فرش ها جزو هویت هر خانه ایرانی هستند و نقش بسیار پررنگی در دکوراسیون داخلی خانه دارند. اما بسیاری از ما با خانه هایی مواجه شده ایم که با استفاده از فرش ها و ابعاد موجود در بازار ، به صورت کامل پر نمی شوند. راهرو ها و بخش هایی از خانه را دیده ایم با فرش های 12 ، 9 و 6 متری قابل پوشش دهی نیستند و نیاز است فکری به حال آن ها کنیم. افزون بر این ، با محبوبیت دکوراسیون های خارجی ، استفاده از میز و صندلی و تخت ها و افزایش علاقه مردم به استفاده کمتر از فرش در دکوراسیون خانه موجب رونق یافتن بازار نوعی فرش به نام فرش کناره شده است. این فرش ها را در مکان های زیادی مانند مساجد دیده ایم و در خانه نیز کاربردهای زیادی دارند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

فرش کناره چیست؟

فرش کناره نوعی فرش است که معمولاً عرض 1 یا 1.5 متری دارد و در مقابل ، طول آن می تواند 2 ، 3 یا 4 متر است. آنچه بیان شد ، سایز های استاندارد فرش های کناره هستند؛ بنابراین ، آنچه در بازار با عرض کمتر از 1 یا 1.5 متر و طول بیش از 4 متر می بینید ، فرش کناره رولی یا متری نام دارد.

طراحی فرش کناره رولی یا متری به صورت مدرن یا دارای نقشه خاص است. نقش های مدرن از هر جایی قابل برش هستند و نقش فرش بر هم نمی خورد؛ اما فرش هایی که نقشه خاصی دارند ، با پایان طرح باید برش بخورند تا زیبایی آن ها حفظ شود.

فرش های کناره در دو نوع فرش ماشینی و دستباف در بازار ها موجودند. فرش کناره ماشینی معمولاً با طرح فرش های بزرگ موجود در بازار نیز تولید می شوند تا در صورت نیاز ، باهم جفت و هماهنگ شوند. با توجه به قیمت بالای فرش ها ، حتی فرش کناره دستباف نیز قیمت نسبتاً به صرفه تری دارد و در زیبایی دکوراسیون داخلی بسیار مؤثر است.

از فرش های کناره برای پوشاندن بخش هایی که به ابعاد فرش بزرگ نمی خورند استفاده می شود؛ البته بسیاری نیز از زیرانداز هایی مانند گلیم دستباف پشمی هیت ست شده یا آکلریک ( الیاف مصنوعی ) ، نمد ، گبه و … به عنوان فرش های کناره استفاده می کنند که در صورت هماهنگی با دکوراسیون ، زیبایی خاصی به فضا می دهند.

فرش کناره چیست؟ | شرکت فرش اکسیر

فرش کناره برای چه قسمت هایی از محیط استفاده می شود؟

  • فضای کم

اگر خانه شما فضای کوچکی دارد ، این فرش انتخاب درستی است. فرش های بزرگ با طرح و نقش های شلوغ ، فضا را کوچک تر نشان می دهند. فرش های کناره با پر کردن تنها بخش هایی از فضا ، محیط را بزرگ تر نشان می دهند. استفاده از رنگ های روشن مانند کرم نیز می تواند به فضا بخشی محیط کمک کند.

  • آشپزخانه

آپارتمان ها و خانه های کوچک ، آشپزخانه کوچکی نیز دارند. این فرش با ابعاد کم ، به خوبی می تواند آشپزخانه را بپوشاند.

  • راه پله

در راه پله ها معمولاً برای زیباسازی فضا و جلوگیری از سرخوردن ، از فرش های کناره استفاده می شود. بسته به طول پله ها ، می توان از نوع رولی نیز استفاده کرد.

  • فرش های کناره جفت

فرش های کناره جفتِ فرش های بزرگی که در بخش های مختلف خانه استفاده شده اند ، هماهنگی و گیرایی بیشتری به دکوراسیون می بخشند.

  • راه پله بیرونی

استفاده از فرش بر روی پله های بیرونی را در سالن های عروسی و بخش خوش آمد گویی مراسم های مختلف دیده ایم و آن را به عنوان فرش قرمز می شناسیم؛ چون معمولاً از این رنگ برای افزایش شکوه تشریفات استفاده می شود. فرش های استفاده شده به این منظور را فرش تشریفاتی می گویند.

  • راهرو ها

راهرو ها معمولاً دارای طول زیاد و عرض 1 تا 1.5 متری هستند. بنابراین ، برای پوشاندن آن ها از فرش های کناره یا فرش رولی استفاده می شود.

فرش کناره در راهرو ها | شرکت فرش اکسیر

  • داخل اتاق خواب

امروزه تخت ها نیز به اتاق خواب ها اضافه شده اند و استفاده از فرش در جایی که تخت قرارگرفته است علاوه بر ایجاد ظاهر نا شکیل ، موجب خرابی و کوبیده شدن فرش نیز می شود. بنابراین ، استفاده از فرش های کناره برای بخش هایی که نیاز به پوشاندن دارند ، مناسب تر است.

افزون بر این ، استفاده از فرش در اتاق در مقابل عدم استفاده ، انتخابی مناسب تری است و می تواند حس خالی بودن اتاق را کاهش دهد.

  • بالکن و تخت

بر روی بالکن و تخت های سنتی که در حیاط از آن ها استفاده می شود ، باید از فرش های کم عرض تر استفاده کرد. بنابراین ، این نوع فرش می تواند مناسب باشد.

  • پاگرد پله ها

پاگرد پله ها معمولاً مستطیلی هستند و استفاده از فرش های کم عرض برای پوشاندن آن می تواند مناسب باشد.

کاربردهای دیگر نیز می توانند موارد زیر را شامل شوند: فضای جلوی کتابخانه و مبل ، جلوی آینه قدی ، جلوی درب ورودی و بخش های دیگری از خانه در صورتی که بزرگ و طویل باشند.

طرح های مرسوم فرش کناره

طرح های مرسوم شامل فرش کناره فانتزی یا فرش مدرن و کلاسیک می شود. فرش های سنتی یا همان کلاسیک از زمان های دور در میان طرح های ایرانی وجود داشته اند.

هر یک از این طرح ها باید با توجه به دکوراسیون داخلی خانه و سبک مورد علاقه شما انتخاب شود؛ اما انتخاب باید به گونه ای باشد که هماهنگی را به هم نریزد و به گاو پیشانی سفید دکوراسیون تبدیل نشود.

فرش های ایرانی مثال های خوبی برای طرح های کلاسیک هستند. طرح های قشقایی ، بختیاری ، ترکمنی ، سیستانی و امثال آن ها ، ازجمله طرح های سنتی هستند که محبوبیت خاص خود را دارند.

فرش کناره فانتزی کاملاً برخلاف فرش کلاسیک است و رنگ و حس مدرنیته را به خوبی می توان در آن تشخیص داد. رنگ های خلاقانه ، زمینه عمدتاً طوسی ، طرح های انتزاعی و هندسی از نشانه های یک فرش فانتزی است.

فرش های شگی با پرز های بلند و نرم که راه رفتن بر آن ها حس آرامش خاصی ایجاد می کند ، فرش های شنل یا بلژیکی با پرز های بسیار کوتاه در نقطه مقابل فرش شگی که بسیار نرم و دارای قابلیت شستشوی بالایی هستند و فرش های ترک که ضد حساسیت ، آرامش بخش ، بادوام و با زمینه ای عموماً طوسی هستند ، انواعی از فرش های فانتزی به شمار می روند.

نحوه عرضه فرش های کناره

فرش های کناره در سایز های استاندارد 1*2 ، 1*3 ، 1*4 ، 1.5*2 ، 1.5*3 و 1.5*4 در بازار ها وجود دارند. فرش های رولی را می توان با عرض های 60 ، 80 ، 100 ، 120 ، 140 و 160 نیز در بازار یافت که عموماً ماشینی هستند.

در عرضه فرش رولی محدودیتی وجود ندارد و طول آن با هراندازه که مد نظر شما باشد ، برش می خورد و پس از دوخته شدن دو سر فرش ، به شما تحویل داده می شود. فرش های رولی معمولاً با تراکم 500 و 1000 شانه بافته می شوند و فرش های کناره با تراکم 500 ، 700 ، 1000 و 1200 شانه در بازار موجودند.

طرح های مرسوم فرش کناره | شرکت فرش اکسیر

سخن پایانی

فرش ها اجزاء اصلی خانه هستند و حس آرامش ، صمیمیت و گرمی را به خانه می بخشند. استفاده درست و زیرکانه از فرش های کناره می تواند گیرایی خاصی به دکوراسیون اضافه کند که این را به ابعاد خاص خود مدیون است.

از فرش کناره می توان در بخش های اصلی و فرعی خانه و محیط های دیگر استفاده کرد. بنابراین ، این نوع فرش نیز می تواند گزینه های شما را برای یک انتخاب و خرید فرش مناسب و شیک افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *