برای استفاده از مونوکروم در طراحی داخلی ، معمولا از یک رنگ پایه در اتاق استفاده می شود. اما سایه ها و سایر رنگ ها ، بخش هایی از پالت رنگی آن رنگ پایه هستند. طراحی مونوکروم یک نوع طراحی بسیار جسورانه و چشمگیر است که می تواند ظاهری زیبا و لطیف را در نگاه اول ایجاد کند.

استفاده از یک پالت تک رنگ در طراحی داخلی باعث می شود که حس هماهنگی و تعادل در بیننده به وجود آید. در این مقاله می خواهیم شما را با نحوه پیاده سازی این نوع طراحی آشنا کرده و عناصر تاثیرگذار در آن را بررسی کنیم.

فایده استفاده از طراحی مونوکروم در فضای داخلی چیست؟

طراحی مونوکروم | شرکت فرش اکسیر

گسترش رنگ پایه با استفاده از سایه هایی که با آن همخوانی دارند ، می تواند توهمی از فضای باز را ایجاد کند. درنتیجه برای اتاق های کوچک تر که می خواهند خود را در چشم بیننده بزرگ نشان دهند ، استفاده از طراحی مونوکروم گزینه بسیار مناسبی است.

همچنین برای نرم کردن لبه های اجزای داخلی اتاق نیز می توان از مونوکروم در طراحی داخلی کمک گرفت. در کنار این ها می توان از نورپردازی و بازی سایه ها در کنار استفاده از بافت های متفاوت برای حجم بخشیدن به فضاهای مسطح استفاده کرد.

در کنار این ها استفاده از یک تم رنگی در فضای داخلی باعث می شود که شما تمرکز خود را به جای تطبیق رنگ ها و تضاد میان آن ها ، بر روی مبلمان ، دیوار ها و جزییات کوچک قرار دهید. در نتیجه می توانید یک فضای منحصر به فرد را در داخل خانه خود به وجود آورید. به این ترتیب استفاده از مونوکروم در طراحی داخلی می تواند از سردرگمی و هرج ومرج رنگی در فضای خانه بکاهد.

نحوه استفاده از مونوکروم در طراحی داخلی

زمانی که از مونوکروم در طراحی داخلی استفاده می کنید ، باید اطمینان حاصل کنید که رنگ به طور کامل فضای اتاق را پوشش نمی دهد. زیرا این پوشش دهی کامل می تواند باعث ایجاد فشار در قسمت بینایی و حسی بیننده شود.

شما می توانید از مناطق سیاه و سفید به عنوان فضای خالی استفاده کنید تا چشمان بیننده با دیدن آن ها استراحت کند. استفاده از رنگ های خنثی می تواند انرژی بیشتری را به پالت رنگی شما ببخشد.

طراحی های داخلی تک رنگ معمولا در بازه رنگی بژ یا خاکی قرار می گیرند. مهم ترین نکته در استفاده از مونوکروم در طراحی داخلی ، استفاده از تناژ است. این موضوع به شما کمک می کند که از یک طراحی خسته کننده فاصله بگیرید. هرچند ایده های طراحی تک رنگ بر روی برجسته سازی یک رنگ متمرکز هستند اما شما هرگز نباید خود را محدود به استفاده از یک رنگ کنید. بلکه باید از همه رنگ های مرتبط با رنگ پایه برای تزیین فضا استفاده کنید.

انتخاب رنگ در طراحی مونوکروم

طراحی داخلی مونوکروم | شرکت فرش اکسیر

یکی از مهم ترین عوامل در طراحی مونوکروم ، انتخاب رنگ است. طراحان مونوکروم معمولا با توجه به فضای خانه و هدف شما از این طراحی رنگ های مختلفی را پیشنهاد می دهند. اما همواره باید این طیف وسیع از رنگ ها را به سه بخش اصلی تقسیم کنید تا بتوانید مهم ترین قسمت ها در اتاق را برجسته نمایید. استفاده از طیف های تیره ، متوسط و روشن باعث می شود که بتوانید یک نگاه منسجم را ایجاد کنید.

در این نوع طراحی نباید خود را به رنگ های خنثی محدود کنید. بلکه می توانید با توجه به فضا ، از هر رنگی استفاده کنید.

اما وجود رنگ های خنثی برای خارج کردن فضای داخلی از یکنواختی ، الزامی است. هوشمندانه ترین روش در انتخاب رنگ مناسب برای طراحی مونوکروم ، استفاده از نمودار های رنگی است. به این ترتیب می توانید همه رنگ های مرتبط با رنگ پایه خود را پیدا کرده و از آن ها در فضا استفاده کنید.

اهمیت فرش در طراحی مونوکروم

یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین عناصر در طراحی مونوکروم ، فرش است. فرش ها در طراحی مونوکروم می توانند همان نقطه استراحتی باشند که چشم بیننده به آن نیاز دارد. به علاوه انتخاب درست طرح فرش باعث می شود که شما بتوانید دقیقا به هدف خود از طراحی مونوکروم دست پیدا کنید.

امروزه فرش های مونوکروم در طراحی داخلی جایگاه بسیار ویژه ای را پیدا کرده اند. این نوع طرح ها به دلیل طرح های مدرن و خطوط منظمی که دارند ، می توانند رنگ و بوی متفاوتی را به فضای خانه ببخشند. فرش های مونوکروم طراحی بسیار ساده ای دارند و معمولا از رنگ های سیاه و سفید یا خنثی برای طراحی آن ها استفاده شده است.

به این ترتیب می توان از این نوع فرش ها به عنوان نقطه ای برای استراحت چشم بیننده در طراحی مونوکروم استفاده کرد.

طراحی ساده فرش های مونوکروم باعث می شود که هدف اصلی طراحی مونوکروم نادیده گرفته نشود. به عبارت بهتر این نوع فرش ها در نگاه اول بیننده را به خود جذب نمی کنند. درنتیجه طراحان به خوبی می توانند در برجسته سازی عناصر مهم با استفاده از بازی نور و سایه ها موفق عمل کنند.

در کنار این ها شما می توانید طیف های رنگی دیگری از فرش مونوکروم را نیز انتخاب کنید. به این ترتیب استفاده از این نوع فرش ها تضادی را در فضای اتاق شما به وجود نیاورده و می تواند کامل کننده طرح موردنظر شما باشد.

فرش های مناسب برای پیاده سازی مونوکروم در طراحی داخلی

مونوکروم در طراحی داخلی | شرکت فرش اکسیر

همان طور که گفتیم مناسب ترین فرش ها برای پیاده سازی مونوکروم در طراحی داخلی، فرش مدرن با طراحی و رنگ بندی مونوکروم هستند. فرش اکسیر یکی از پیشگامان تولید فرش مدرن، در طراحی های خود از نیم نگاهی به این سبک دکوراسیون اشته است. به همین جهت فرش های فانزی مدرن فرش اکسیر یکی از گزینه های اصلی طراحان داخلی است. در ادامه برخی از بهترین گزینه های موجود برای این نوع طراحی معرفی شده اند.

  • مجموعه فرش مدرن طوسی

فرش های موجود در مجموعه فرش مدرن طوسی فرش اکسیر از بهترین گزینه ها برای پیاده سازی مونوکروم طوسی در طراحی داخلی هستند. طرح های موجود در این مجموعه معمولا به صورت تک رنگ در تناژ رنگی فرش طوسی، فرش نقره ای و فرش مشکی طراحی شده اند.

فرش های فانتزی طوسی 1200 شانه هستند و تراکم 3600 دارند. به علاوه به دلیل ترکیب الیاف طبیعی بامبو و الیاف مصنوعی اکریلیک در آن ها ، از دوام خوبی برخوردار هستند. فرش های مدرن فرش اکسیر دارای طرح های مدرن و مینیمال هستند که می تواند آن ها را برای طراحی مونوکروم با رنگ طوسی مناسب سازد.

  • مجموعه فرش مدرن کرم

یکی دیگر از نمونه فرش های مناسب طراحی مونوکروم کرم در فرش اکسیر، فرش های موجود در مجموعه فرش مدرن کرم هستند. این نوع از فرش ها به دلیل استفاده از نخ های کرم و طلایی، می توانند با طراحی های مدرن و سنتی سازگار شوند. طرح های موجود در این مدرن کرم بسیار متنوع هستند. از این میان می توان طرح های ساده ای را پیدا کرد که به خوبی با یک فضای مونوکروم هماهنگ می شوند.

فرش های موجود در مجموعه مدرن کرم نیز معمولا دارای رنگ های خنثی مانند کرم و بژ هستند و سایه ها در پیاده سازی طرح ها، نقش مهمی را ایفا می کنند. همین موضوع باعث شده که این فرش ها به یک گزینه خوب برای پیاده سازی مونوکروم کرم در طراحی داخلی تبدیل شوند.

  • مجموعه فرش وینتیج

در میان فرش های موجود در مجموعه فرش وینتیج نیز می توان طرح هایی را پیدا کرد که به خوبی با طراحی های مونوکروم سازگار می شوند. در طراحی فرش وینتیج یا پتینه نیز معمولا رنگ های خنثی و سایه ها نقش اصلی را ایفا می کنند. به همین دلیل فرش های این مجموعه می توانند به خوبی با المان های مونوکروم در طراحی داخلی هماهنگ شوند.

سخن پایانی

استفاده از مونوکروم در طراحی داخلی یک انتخاب بسیار جسورانه است که باعث می شود شما بتوانید فضای منحصر به فردی را در داخل منزل خود به وجود آورید. اگر در استفاده از این نوع طراحی مردد هستید، بهتر است با فضا های کوچک شروع کنید. طراحی مونوکروم می تواند هماهنگی و یکنواختی خوبی را در فضای اتاق به وجود آورد. فرش یکی از اصلی ترین المان ها در انتقال هدف پیاده سازی مونوکروم در دکوراسیون داخلی خانه است. به همین دلیل پس از انتخاب رنگ پایه برای پیاده سازی این طراحی ، انتخاب و خرید فرش بسیار اهمیت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *