اگر شرکت صادرات فرش دارید و می خواهید صادرات فرش موفقی به کشورهای دیگر داشته باشید ، ابتدا باید قوانین صادرات فرش را بدانید. در این مقاله با تکیه بر کتاب مقررات صادرات و واردات ، و آئین نامه اجرایی آن ، مقررات وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، و تجربه تاجران حرفه ای ، آنچه باید درباره صادرات فرش ، قوانین و مقررات آن و تعرفه گمرکی صادرات فرش بدانید ، با شما در میان می گذاریم.

در این مقاله می خوانید:

  • همه چیز درباره صادرات فرش دستباف
  • کشورهای مقصد صادرات فرش ایران
  • قوانین صادرات فرش از ایران
  • تعرفه گمرکی صادرات فرش در ایران
  • جمع بندی

صادرات فرش دستباف | شرکت فرش هالی اکسیر

همه چیز درباره صادرات فرش دستباف

یکی از مسائلی که بازار صادرات فرش با آن روبه روست ، عرضه فرش های چینی و هندی به نام فرش دستباف ایرانی در بازارهای بین المللی است. افزایش هزینه تولید فرش دستباف هم مسئله دیگری است که بازار فرش ایران را تحت تأثیر قرار داده است.

تجارت فرش دستباف حدود ۲۰۰میلیون دلار در سال تخمین زده می شود. سهم ایران از این بازار حدود ۳۰درصد است. صادرات فرش ایران تا یکی دو سال اخیر قابل توجه بود ، اما طی سال جاری با کاهش شدیدی روبه رو شد که آینده این بازار را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

البته با وجود تحریم ها بین المللی علیه ایران و کاهش صادرات فرش ، فرش دستباف ایرانی هنوز هم رتبه اول جهان را در اختیار دارد و هیچ فرشی نتوانسته در بازار جهانی جای فرش ایران را بگیرد. کیفیت این هنر اصیل ایرانی در هیچ کشور و منطقه دیگری پیدا نمی شود.

صادرات فرش ایران همیشه مسائل و موانع خاصی داشته است. یکی از بزرگ ترین مسائل آن ، مشکلات داخلی و توجه نکردن به گسترش بازارهای جدید و نبود مطالعه کارشناسی در زمینه تقاضا و سلیقه های مختلف بازارهای بین المللی و همین طور مطالعه فرهنگ کشورها در زمینه نوع فرش موردنظرشان است.

واسطه های صادرات فرش و رقبای خارجی هم موانع زیادی برای تاجران ایرانی درست می کنند. شناخت تولیدکننده های داخلی و آشنایی با قوانین صادرات فرش و امور گمرکی آن و تعرفه گمرکی صادرات فرش و هماهنگی برای حمل ونقل به سایر کشورها فرایند زمان بری است که هر شرکت صادرات فرش جدیدی از پس آن ها برنمی آید.

بیش از چهار سال است که صادرات فرش به آمریکا بر اثر تحریم ها متوقف شده است. این در حالی است که قبل از اعمال تحریم های بین المللی ، حدود ۲۵ درصد صادرات فرش دستباف ایرانی به ایالات متحده بود.

رکود اقتصادی در بازار و ناآرامی های سیاسی در بعضی کشورها هم از عوامل خارجی هستند که مانع صادرات فرش می شوند. اما با همه این ها ، فرش ایران بیشتر به کدام کشورها صادر می شود؟

فرش ایرانی در بازارهای بین المللی | شرکت فرش هالی اکسیر

کشور های مقصد صادرات فرش ایران

کشورهایی مانند آلمان ، امارات متحده عربی ، کانادا ، قطر و لبنان ، عمده ترین واردکنندگان فرش دستباف ایرانی هستند. این کشورها در رشد صادرات فرش ایران نقش مؤثری داشته اند. پس علاوه بر دانستن قوانین صادرات فرش باید کشورهایی را هم که مقصد صادرات هستند بشناسیم.

بازار های صادرات فرش ایران به دو دسته عمده تقسیم می شوند که عبارت اند از بازارهای سنتی و بازارهای جدید. بازارهای سنتی صادرات فرش شامل کشورهایی هستند که از قدیم مقصد فرش دستباف ایرانی بوده و مردم این کشورها مشتری انواع طرح فرش ایرانی هستند. آلمان ، انگلستان و لبنان جزو این دسته هستند.

اما با توجه به تحریم های بین المللی بر ایران و تأثیر آن بر صادرات فرش ، بعضی از بازارهای سنتی از دست رفته و کشورهای دیگری در حال جایگزینی آن ها هستند. در چنین شرایطی دولت باید همه ابزارهای بین المللی را برای حمایت از این هنر صنعت اصیل به کار بگیرد. از بازار های جدید صادرات فرش ایران می توان به برخی کشورهای آمریکای جنوبی اشاره کرد.

در بخش بعدی به قوانین صادرات فرش ایران اشاره می کنیم. این قوانین از کتاب مقررات صادرات و واردات برداشت شده اند. با این حال توصیه می شود برای اطلاعات بیشتر ، همیشه آخرین نسخه این کتاب را تهیه کنید که آخرین تغییرات در قوانین و مقررات در آن اعمال شده باشد.

کشور های مقصد صادرات فرش ایران | شرکت فرش اکسیر

قوانین صادرات فرش از ایران

دانستن قوانین صادرات فرش نخستین گام برای تاجر شدن است. پس از آن ، رعایت مقررات عمومی مانند داشتن کارت بازرگانی معتبر که به نام متقاضی حقیقی یا حقوقی باشد و همین طور داشتن شناسنامه برای فرش صادراتی الزامی است.

داشتن کارت بازرگانی ، مهم ترین قانون در شروع صادرات است. برای صادرات فرش ، ابتدا به اتاق بازرگانی شهر یا منطقه خود بروید. درخواست کارت بازرگانی بدهید. پس از دریافت کارت بازرگانی معتبر و گواهی مبدأ از اتاق ، می توانید صادرات را شروع کنید.

داشتن شماره تعرفه گمرکی صادرات فرش هم از قوانین صادرات فرش است. تعرفه ( tariff ) شماره ای برای شناسایی در ترخیص کالاست. تعرفه گمرکی صادرات فرش میزان حقوق ورودی است که باید برای ورود کالا به کشور پرداخت شود. ضمن آنکه تاجران با استفاده از این شماره می توانند فهرست کشورها را بر اساس میزان واردات فرش از ایران به دست بیاورند.

نکته مهم اینکه طبق قوانین صادرات فرش به سایر کشورهای جهان ، هر فرشی را نمی توان صادر کرد. صادرات فرش هایی که با نخ های رنگ شده غیراستاندارد بافته شده و تاروپودشان از الیاف مصنوعی است ، ممنوع تلقی می شود. به جز این ، امکان صادرات سایر فرش ها به تقریبا همه کشورهای جهان وجود دارد.

فصل پنجاه و هفتم از مقررات صادرات و واردات سال ۱۳۹۹ مربوط به فرش و سایر کفپوش ها از مواد نسجی است. در اين فصل ، مقصود از « فرش و سایر کفپوش ها از مواد نسجی » همه کفپوش هایی است كه رويه متشکل از مواد نسجي آن ها به هنگام استفاده در معرض دید واقع شود ، و همچنين تعريف فوق اشياي داراي خصوصيات كفپوش از مواد نسجي را كه براي مصارف ديگري به كار مي روند هم شامل مي شود.

طبق مندرجات ذیل یادداشت فصل ۵۷ این کتاب ، صدور انواع قالي و قاليچه كه با الياف مصنوعي يا مخلوطي از الياف مصنوعي تهيه شده باشند ، و همین طور انواع فرش هاي بافته شه با نخ هاي رنگ شه زير استاندارد و آن هايي كه تاروپودشان از الياف مصنوعي باشد هم ممنوع است.

ضمن آنکه فرش و كفپوش هاي دستباف از مواد نسجي از پشم ، موي نرم حيوان يا نايلون ، گليم و ساير فرش هاي دستباف همانند ، از ماليات بر ارزش افزود معاف هستند.

طبق تبصره ۲ ماده 32 آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات ، هر مسافری مي تواند تا سقف ۲۴ مترمربع فرش دستباف از كشور خارج کند. از نظر تعداد قطعات فرش همراه مسافر در سقف متراژ مذكور هم محدودیتی وجود ندارد.

قوانین صادرات فرش از ایران | شرکت فرش هالی اکسیر

تعرفه گمرکی صادرات فرش در ایران

در این بخش کدهای تعرفه گمرکی صادرات فرش بر اساس کتاب مقررات صادرات و واردات فرش ۱۳۹۹ را به تفصیل عرضه می کنیم. در این کتاب چهار کد برای فرش و سایر کفپوش های از مواد نسجی آورده شده است که عبارت اند از:

  • کد تعرفه گمرکی صادرات فرش و ساير كفپوش ها از مواد نسجی ، گره باف ، حتی آماده مصرف ، ۵۷۰۱ است.
  • کد تعرفه گمرکی صادرات فرش و سایر کفپوش ها از مواد نسجی ، بافته شده ، منگوله باف نشده یا پرزپاشی نشده ، حتی آماده مصرف ، همین طور گلیم ، سوماک ، کارامانی و فرش های دستباف همانند ، ۵۷۰۲ است.
  • کد تعرفه گمرکی صادرات فرش و سایر کفپوش ها از مواد نسجی ، منگوله باف و حتی آماده مصرف ، ۵۷۰۳ است.
  • کد تعرفه گمرکی سایر فرش ها و کفپوش ها از مواد نسجی ، حتی آماده مصرف هم ۵۷۰۵ است.

هر کدی ، زیرکد های خودش را هم دارد که به انواع مختلف فرش و کفپوش اشاره دارند. برای زیرکدهای هر تعرفه ، به کتاب مقررات صادرات و واردات ۱۳۹۹ و آئین نامه اجرایی آن ، عرضه شده توسط وزارت صنعت ، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنید.

تعرفه گمرکی صادرات فرش | شرکت فرش هالی اکسیر

جمع بندی

اگر شرکت صادرات فرش دارید و می خواهید فرش به سایر کشورها صادر کنید ، ابتدا باید با قوانین صادرات فرش و تعرقه گمرکی صادرات فرش آشنا شوید. این مقاله اطلاعات خوبی در این زمینه به شما می دهد. اما اگر قصد آشنایی با قوانین صادرات فرش را ندارید ، توصیه می کنیم با مشاوران بازرگانی معتبر و دارای تجربه در این زمینه مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *