انواع فرش های ماشینی عملکرد های متفاوتی در برابر نور ، گرما ، رطوبت و گرد و خاک دارند. بسته به نوع فرش و الیاف به کار رفته در بافت آن ، یک فرش می تواند متراکم تر باشد یا پایداری متفاوتی در برابر عوامل محیطی از خود نشان دهد. اما چگونه فرش ماشینی خوب را تشخیص دهیم؟ این یک سوال رایج در بین تمام افرادی است که قصد خرید یک فرش ماشینی را برای خانه خود دارند. بنابراین اگر می خواهید بدانید که در تشخیص فرش ماشینی خوب به چه مواردی باید توجه کنید ، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

تشخیص فرش ماشینی خوب

ماندگاری یک فرش، معیاری است که نشان می دهد فرش شما تا چه مدت ظاهر، بافت و شکل اصلی خود را حفظ می کند و این ماندگاری با یک تعادل مناسب بین سه عامل مهم زیر مشخص می شود که به شما در تشخیص فرش ماشینی خوب کمک می کند:

تشخیص فرش ماشینی خوب | شرکت فرش اکسیر

جنس نخ خاب فرش

در حین ساخت فرش، الیاف طبیعی و مصنوعی به نخ تبدیل شده و روی فرش قرار می گیرند. الیاف فرش های ماشینی به طور عمده از نایلون، پروپلین، پلی استر و اکریلیک تشکیل شده اند.

این الیاف، مصنوعی و ساخته دست بشر هستند و در برابر سایش مقاومت خوبی دارند. علاوه بر این در طیف گسترده ای از رنگ ها یافت شده و نوع اکریلیک آن ظاهر و احساس پشم را ایجاد می کند.

نوع نخ مورد استفاده در فرش، از مهمترین ویژگی هایی است که در تشخیص یک فرش ماشینی خوب به کار می آید و به طور مستقیم روی کیفیت فرش تاثیر می گذارد.

اهمیت نخ الیاف، هنگام در نظر گرفتن موضوعاتی مانند: آلودگی، سایش، انتقال الکتریسیته ساکن و تنوع رنگ مشخص می شود. بنابراین نخ های فرش بسیار مهم هستند و هنگام تشخیص فرش ماشینی خوب باید در نظر گرفته شود.

نخ، اصل فرش است. هر نوع نخ ، ساختار و غنای رنگی متفاوتی به فرش می بخشد. هر نخ ویژگی های خاص خود را دارد و لازم است متناسب با محلی که قرار است فرش در آنجا پهن شود، انتخاب شود؛ تا ویژگی های منحصر به فرد خود را به بهترین شکل به نمایش بگذارد.

فرش های اکریلیک دوام مناسبی دارند و نسبت به نسخه های مصنوعی دیگر ، ظاهر اصلی خود را برای مدت طولانی تری حفظ می کنند. علاوه بر این ، در گزینه های رنگی متنوعی موجودند.

جنس نخ خاب فرش | شرکت فرش اکسیر

پلی استر و پروپلین مقاومت کمتری نسبت به اکریلیک دارند و برای استفاده در مکان های پرتردد مثل اتاق نشیمن و راهرو ها مناسب نیستند. معمولاً برای چنین مناطقی باید از فرش های پشمی و اکریلیک استفاده کرد؛ زیرا کیفیت بالایی دارند و رنگ و بافت آن ها برای مدت طولانی تری حفظ می شود.

این فرش ضد حساسیت بوده و برای استفاده در اتاق نوزادان یا افرادی که آلرژی دارند ، بسیار مناسب است. فرش اکریلیک دارای ساختار مقاومی در برابر رطوبت یا استفاده در فضای باز هستند. بنابراین ، انتخاب مناسب برای آشپزخانه و مکان های پر تردد به حساب می آیند.

این نوع نخ ساختار انعطاف پذیری دارد و در برابر حرکت مبلمان روی خود ، مقاومت بالایی نشان می دهد. فرش های بافته شده از نخ اکریلیک ، در رنگ های متنوعی تولید می شوند و تصویری چشم نواز ایجاد می کنند.

همین وضعیت باعث می شود که این نوع فرش توانایی خاصی در پنهان کردن لکه های ناشی از آلودگی داشته باشد و به عنوان گزینه ای مناسب مورد توجه قرار گیرد.

نخ های اکریلیک ، از نظر ظاهری نزدیک ترین نخ به پشم هستند و مقاومت خوبی در برابر نور خورشید و حرارت مستقیم از خود نشان می دهند. اما چگونه می توانید تشخیص دهید که الیاف به کار رفته در بافت فرش ، از جنس اکریلیک هستند؟ در حقیقت برای تشخیص این موضوع ، چند راه حل وجود دارد. یکی از این روش ها این است که سطح فرش را لمس کنید. اگر دست شما به راحتی و نرمی از روی فرش رد شد و هیچ گونه زبری و ناصافی احساس نکردید ، آن فرش اکریلیک است.

روش دیگر این است که فرش را بو کنید. فرش های اکریلیک بوی نفت و پلاستیک نمی دهند. علاوه بر ویژگی های ذکر شده ،فرش های اکریلیک نسبت به انواع دیگر فرش ها جلای بیشتری داشته و رنگ های درخشان تری دارند.

یکی از الیاف جدیدی که در سال های اخیر در صنعت نساجی به خصوص فرشبافی استفاده می کنند، نخ بامبو است. این الیاف از مواد طبیعی بدست آمده اند و ظاهری مانند ابریشم دارند. به همین جهت فرش هایی که با آن ها بافته می شوند، به درخشندگی و لطافت فرش های ابریشم هستند.
الایف طبیعی بامبو، به دلیل ضد حساسیت بودن و آنتی آلرژی بودن یک انتخا مناسب برای فرش هاس هستند. در حاضر حدود 90 درصد فرش های مدرن، به خصوص فرش مدرن اکسیر از الیاف بامبو بافته می شوند که خود تحولی در صنعت فرش بافی است.

هیت ست شدن فرش

هیت ست شدن فرش | شرکت فرش اکسیر

نخی که در بافت یک فرش با کیفیت استفاده می شود ، باید با یک سری عملیات و با استفاده از بخار و حرارت تثبیت شود. در این تثبیت نخ که همان فرآیند هیت ست است، رنگ فرش ثابت باقی می ماند و خاصیت رنگ پذیری بیشتری به فرش داده می شود. بنابراین پایداری رنگ یک ویژگی مهم دیگر هنگام تشخیص فرش ماشینی خوب است.

مزیت دیگر یک فرش ماشینی هیت ست شده این است که نسبت به فرش دیگری با تراکم و شانه مشابه و حتی طرح و ابعاد یکسان، پرتر نشان داده می شود. علاوه بر این، فرش از لطافت و نرمی بیشتری برخوردار است و جلوه زیباتری دارد.

یک نخ هیت ست شده مقاومت بالایی در برابر دماهای بالا و نور مستقیم خورشید دارد و عمر فرش را طولانی تر می کند. علاوه بر مزایای ذکر شده، یک فرش هیت ست شده کمتر پرز می دهد و گرد و غبار کمتری جذب فرش می شود. اما شاید از خود بپرسید که از کجا بفهمیم که یک فرش، هیت ست شده است یا خیر؟

در واقع برای تشخیص این مورد هم باید به تراکم فرش نگاه کنید. زیرا همانطور که گفته شد، این فرش ها نسبت به فرش های معمولی پرتر به نظر می رسند. همچنین شما می توانید فرش را لمس کنید. فرشی که پرز زیادی بدهد کیفیت مناسبی ندارد.

گره های طولی و عرضی فرش را بشمارید

به تراکم فرش توجه کنید. به طور کلی هرچه فرش متراکم تر باشد، کیفیت بهتری خواهد داشت. کافیست انگشت خود را روی فرش فشار دهید و با تلاش برای رسیدن پشت ، تراکم آن را بررسی کنید. قطعا فشار دادن فرشی که تراکم بالایی دارد بسیار دشوار است.

علاوه بر روش گفته شده ، شما می توانید تعداد گره های عرضی و طولی را بشمارید. به طور استاندارد ، یک فرش ماشینی خوب باید حداقل دارای 500 گره در عرض و 2550 گره در طول باشد. قاعدتاً هرچقدر این اعداد بیشتر شوند ، کیفیت فرش هم بالاتر می رود و معمولاً فرش هایی که تعداد گره بیشتری در عرض دارند ، از نقوش ریزتر و ظریف تری برخوردار هستند.

تشخیص فرش ماشینی خوب | شرکت فرش اکسیر

کلام آخر

اگرچه تمام نکات گفته شده در این نوشتار ، به شما در تشخیص فرش ماشینی خوب کمک خواهند کرد؛ اما در صورتی که در جستجوی یک فرش ماشینی مدرن با کیفیت و مقرون به صرفه هستید ، توصیه ما این است که کالای خود را از یک فروشگاه معتبر تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *