صنعت فرش بافی ماشینی هر روز در حال خلق آثار جدید و متنوعی است تا بتواند سلیقه های بیشتری را تامین کند. سبک های جدید از انواع فرش ها هر روز به بازار می آیند و هارمونی خوبی با سایر دکوراسیون فضاهای مورد نظر برقرار می کنند. در این بین یکی از انواع فرش های ماشینی که امروزه با استقبال خوبی مواجه است، فرش مراکشی است.

فرش طرح مراکشی قدمتی طولانی دارند؛ اما در حال حاضر به شکل ماشینی و با تکنولوژی روز صنعت فرش بافی مدرن بافته می شوند. در این مقاله قصد داریم درباره این نوع فرش ها اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهیم.

فرش مراکشی از گذشته تا به امروز

فرش طرح مراکشی و یا فرش بنی اورین نام نوعی قالی است که در گذشته در یکی از قبایل بربر آفریقایی بافته می شد. این فرش ها در نمونه اصلی و قدیمی خود توسط زنان روستایی قبیله بربر در کوه های اطلس مراکش بافته می شد.

نخ به کار رفته در این فرش از نوع پشم گوسفندی است و با توجه به اینکه پشم گوسفند در چندین طیف رنگی مختلف وجود دارد، رنگ هر فرش با دیگری متفاوت است. به همین دلیل رنگ طبیعی این فرش ها از سفید عاجی مایل به زرد تا قهوه ای روشن و تیره متغیر است.

فرش مراکشی | شرکت فرش اکسیر

البته در گذشته این فرش های مراکشی بیشتر جنبه یک روانداز را داشتند. در نتیجه بافتی نرم و لطیف داشتند تا بدن را آزار ندهد. همچنین الیاف این نوع فرش از پشم گوسفندان ارتفاعات بالای کوه ها تهیه می شد. این الیاف با نرمی و گرمای خود ، ضخامت مناسبی داشتند. به همین دلیل از آن ها برای بافت پتوهای گرمی در رنگ های بژ ، طوسی ، کرم و سفید استفاده می شد.

این فرش ها که در اصل دستبافت بوده و توسط زنان قبیله بربر بافته می شدند، نقشه های ساده ای مانند الماسی ، زیگزاگ و خطوط مختلف داشتند. بافت فرش نیز به صورت دستی و یا با کمک ماشین های بافت ، انجام می شد.

در حال حاضر فرش مراکشی با طرح های زیبا ، خاص و ملایم خود در بازار جهانی طرفداران یادی پیدا کرده است. به طوری که در ایران نیز این فرش ها جزء فرش های ماشینی پر طرفدار هستند.

ویژگی های فرش طرح مراکشی

  • نخ به کار رفته در بافت فرش از نوع ویکرون هیت ست شده است که در گروه الیاف پلی استر قرار دارد. نخ هیت ست شده مقاومت فرش را بالا می برد و از پرزدهی آن جلوگیری می کند.
  • این فرش ها عموما در تراکم 2100 و 500 شانه بافته می شوند و ارتفاع نخ خاب در آن ها تا 8 میلی متر می رسد.
  • فرش در ابعاد مختلفی تولید می شود؛ به طور معمول ابعاد 2 ، 4 و 6 متری با استقبال بیشتری روبرو است. به همین دلیل می توان برای فضاهای مختلف و با ابعاد متفاوت این فرش را در نظر گرفت.

مزایای فرش های مراکشی

این مدل فرش ها مزایای جالب توجهی دارد و به همین دلیل با استقبال خوبی از سوی خریداران روبرو می شود. در ادامه به این موارد اشاره می کنیم.

  1. قیمت مناسب

این مدل فرش ، کیفیت مطلوب و در عین حال قیمتی مناسبی دارد. به همین دلیل مصرف کنندگان می توانند با هر سطح درآمدی که دارند، این فرش را تهیه کنند و در دکوراسیون فضاهای منزل از آن استفاده کنند.

مزایای فرش های مراکشی | شرکت فرش اکسیر

  1. فرشی مناسب اتاق کودک

فرش بنی اورین و یا طرح مراکشی ، دارای طرحی کلاسیک است؛ اما در عین حال می توان برای فضاهای مختلف یک منزل مانند اتاق کودک ، فضاهای گرم و صمیمی و حتی در هتل ها از آن استفاده کرد.

با توجه به اینکه اتاق کودک نیاز به فرشی لطیف با طرح های باز و جذاب دارد، فرش طرح مراکشی گزینه مناسبی برای این فضا است. از سوی دیگر الیاف این فرش کاملا هیت ست شده است و حساسیتی برای بدن کودکان ایجاد نمی کند.

علاوه بر آن در فضای هال و اتاق نشیمن ، با انداختن این مدل فرش می توان فضایی گرم و صمیمی ایجاد کرد.

  1. کیفیت بالا و دوام مناسب

الیاف به کار رفته در بافت فرش مراکش با دوام و مقاوم است. در نتیجه کیفیت مطلوبی در فرش ایجاد می کند. استحکام و طول عمر بالای این فرش به شما امکان می دهد که با خیال راحت بارها آن را بشویید و ترسی از فرسودگی آن نداشته باشید.

  1. فرشی نرم و گرم

شاید تصور کنید که طرح های باز و بزرگ این فرش نشانه ضخامت فرش هستند؛ در حالی که چنین نیست. این فرش با وجود طرح های خاص و جالب خود ، بافتی کاملا نرم و لطیف دارد. به همین دلیل گزینه مناسبی برای اتاق خواب است تا خوابی راحت و مطبوع را برای شما به ارمغان بیاورد.

فرش طرح مراکش | شرکت فرش اکسیر

  1. شستشوی آسان فرش

یکی از فاکتورهای فرش با کیفیت و مناسب ، مقاومت آن در برابر شستشوهای مکرر است. با خرید فرش مراکشی می توانید مطمئن باشید که این فرش مقاومت بالایی دارد. علاوه بر آن وزن سبک فرش ، شستشو و حمل و نقل آن را آسان می کند. همچنین الیاف آن به سرعت و راحتی شسته می شود و سریع تر از فرش های دیگر خشک می شود.

  1. فرشی شیک و مدرن

فرش طرح مراکشی با الیاف نرم و طرح های دلنشینی که دارد، مناسب فضاهای متفاوت است. این فرش های دوست داشتنی با رنگ های محدود و طرح های خاص خود ، ظرافت بالایی دارند. به همین دلیل می توان برای دکوراسیونهای مختلف آن ها را به کار برد.

به عبارت دیگر ، با توجه به اینکه این فرش ها پر نقش و نگار نیستند، نمای مدرنی به فضا می بخشند. علت این مسئله طرح های هندسی ، ساده و یکدستی است که در بافت فرش به کار رفته است.

  1. رنگ بندی خاص

با وجود اینکه فرش های مراکشی در رنگ های محدودی در بازار عرضه می شوند؛ اما در عین حال همین رنگ های محدود را می توان به راحتی با سایر وسایل و دکوراسیون منزل هماهنگ کرد تا یک هارمونی خاص ایجاد شو

رنگ بندی خاص فرش مراکشی | شرکت فرش اکسیر

  1. لکه بری سریع فرش

این فرش ها که در دسته فرش های فانتزی قرار دارد، با الیاف منحصر به فرد خود به راحتی تمیز می شوند. به همین دلیل از لکه های ایجاد شده بر روش فرش نگران نشوید.

  1. لایه بندی فرش

فرش مراکشی وزن سبکی دارد؛ به همین دلیل می توانید این فرش را روی موکت و یا سایر فرش ها مانند فرش جوت بیاندازید و یک لایه بندی خاص از سنتی و مدرن ایجاد کنید.

کلام پایانی

فرش مراکشی با گذشته طولانی خود فرشی کلاسیک محسوب می شود که به دنیای مدرن امروز پا گذاشته است. در حال حاضر نیز برای انتخاب فرش مناسب هر فضا باید فاکتورهای مختلفی مانند هماهنگی آن با سایر دکوراسیون ، قیمت مناسب و … را در نظر گرفت.

فرش مراکشی نیز قیمت مناسبی دارد و همه خانواده ها با هر توان خرید و بودجه ای می توانند فرش مناسب خانه خود را بخرند و از زیبایی آن بهره ببرند. این فرش با طرح های ساده ، خاص و جذاب خود گزینه مناسبی برای فضاهای مختلف یک خانه است تا به آن گرما و حال و هوایی دلنشین ببخشد. علاوه بر آن استفاده از الیافت هیت ست شده در بافت فرش طرح مراکشی باعث می شود که الیاف آن کاملا ضد حساسیت و آلرژی باشد و بتوان به عنوان فرش اتاق کودک از آن استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *