همیشه وقتی صحبت از دکوراسیون اتاق نشیمن می شود استرس ما را فرا می گیرد و ما سعی می کنیم در این زمینه کاملا ایمن عمل کنیم. امروزه طرفداران تزئینات زیبا و طبیعی ، معتقدند با خرید یک فرش زیبای ایرانی و آوردن روحیه طبیعی به دکوراسیون اتاق نشیمن ، دکوراسیونی با حمایت از محیط زیست و پر از سبک ایجاد خواهید کرد که متناسب با محیط انتخابی ، کاملا در روحی مدرن و کلاسیک جای می گیرد. در این صفحه قصد داریم به نکاتی در خصوص استفاده از فرش ایرانی در دکوراسیون منزل اشاره کنیم.

استفاده از فرش ایرانی در دکوراسیون خانه

فرش های ایرانی درخشان به نظر می رسند و در اتاق هایی که رنگ های برهنه و ملایم قالب است، مانند خاکستری روشن ، بژ ، سفید یا آبی ، به زیبایی ترکیب می شوند. این آثار هنری ، درخشندگی زیادی به همراه می آورند و با استفاده از فرش ایرانی در دکوراسیون منازل ، یک مجموعه کنتراست بسیار متناقض خواهید داشت.

فرش های ایرانی ، با اهداف دکوراسیونی سازگار می شوند. اگر سبک شما کلاسیک است با فرش ایرانی به فضای خود رنگ بدهید و آن را از یکنواختی تونال جدا کنید. اگر سبک روستایی دوست دارید، بهتر است رنگ ها را به محیط اضافه کنید. افزودن یک فرش ایرانی به فضای داخلی ، می تواند ظاهر اتاق را به شدت تغییر دهد.

  • فرش در اتاق خواب

اگر فرشی را در اطراف تخت خود قرار داده اید، به شما توصیه می کنیم که حدود نیم متر بین فرش و دیوارهای خارجی آن فاصله داشته باشد. اگر فرش زیر تخت شما قرار دارد، سعی کنید تخت خواب خود را مستقیما در وسط فرش قرار دهید تا لبه های بیرون زده به نوعی مانند قاب عکس عمل کند.

این بدین دلیل است که اگر نمایش شما در هر طرف مساوی باشد، می تواند کل اتاق را متعادل تر نشان دهد.

فرش در اتاق خواب | شرکت فرش اکسیر

  • فرش آشپزخانه

باور کنید یا نکنید، فرش آشپزخانه طی سال های گذشته به طور فزاینده محبوب شده است. استفاده از فرش در آشپزخانه فضای گرم تر و جذاب تری را به ارمغان می آورد.

  • استفاده از فرش های دستباف به عنوان دیوار آویز

در استفاده از یک فرش ایرانی در دکوراسیون ، سعی کنید از فرش به عنوان دیوار آویز استفاده کنید. این یک روش عالی برای اضافه کردن علاقه و گرمای بصری به اتاق شماست و همچنین به کاهش صدا در بین دیوارهای نازک کمک می کند.

انتخاب فرش ایرانی مناسب دکوراسیون

در ادامه مطلب نکاتی را برای انتخاب فرش مناسب فضای شما آورده ایم که توجه به آن ها می تواند شما را در انتخاب یک فرش مناسب یاری کند.

  • اندازه گیری طول و عرض اتاق

برای تعیین این که چه سایز فرشی خریداری کنید، طول و عرض اتاق خود را اندازه بگیرید و سپس از هر طرف مقداری کم کنید. استفاده از فرشی که کمی کوچک تر از مساحت اتاق شما باشد، باعث بازتر و متعادل تر شدن فضا می شود.

  • انتخاب فرش ایرانی با الیاف طبیعی

 الیاف طبیعی از مقاومت بیشتری نسبت به دیگر فرش ها برخوردار هستند. هوشمندانه ترین گزینه برای فرشی که دوام داشته باشد، همیشه پشم یا ابریشم است. الیاف مصنوعی با سرعت بیشتری پیر می شوند. به طور کلی وقتی صحبت از فرش می شود، الیاف طبیعی همواره دوام بیشتری دارند.

انتخاب فرش ایرانی با الیاف طبیعی | شرکت فرش اکسیر

  • هماهنگ کردن فرش با کاغذ دیواری

 اگر قصد استفاده از یک کاغذ دیواری بسیار طرح دار را دارید، فرش با طرح ساده انتخاب کنید. اگر فرش ایرانی در دکوراسیون خانه شما طرح شلوغی دارد، تزیینات روی مبلمان و دیوارهای خود را در حداقل نگه دارید. این کنتراست باعث می شود که اتاق شما بیش از حد پرفشار نباشد.

در مکان های با تردد بالا از چه فرشی استفاده کنیم؟

 در مناطقی که از ترافیک بالاتری برخوردار هستند، انتخاب فرش با نقش و نگار ، باعث کاهش ساییدگی می شود و آسیب دیدگی آن را کمتر می کند.

  • فرش های راهرو

فرش های راهرو ، معمولا مستطیل شکل و دراز هستند. برای بزرگتر نشان دادن راهروی خود ، فرشی را خریداری کنید که عرض آن باریک تر از عرض راهرو و طول آن بیشتر از ابعاد راهرو است.

  • قرار دادن فرش در زیر میز ناهار خوری

 هنگام قرار دادن فرش در زیر یک میز ناهارخوری ، مطمئن شوید که از اطراف مقداری از فرش اضافی می آید. غذاخوری هایی که کاملا درون فرش قرار دارد، می تواند صندلی های خود را بدون گرفتار شدن و لغزش از لبه قالیچه بیرون بیاورد. بنابراین فرش اتاق غذا خوری خود را به اندازه کافی بزرگ انتخاب کنید تا مهمانان بتوانند صندلی های خود را به راحتی بیرون بکشند.

قرار دادن فرش ایرانی در زیر میز ناهار خوری | شرکت فرش اکسیر

  • توجه به موانع در کف اتاق

 قبل از انتخاب سایز فرش خود ، حتما از منافذ کف ، سیم برق یا چهارچوب درب آگاهی داشته باشید. اگر به آن ها توجهی نشود ممکن است موانع ناخواسته ایجاد کنید. بنابراین مطمئن شوید که هر مانعی مانند سیم برق ، قاب درب ها ، در سر راه شما وجود نداشته باشد.

فرش دستبافت بخریم یا ماشینی؟

 فرش دستبافت در مقابل فرش ماشینی دوام بیشتری دارد. اگرچه در بعضی موارد فرش دستباف گران تر است اما ارزش آن با گذشت ۲ سال از ماندگاری آن مشخص می شود. به طور کلی فرش دستباف ، همیشه در بلندمدت سرمایه گذاری بهتری است.

شکل های مختلفی فرش ایرانی در دکوراسیون

 برخی از افراد گمان می کنند که یک فرش همواره باید به شکل مستطیل باشد. اما این تصور درست نیست. در حقیقت این نحوه دسته بندی مبلمان شماست که فرم فرش را تعیین می کند. سعی کنید بفهمید که کدام شکل فرش بیشتر با مبلمان شما هماهنگ می شود. مستطیل، گرد یا بیضی؟

انتخاب رنگ فرش ایرانی در دکوراسیون

تقریبا در تمامی سبک ها ، فرش ایرانی در دکوراسیون ، می تواند مناسب ترین شرایط برای محیط پرجنب و جوش شما باشد. بنابراین برای افزودن رنگ های زنده، به دنبال یک فرش ایرانی با طرح برجسته باشید.

بسیاری از طراحان ، نقش های برجسته در اتاق نشیمن را دوست دارند. زیرا این فرش ها ، مبلمان و سایر لوازم جانبی اتاق را جذاب و برجسته تر می کنند. الگو و بافت فرش های ایرانی ، زیبایی بی حد و حصری دارد و این همان جنبه ای است که آن را منحصر به فرد می کند.

البته انتخاب رنگ فرش هم بسیار مهم است و باید مراقب فرش های رنگی که انتخاب می کنید باشید. چرا که بافت فرش ها ، نور را منعکس می کند. باید به میزان تردد از روی فرش هم دقت شود. برای اتاق های نشیمن که میزان تردد بالاتری دارند، استفاده از فرش های با رنگ های برنزه و تیره مناسب تر است.

برای اتاق خواب هم ، فرش های سبز ، آبی یا خاکستری را انتخاب کنید که حس آرامش را القا می کند. اگر فرش شما بعد از این که در اتاق پهن شد، روشن تر یا تیره تر از چیزی که انتظار دارید به نظر رسید، معمولا به دلیل نورپردازی در هر اتاق است. به همین دلیل ، بافت و رنگ آن فرش ، نسبت به نمونه ای که در نمایشگاه انتخاب کرده اید، سبک تر یا سنگین تر به نظر می رسد. در اتاقی که دارای نور طبیعی فراوان است، فرش ها سبک تر به نظر می رسند

. وقتی نور داخل اتاق کمرنگ باشد، یا اینکه خارج از اتاق به طور طبیعی تاریک تر باشد، به نظر می رسد که رنگ فرش ، به نمونه اصلی خود نزدیک تر است. جدا از در نظر گرفتن اینکه چگونه نور منعکس شده یک توهم نور ایجاد می کند، فرش های رنگ روشن اتاق را گسترده تر نشان می دهند و فرش های رنگ تیره چشم نواز هستند.

انتخاب رنگ انتخاب فرش ایرانی در دکوراسیون | شرکت فرش اکسیر

انتخاب یک فرش ایرانی برای داشتن یک دکوراسیون درست و اصولی بسیار مهم است. فرش شخصیت ، سبک و گرما را به فضای خانه تزریق می کند و می توان گفت یکی از گران ترین قطعاتی هستند که شما برای خانه خود خریداری می کنید.

بنابراین دقت در انتخاب آن بسیار مهم است و باید اطمینان حاصل کنید که فرشی که می خرید ، کاملا مناسب فضای شماست. البته همانطور که پیش تر هم ذکر شد، فقط دقت در انتخاب یک فرش کافی نیست. زیرا بسیار مهم است که بدانید چگونه فرش خود را به طور صحیح قرار دهید.

فرش برای اتاق ، به اندازه یک قطعه هنری ، مبل یا صندلی مهم است. می توان گفت که فرش و آثار هنری همه باید به عنوان یک خانواده عمل کنند و از لحاظ زیبایی با یکدیگر همخوانی داشته باشند.

کلام آخر

در پایان این نکته را یادآور می شویم که تصمیم گیری در مورد انتخاب یک فرش ایرانی در دکوراسیون ، هیچ قانون مشخصی درباره سایز ، طرح و رنگ فرش وجود ندارد و افراد باید چیزی را خریداری کنند که دوست دارند و می دانند که نیازهای آن ها را برآورده خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *