انتخاب و خرید فرش از سوی مشتری بسیار تاثیرگذار است. همینطور سابقه برند و فروشگاهی که برای خرید انتخاب می کنید، ضمانت نامه ، گارانتی و دریافت شناسنامه اصالت کالا در انتخاب و تصمیم گیری نهایی موثر است و در هنگام انتخاب باید این عوامل را نیز در نظر داشته باشید.

قیمت فرش یا قالی ذرع و نیم اصفهان و تبریز چقدر است؟

عامل مهم تعیین کننده دیگر در قیمت نهایی فرش ، شهر تولیدکننده آن است. فرش اصفهان و تبریز در کیفیت و اصالت از مشهورترینا فرش ها هستند. این موضوع برای فرش ذرع و نیم اصفهان و تبریز نیز صادق است.

قیمت قالی ذرع و نیم تبریز و اصفهان نیز به عوامل ذکر شده از جمله سایز و ابعاد قالی ، جنس و نوع مواد اولیه ، برند و شرکت تولید کننده و غیره بستگی خواهد داشت.

قیمت فرش ذرع و نیم ابریشم چقدر است؟

برای بافت فرش ابریشم از الیاف ابریشم کاملا طبیعی استفاده می شود و ارزش مادی و معنوی بسیار بالایی را نیز به اثر می بخشد. همچنین این موضوع در قیمت فرش از جمله فرش ذرع و نیم بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

البته عواملی نظیر ابعاد و سایز قالی ، دستبافت بودن ، نوع طرح و نقشه استفاده شده، بافنده فرش ، برند طراح و تولیدکننده فرش ، شهر و منطقه جغرافیایی ، نوع و قیمت مواد اولیه ، گارانتی و ضمانت کالا و بسیاری از عوامل دیگر نیز روی تعیین قیمت قالی ذرع و نیم ابریشم تاثیر می گذارند.

قالی ذرع و نیم ابریشم به دلیل سایز و ابعاد کوچک تر نسبت به قالی های دیگر با سایز بزرگ ، قیمت مناسب تری دارد. البته با در نظر گرفتن نوسانات بازار که بر قیمت مواد اولیه مورد نیاز تاثیر خواهد داشت، قیمت نوع ابریشم این فرش نیز متفاوت است.

نقشه فرش ذرع و نیم چطور است؟

نقشه و نگار فرش اولین عاملی است که توجه مشتری را به خود جلب کرده و در انتخاب و خرید او بسیار تاثیرگذار است. بنابراین در انتخاب و طراحی نقشه فرش باید سلیقه و علاقه مشتریان را در نظر گرفت. طرح هایی نظیر طرح گل ، بته ، طرح و نقوش قدیمی و غیره از طرح های پرطرفدار در این حوزه است که عموما در نقشه کشی و طراحی نقشه فرش ذرع و نیم و دیگر فرش ها استفاده می شود.

انواع نقشه فرش ذرع و نیم | فرش اکسیر

ذرع و نیم ، مدل سالاری

این نوع فرش از طرح و نقشه های شناخته شده و پرطرفدار در میان طرح های فرش و قالی است. طرح و نقشه فرش ذرع و نیم سالاری با توجه به ابعاد آن برای استفاده در منازل کوچک و مدرن ایرانی گزینه مناسبی است.

طرح سالاری گرچه فضای سنتی را تداعی می کند، اما در عین حال حس و حالی مدرن نیز به محیط می بخشد. در دکوراسیون بیشتر خانه های مدرن ایرانی نیز برای جلوه بیشتر استفاده از نمادهای نوستالژی و وسایل قدیمی یا با نمای قدیمی از جمله قالی ذرع و نیم سالاری رایج است.

ابعاد فرش سالاریی نیز ، حدود 1.5 متر مربع (کمتر از 2 متر مربع) است.

ذرع و نیم ، مدل خطیبی

یکی از طرح های معروف و قدیمی ایرانی که در فرش ذرع و نیم نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، طرح خطیبی است. این طرح اصیل و معروف ، نمایشگر هنر دست هنرمندان ایرانی با استعداد ، خوش ذوق و زخمتکش ایرانی است.

عموما مواد اولیه و سازنده این فرش شامل ابریشم ، پنبه و پشم است و از هیچ گونه مواد حساسیت زا در مواد اولیه آن استفاده نمی شود. همچنین منجر به تولید الکتریسته ساکن نیز نخواهد شد.

ابعاد فرش خطیبی که در دسته فرش های ذرع و نیم قرار دارد، حدود 1.5 متر مربع (کمتر از 2 متر مربع) است. همچنین زمان لازم برای بافت این نوع فرش حدود دو سال و یا حتی بیشتر از آن است.

ذرع و نیم ، مدل بیجار

از ویژگی های بی نظیر قالی ذرع و نیم بیجار ، ساختار متراکم و استحکام بسیار بالای آن است. همینطور دستبافت بودن این فرش آن را از دیگر طرح و نقشه ها متمایز و بسیار محبوب ساخته است.

ابعاد این مدل نیز مانند دیگر فرش های ذرع و نیم ، حدود یک و نیم متر مربع (کمتر از دو متر مربع) است.

طرح فرش ذرع و نیم بیجار بسیار قدیمی است و قدمتی چند صدساله دارد. طبق آنچه امروزه می دانیم این طرح از زمان صفوی و شاید زمانی بسیار دورتر از آن در طراحی نقشه فرش به کار می رفته است.

2 دیدگاه در “فرش ذرع و نیم چیست؟

  1. پارسین گفت:

    مطلب بسیار مفیدی بود. متشکرم

  2. خیلی مقاله ی مفیدی بود بسیار استفاده کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *