فرش ها از جنس های مختلفی ساخته شده اند و درنتیجه شیوه های نگهداری از آن ها متفاوت است. ممکن است فرشی که شما خریداری کرده اید؛ در اثر ریختن غذا و نوشیدنی ها روی آن کثیف شود. در این زمان است که اقدام به شستشوی فرش خود می کنید. اما ممکن است بعد از شستن فرش متوجه شوید که رنگ آن زرد شده است و دیگر آن فرش سابق نیست.در این مقاله خواهیم گفت که علت زردی فرش چیست و راهکار هایی را برای رفع زردی فرش معرفی خواهیم کرد.

در صورت بروز چنین اتفاقی ، قطعا شما نمی خواهید که فرش را به حال خود رها کنید و می خواهید که فرش را به روز اولش بازگردانید. پس با ما همراه باشید.

زردی فرش چیست؟

فرش ها جزء آن دسته از لوازمی هستند که وجود آن ها در خانه ، زیبایی را به ارمغان می آورد. زردی فرش ، تغییر رنگ فرش ها با لکه های زرد است. این می تواند ناشی از نوع رنگ آمیزی الیاف فرش یا ماده شیمیایی موجود در ساخت فرش باشد.

فرش ها ممکن است در اثر ایجاد لکه های طبیعی یا شیمیایی تغییر رنگ داده و زرد شوند. لکه های زرد به وجودآمده در اثر عوامل شیمیایی ، معمولا از روی فرش پاک نمی شوند. در این صورت شما باید فرش خود را رنگ کنید یا فرش جدیدی را جایگزین آن نمایید. اما لکه های طبیعی معمولا به سادگی برطرف خواهند شد.

زردی فرش | شرکت فرش اکسیر

انواع زردی فرش

همانطور که گفتیم لکه های زرد ایجاد شده بر روی فرش ممکن است منشا طبیعی یا شیمیایی داشته باشند. اگر موادی که روزانه از آن ها استفاده می کنیم بر روی فرش بریزد ، یک لکه طبیعی ایجاد خواهد شد. همچنین ادرار حیوانات خانگی ، گرد و غبار و خاک نیز می تواند باعث تغییر رنگ فرش شود.

قسمت هایی از فرش که در معرض رفت وآمد بیشتر قرار می گیرند ، معمولا زردرنگ می شوند. این ها مواردی هستند که باعث اختلاف رنگ قسمت های مختلف فرش می شوند. با استفاده از روش های خاص می توان زردی طبیعی فرش را رفع کرده و آن را به رنگ اصلی خود بازگرداند.

زردی فرش پس از شستشو | شرکت فرش اکسیر

زردی شیمیایی زمانی اتفاق می افتد که مواد شیمیایی مانند شوینده هایی که PH بالایی دارند یا قلیایی هستند ، ساختار الیاف فرش را تغییر دهند. همچنین استفاده از جوش شیرین در شستشو می تواند روی فرش شما لکه ایجاد کند. بیشتر زردی های شیمیایی را می توان با موادی که پایه ی اسیدی دارند ، برطرف کرد.

زردی فنلی نوعی زردی شیمیایی است که در فرش های دارای هیدروکسی تولن (BHT) رخ می دهد. فرش های دارای BHT به فضای کافی برای تنفس نیاز دارند. زمانی که اشیائی مانند مبلمان روی این فرش ها قرار بگیرند؛ آن منطقه هوای کافی دریافت نمی کند. درنتیجه BHT فرش واکنش نشان داده و فرش زرد می شود. قرار گرفتن فرش در معرض هوا می تواند به رفع تدریجی رنگ این نوع فرش ها منجر شود.

علل زردی فرش

  • گاهی اوقات الیاف فرش شما عمیق است و مواد ریخته شده روی آن وارد عمق فرش می شوند. زمانی که این مواد را از روی سطح فرش خود پاک می کنید ، درواقع فقط سطح رویی فرش خود را تمیز کرده اید. پس از چند روز مواد موجود در عمق فرش حرکت کرده و به سطح می آیند و دوباره در همان نقطه لکه ظاهر می شود.
  • ممکن است به شما پیشنهاد داده شود که فرش خود را با جوش شیرین بشویید. بعد از خشک کردن باید رنگ اصلی فرش برگردد ولی گاهی این اتفاق نمی افتد و متوجه می شوید که فرش شما زرد شده است. هر بار که از جوش شیرین برای تمیز کردن فرش خود استفاده می کنید ، از مخلوط سرکه سفید با آب استفاده کنید. این کار از رنگی شدن فرش شما جلوگیری می کند.

علل زردی فرش | شرکت فرش اکسیر

  • اکسیداسیون یکی دیگر از مواردی است که باعث زردی فرش می شود. اکسیداسیون زمانی رخ می دهد که فرش در معرض نور خورشید و بخارهای جوی قرار گیرد. در بیشتر فرش ها مقدار رنگ زرد بیشتر از بقیه رنگ ها است. زمانی که الیاف فرش در معرض نور آفتاب قرار می گیرد ، رنگ های دیگر محو شده و رنگ زرد ظاهر می شود.
  • مواد روشن کننده فلوئورسنت در معرض نور ماوراء بنفش زرد می شوند. این مواد معمولا در میان ترکیبات برخی از محصولات تمیزکننده وجود دارند. زمانی که این محصولات تمیزکننده را به کار می گیرید ، نتیجه آن تغییر رنگ آن است. بهترین راه حل این است که شما قبل از خریداری هر محصولی ، برچسب روی آن را به دقت مطالعه کنید.
  • مواد پاک کننده قلیایی که سطح PH آن ها 10 و یا بیشتر از آن است می توانند باعث تغییر رنگ فرش شوند. این تغییر معمولا در فرش هایی با الیاف پشم یا نایلون اتفاق می افتد. در این حالت برای بازگرداندن رنگ فرش خود می توانید از یک محصول تمیزکننده با سطح PH پایین تر استفاده کنید.
  • هیدروکسی تولن (BHT) یک آنتی اکسیدان و مهارکننده ماوراء بنفش است که در تولید چسب های لاتکس و فرش های ماشینی استفاده می شود. این نوع فرش ها باید در معرض هوای آزاد قرار بگیرند تا گاز خود را آزاد کنند. اگر بعد از خرید بلافاصله وسایل خود را روی آن ها قرار دهید ، گاز موجود درون الیاف خارج نمی شود و منجر به تغییر رنگ فرش می شود. اگر در مراحل اولیه ناحیه آسیب دیده را در معرض هوا قرار دهید ، رنگ فرش برمی گردد.

بسیاری از موارد دیگر هستند که می توانند باعث زردی فرش شوند. عدم مراقبت درست برای مدت طولانی ، ریختن نوشیدنی های شیرین ، راه رفتن با کفش روی فرش و استفاده از برخی محصولات خانگی مانند حشره کش ها و سفیدکننده ها می تواند رنگ فرش را تغییر داده و باعث ایجاد لکه های زرد شود. خرده های نیکوتین ناشی از سیگار کشیدن نیز در تغییر رنگ فرش بی تاثیر نیست.

همچنین گاهی اوقات ممکن است پس از تمیز کردن فرش ، مواد شوینده مانند صابون ها و شامپو ها روی سطح فرش باقی بمانند. چون این مواد چسبناک هستند ، باعث جذب گردوغبار و آلودگی کفش ها می شوند و درنهایت تغییر رنگ فرش را به دنبال خواهند داشت.

رفع زردی فرش

از آن جهت که زردی فرش انواع مختلفی دارد؛ برخی از آن ها را می توان از بین برد ولی برخی هرگز از بین نمی روند. در ادامه برخی روش های رفع این مشکل گفته خواهد شد که شما با به کارگیری آن ها می توانید رنگ اصلی فرش خود را برگردانید.

  • تمیز کردن حرفه ای

تمیز کردن حرفه ای فرش می تواند شما را از این مشکل خلاص کند. در طی تمیز کردن ، ناحیه های لک شده از بین می روند و رنگ اصلی فرش باز می گردد. اگر سعی شود که فرش به طور عمقی تمیز شود و مواد باقی مانده داخل آن خالی شوند ، دیگر نگران ظاهر شدن لکه در آینده نخواهید بود.

رفع زردی فرش | شرکت فرش اکسیر

  • اسید شویی

گاهی اوقات محصولات تمیز کننده قلیایی که برای شستشوی فرش استفاده می کنید باعث تغییر رنگ فرش می شوند. یکی از راه های رفع زردی قلیایی ، اسید شویی است. اسید شویی نه تنها مواد شوینده را پاک می کند بلکه خاصیت قلیایی را خنثی کرده و رنگ فرش را تثبیت می کند. از شوینده های با PH بالا پرهیز کنید.

  • اسپری اسید سیتریک یا محلول نمک و آبلیمو 

برای از بین بردن زردی می توانید 8 تا 10 قاشق اسید سیتریک را در یک گالن آب گرم ریخته و آن را روی فرش اسپری کنید. سپس سطح آن را خشک کرده و چند بار جاروبرقی بکشید تا اسیدسیتریک باقی مانده از بین برود. برای از بین رفتن لکه های زرد ناشناخته می توانید از محلول نمک و آبلیمو به همراه آب استفاده کنید.

 سخن پایانی

در بیشتر مواقع با استفاده از روش های مناسب می توان زردی فرش را برطرف کرد و رنگ اصلی فرش را برگرداند. اما در برخی موارد نیز لکه زرد برای همیشه روی فرش باقی می ماند. عوامل مختلفی باعث تغییر رنگ و زردی فرش می شوند. آن چه شما باید برای برطرف کردن زردی بدانید ، علت اصلی تغییر رنگ و روش مناسب برای بازگرداندن فرش ماشینی به رنگ اصلی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *