اگر از طرفداران هنر فرش و فرش بافی باشید؛ حتماً نام موزه فرش ایران به گوشتان خورده است و بعید نیست که برای یک بار هم که شده از این مکان تاریخی و زیبا، دیدن کرده باشید. در این مکان می توانید تمامی فرش های باارزش و تاریخی زیبا را یکجا در آن ببینید.

موزه فرش ایران حتی برای گردشگرانی که قصد دارند از یک مکان فرهنگی و هنری دیدن کنند هم انتخاب خوبی محسوب می شود. در ادامه با این مکان و تاریخچه تأسیس آن آشنا می شویم و هر اطلاعاتی که در زمینه بازدید از موزه فرش نیاز دارید، در اختیارتان قرار می گیرد.

تاریخچه موزه فرش ایران

فرش ایرانی تلفیقی از هنر و صنعت است که به عنوان اعتباری برای ایران در فرهنگ ما وجود دارد، به گونه ای که تمام هنرشناسان فرش ایرانی را یکی از زیباترین صنایع دستی می دانند که همانند آن را در هیچ جای دنیا نمی توان یافت.

سرآغاز هنر فرش بافی در ایران به دوره هخامنشی برمی گردد. قدیمی ترین فرش شناخته شده در جهان مربوط به ۲۵۰۰ سال پیش است که در جنوب سیبری کشف شده است.

موزه فرش ایران با هدف ایجاد یک نمایشگاه دائمی از فرش های باارزش ایرانی و همچنین با هدف پژوهش در سوابق، کیفیت تاریخی هنر و همچنین گردآوری و خریداری انواع فرش های دست باف ایرانی، تأسیس گردید. تاریخچه این موزه اولین بار به دوره پهلوی برمی گردد. این مکان که از جاهای دیدنی تهران است؛ به دستور فرح پهلوی ساخته و در ۲۲ بهمن ماه ۱۳۵۶، افتتاح شده است.

موزه فرش ایران | شرکت فرش اکسیر

آدرس موزه فرش ایران

موزه فرش ایران در تهران و در ضلع شمالی پارک لاله، قرار دارد. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم باید به فروشگاه سپه در خیابان فاطمیه اشاره کنیم که موزه فرش دقیق روبروی این فروشگاه قرار دارد.

برای اینکه بتوانید به این مکان دست پیدا کنید؛ می توانید از مترو، اتوبوس و یا تاکسی استفاده کنید. اگر قرار است با مترو به موزه فرش ایران بروید؛ باید در ایستگاه انقلاب در خط ۴ مترو از قطار پیاده شده و به وسیله تاکسی در خیابان کارگر شمالی به تقاطع خیابان دکتر فاطمی و ورودی موزه فرش برسید.

در صورتی که برای رسیدن به موزه فرش عجله ای نداشته باشید؛ می توانید از اتوبوس هایی که در مسیر میدان آزادی – میدان هفت تیر و میدان آزادی – میدان ولیعصر حرکت می کنند و در ضلع جنوبی پارک لاله ایستگاه دارند، استفاده کنید. پس از پیاده شدن از اتوبوس می  توانید با ۵ دقیقه پیاده روی به موزه فرش برسید.

البته روش سومی هم برای رفتن به موزه فرش وجود دارد. به این منظور می توانید از تاکسی هایی که در مسیر بلوار کشاورز- خیابان فاطمی و خیابان کارگر شمالی تردد می کنند، استفاده کنید. البته تاکسی های مختلفی از میدان ولیعصر، میدان دکتر فاطمی، میدان هفت تیر و انقلاب اسلامی، به ورودی های مختلف اطراف پارک لاله تردد می کنند و می توانید پس از پیاده شدن از تاکسی، با کمی پیاده روی به موزه فرش ایران برسید.

اگرچه برای رسیدن به این موزه زیبا مجبور به صرف مدت زمانی برای رفت و آمد هستید؛ اما قطعاً زمانی که با عظمت و شکوه این نمایشگاه و موزه رو به  رو شوید، متوجه می شود که قطعاً ارزش این وقت گذاشتن را داشته است.

فضای بیرون موزه فرش ایران | شرکت فرش اکسیر

ساعت کار موزه

اگر مسیر لازم تا رسیدن به موزه فرش را طی کنید و با درهای بسته این نمایشگاه بزرگ مواجه شوید، حسابی توی ذوقتان می خورد. پس بهتر است قبل از اینکه راهی شوید؛ از باز بودن موزه اطمینان پیدا کنید.

موزه فرش ایران تمامی روزهای هفته به جز دوشنبه ها و ایام سوگواری، پذیرای هنردوستان و مراجعه کنندگان گرامی می باشد. در نیمه اول سال، از ساعت ۹ تا ۱۸ و در نیمه دوم سال، از ساعت ۹ تا ۱۷ می  توانید به موزه فرش ایران مراجعه کنید. بهای بلیت در سال ۱۴۰۰ برای گردشگران داخلی، ۵ هزار تومان و برای گردشگران خارجی، ۵۰ هزار تومان می باشد.

معماری و بخش های موزه فرش ایران

یکی از ویژگی های بسیار جالبی که موزه فرش ایران دارد، این است که نمای بیرونی آن به دار قالی شباهت دارد. طراح بنای این موزه عبدالعزیز فرمان فرماییان است. این موزه مساحتی برابر ۳۴۰۰ مترمربع دارد که شامل دو تالار می باشد.

تالار طبقه همکف مخصوص نمایشگاه دائمی است که در حدود ۱۵۰ قطعه فرش نفیس و تاریخی را در خود جای داده است و تالار طبقه بالا برای برگزاری نمایشگاه موقت گلیم و قالی، در نظر گرفته شده است.

آثار موجود در موزه فرش ایران

آثار موزه فرش ایران | شرکت فرش اکسیر

آنچه که در موزه فرش ایران می توانید ببینید؛ شامل انواع گلیم ها و فرش های دست بافت می شود که از نظر طرح و رنگ شبیه به هم نبوده و هرکدام قدمت مشخصی دارند. این موزه فرش شامل قالی های باارزشی است که از قرن نهم هجری تا دوره معاصر در آن مکان، نگهداری می شوند.

در طبقه همکف شاهد قالی هایی از شهرهای کاشان، کرمان، اصفهان، تبریز، خراسان و کردستان خواهید بود که اگر از حق نگذریم، باید بگوییم طرح و رنگ خیره کننده آن ها، زبانزد بازدیدکنندگان موزه است.

در این موزه زیبا آثار متعددی قرار دارند. از قالیچه دست بافت ارزشمند کاشانی معروف به قالیچه میرزا کوچک خان جنگلی «گرفته تا گلیم» طرح محرابی تصویری حضرت عیسی (ع) با حواریون، همه و همه در تالارهای موزه فرش ایران قابل مشاهده هستند.

اگر از علاقه مندان به هنر فرش باشید، قطعاً با دیدن آثار موجود در موزه فرش ایران به وجد می آیید. در این موزه قالی های منحصر به فرد هراتی به نقش ماهی دیده می  شوند. همچنین فرش و گلیم هایی که متعلق به خطه کردستان هستند، با بافت های سنگین و پشمی زیبایی، به چشم می خورد.

علاوه بر فرش و گلیم؛ در این مکان زیبا می توانید کتاب های بسیار نفیسی به زبان های فارسی، عربی، فرانسه، انگلیسی و آلمانی ببینید که به راحتی در اختیار هنردوستان و پژوهشگران قرار می  گیرند. البته اگر اولین بار است که به این مکان می روید؛ می توانید از فیلم  ها و اسلایدهایی که در زمینه گلیم و قالی بافی در سالن نمایشگاه موزه وجود دارند؛ به عنوان راهنما استفاده کنید.

کلام آخر

امیدواریم از این مطلب استفاده لازم را برده باشید و بتوانید با بازدید از موزه فرش ایران، هرچه بیشتر با تاریخ کهن و هنرهای اصیل این مرز و بوم آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *