فرش ها قدمت بالایی دارند. بسیاری، خاستگاه فرش و قالی را کشور ایران دانسته اند. البته تا قبل از کشف فرش پازیریک، همه فکر می کردند که مهد فرش تمدن مصر باشد. اما بعد از کشف این فرش، نگاه ها به سمت ایران برگشت. از زمان پیدایش قالی ها و فرش ها، تاکنون مدت بسیار زیادی می گذرد. اما در این مدت طولانی ، فرش اصالت و ماهیت خود را از دست نداده است و همچنان مشابه نمونه های قدیمی ساخته می شود. در این بین فرش هایی تولید می شوند که با فناوری های روز عجین شده اند. یکی از همین فرش ها ، فرش فانتزی یا فرش مدرن نام دارد.
اما فرش فانتزی چیست؟ تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا همراه پاسخ به سوال فرش فانتزی چیست؟ نگاهی نیز به انواع و ویژگی‌های فرش فانتزی نیز داشته باشیم.

فرشی فانتزی چیست؟

در جهان، ایران به تولید فرش های باکیفیت معروف است. در داخل ایران نیز ، شهرهای تبریز و کاشان و یزد زبان زد هستند. قطعا به دنبال چنین فرهنگ غنی در زمینه تولید فرش ، یک سری سلیقه های متنوع هم ایجاد می شود. ما ایرانی ها به فرش علاقه زیادی نشان می دهیم و در انتخاب آن دقت می کنیم. بازار نیز محصولات متنوعی را در این راستا ارائه می دهد.

اما به مرور زمان ، فرش ها شکل مدرن به خود گرفته اند، به طوری که امروزه افراد به دو دسته طرفداران فرش های سنتی و طرفداران فرش فانتزی یا مدرن تقسیم شده اند. فرش ها از نظر دسته بندی می توانند بسیار متفاوت باشند. متخصصان این حوزه ، فرش ها را از نظر رنگ و طرح ، به دو دسته مدرن و کلاسیک تقسیم می کنند.

در پاسخ به سوال فرش فانتزی چیست باید بگوییم: فرش مدرن یا همان فانتزی، در طرح و نقش، تفاوت اساسی با فرش های کلاسیک دارد. اما می توان گفت که متریال و مواد تشکیل دهنده آن ها همچنان یکسان است.

طرح های جذاب فرش فانتزی | فرش اکسیر

انواع فرش فانتزی

فرش فانتزی از نظر تراکم گره ها، به 500 ، 700 ، 1000 ، 1200 و 1500 شانه تقسیم می شود. متریال استفاده شده در ساخت چنین فرش هایی می تواند نخ ابریشم، پلی استر، بامبو یا حتی پنبه و پشم باشد. از بین این مواد ، پلی استر به دلیل تولید انبوه صنعتی توسط پتروشیمی ها ، از قیمت مناسبی برخوردار است. به  همین سبب ، بسیاری از تولیدکنندگان فرش مدرن یا فانتزی ، برای تولید فرش از پلی استر استفاده می کنند. به نحوی که می توان گفت بیشتر فرش های فانتزی موجود در بازار، از همین متریال ساخته شده است.

فرش های فانتزی نقش و طرح بسیار متنوعی دارند که اگر بخواهیم آن ها را دسته بندی کنیم، احتمالا موفق نخواهیم شد. طرح و نقش فرش فانتزی از قانون خاصی تبعیت نمی کند و هر نوع مفهومی را که در این دنیا وجود دارد شامل می شود، از طرح های انیمیشنی و کارتونی گرفته تا یک طرح نامفهوم و انتزاعی ؛ اما فرش های سنتی این طور نیستند. فرش های سنتی همیشه از الگوریتم ها و طرح های خاصی برای نقش فرش ها استفاده می کردند. برای مثال طرح گل شاه عباسی که تصویر آن را در زیر می بینید.

  • فرش مدرن فریز
    فرش فریز نوع دیگری از فرش فانتزی است که شباهت بسیاری به قالی ها و گلیم ها دارد. این فرش تراکم نسبتا پایینی دارد و به همین منظور از نخ های ضخیم بهره می برند تا این تراکم پایین تا حد امکان جبران شود. فرش فریز ، محدودیتی در طرح و رنگ ندارد و می تواند نقش های گوناگونی به خود بگیرد.
  • فرش فانتزی شگی
    فرش شگی،  نوعی از فرش فانتزی است که در فرهنگ اروپایی کاربرد بسیار زیادی دارد. چنین فرشی در اروپا ، عمدتا راگ خوانده می شود. فرش شقی پرزهای بلندی دارد و طرح آن معمولا ساده و خلوت است. اما می توان از طرح های شلوغ و خلاقانه در نقش این نوع فرش ها هم استفاده کرد. فرش شگی بیشتر برای دکوراسیون خانه اهمیت دارد تا راحتی و کیفیت.

فرش شگی یک نمونه فرش فانتزی | شرکت فرش اکسیر

  • فرش مدرن شنل

شنل، فرش فانتزی ای است که ظرافت آن نسبت به انواع دیگر قالی ، بیشتر است. نام دیگر فرش شنل ، فرش بلژیکی است. این نوع فرش نیز هیچ محدودیتی در طرح و رنگ ندارد و برای زیباتر کردن فضای خانه استفاده می شود.

دقت کنید این فرش تحت فشار اجسام سنگین مانند پایه های میز یا صندلی شکل می گیرد و از فرم اصلی خود دور می شود. نکته دیگری که باید در نگهداری فرش های شنل در نظر داشته باشید ، نحوه شستشو و نگهداری آن است.

چرا افراد به خرید فرش مدرن علاقه دارند؟

  • فرش های فانتزی به دلیل تنوع در جنس و متریالی که دارند، طیف کیفیت گسترده ای را شامل می شوند. اما به طور کلی ، می توان این طور اذعان کرد که کیفیت فرش های فانتزی بیش از فرش های دیگر است.
  • تنوع طرح و نقش این فرش ها بسیار زیاد است و دست شما در انتخاب فرش مورد علاقه تان باز خواهد بود.
  • متریال به کار گرفته شده در فرش ها به نحوی است که از ایجاد حساسیت پوستی جلوگیری می کند.
  • اگر قیمت یک فرش برایتان مهم است، ما فرش فانتزی را به شما پیشنهاد می کنیم. به دلیل ارزان بودن متریال و مواد تشکیل دهنده این نوع فرش ها ، قیمت تمام شده آن ها مناسب است و هر نوع مخاطبی قادر به خرید خواهد بود.

فرش فانتزی چیست؟ نمونه ای از فرش فانتزی و مدرن | فرش اکسیر

برندهای معروف ایرانی در زمینه تولید فرش فانتزی

وقتی صحبت از صنعت فرش می شود، کشور ما حرف اول و آخر را می زند. خوشبختانه در ایران ، تولیدکنندگان بسیار ماهری وجود دارند که علاوه بر طرح و نقش زیبایی که ایجاد می کنند، کیفیت را نیز تضمین می کنند.

اگر گشتی در بازار بزنیم، با توجه به قیمت ها می توانیم درباره کیفیت فرش ها نتیجه بگیریم. هر چه قدر که تراکم یک فرش بیشتر باشد یا طرح و نقش زیبایی داشته باشد، آن فرش قیمت بیشتری خواهد داشت.

جنس مواد به کار رفته در تولید فرش فانتزی هم بسیار مهم است. قطعا نمی توان قیمت فرش های ابریشمی را با فرش هایی که از پلی استر ساخته شده اند مقایسه کرد. اما اگر نتوانستید از طریق این موارد به نتیجه خوبی برسید، برخی برند ها کارساز خواهند بود.
الماس کویر ، ساوین ، فرش ماهور ، فرش شاهکار درین ، فرش آرمانی و فرش اکسیر ، از برند های خوش نام در زمینه تولید فرش فانتزی یا مدرن هستند.
امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم پاسخ مناسب برای پرسش فرش فانتزی چیست را برای شما داده باشیم. در صورت وجود هرگونه سوال، پذیرای نظرات و پرسش های شما در بخش کامنت هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *